Angol nyelvű borüzleti képzés indul Budapesten – interjú a szervezőkkel
Borüzleti képzést indít Budapesten Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus és Steve Charters Master of Wine. A vince.hu beszélgetett a két szakemberrel a tantervről, a jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalókról, ösztöndíjról és arról, kinek ajánlják a kurzust.
VINCE: Pár éve a Tokaj-Hegyalja Egyetemen belül tartottak borüzleti képzést. Az a projekt befejeződött, 2024 októberében viszont „Executive Wine Academy – Wine and Spirits Management Program” néven önállóan indítanak hasonló kurzust. Miért döntöttek a folytatás mellett?
STEVE CHARTERS: Azt hiszem, Attila nevében is beszélhetek, amikor azt mondom, jól sikerült a 2022-ben elindított képzésünk. Ha jól emlékszem, Attila vetette fel először, hogy folytassuk Budapesten. A főváros elhelyezkedése miatt talán még többen fognak jelentkezni, olyanok is, akik a tokaji helyszín miatt korábban nem tudták ezt bevállalni.
FIÁTH ATTILA: Hosszútávon abszolút cél, hogy az egész Közép-Európai térségből minél többen jöjjenek hozzánk tanulni. Ezt szolgálja az is, hogy blokkokban, illetve kisebb részben online zajlik az oktatás, így mindössze négyszer három napot kell Budapesten tölteni.
Tapasztalatokkal felvértezve
VINCE: Min változtatnak a tokaji boriskolához képest?
FIÁTH ATTILA: Mivel a Tokaj School of Wine Business egy egyetemen belül szerveződött, a magyar felsőoktatási törvényeknek megfelelően kellett eljárnunk. Volt például záróvizsga, illetve a tanterv részét képezte az arra való felkészítés. A szó szoros értelmében most nem lesz záróvizsga, helyette egy prezentációval, vagy egy csoportos projekttel adnak számot a hallgatók a tudásukról. Az így felszabaduló időt szemináriumokra fordítjuk, ezek keretében mindig egy a borvilágban akut kérdést vitatunk meg. Az első, októberi témánk már meg is van, a jövő bora, ehhez a fix oktatógárdán felül vendégelőadókat hívunk meg.
STEVE CHARTERS: A tananyagot tekintve szerintem nem kell változtatnunk. A világ vezető borüzleti iskoláiban is azokat a dolgokat tanítják, amiket mi is tanítottunk és ezután is fogunk. A borvilág mostani változásai egyértelműen az ilyen jellegű tudást igénylik. Ezt jól látom munkahelyemen, a dijoni Burgundy School Of Businessben. Ott a tízmilliós tandíj ellenére is gyakorlatilag mindig teltházzal futnak a borüzleti szakok és már mesterképzést, valamint MBA programot is kellett indítani.
FIÁTH ATTILA: Rugalmas lesz a két szemeszter időbeosztása is, hogy mindenki számára a legmegfelelőbb kereteket alakítsuk ki. Az összes változtatással az a célunk, hogy a hallgatóink minél többet lehessenek együtt, illetve az őket oktató nemzetközi szakemberekkel, hogy tényleg valódi közös műhelymunka alakulhasson ki.
STEVE CHARTERS: Valóban ez a legfontosabb. Mi ugyanis nem arra akarjuk megtanítani a diákokat, hogy hogyan végezzenek el konkrét feladatokat. Sokkal inkább az önálló gondolkodásra készítjük fel őket. Természetesen tudni kell, mi az, hogy marketingterv, vagy hogyan kell „olvasni” egy borpiaci adatot, hogy értsük, mi folyik a világban. Ezek azonban csak eszközök, amiknek az alkalmazásáról már mindenkinek magának kell döntenie az adott helyzetben.
Két szemeszter, számtalan információ
VINCE: Milyen tanegységekből áll össze a két szemeszter?
STEVE CHARTERS: Attila tartja a pénzügyet, én vezetem be a hallgatókat a borok világába és beszélek a kulturális kontextusról, de lesz bormarketing, borturizmus, értékesítés, piacismeret, stratégia, vállalkozási ismeretek és bormenedzsment is.
FIÁTH ATTILA: A képzés esettanulmány-orientált lesz. A tanárok elsődleges célja, hogy segítsék a diákokat, hogyan kell például adatokat elemezni, kinyert információkat hasznosítani, egyes értékesítési csatornákat használni. De bele fogunk menni a magyar borászok potenciális célpiacainak adózási rendszerébe is. Ilyen mélységben ilyen jellegű tudást legfeljebb Németországban vagy például Dijonban MA és BA szinten tanítanak. Ezeken a helyeken viszont a nappali egyetemi képzés ugyebár teljes ember kívánt akár több éven át. A mi képzésünk, a blokkokban oktatás jobban passzol azoknak, akik munka mellett kívánnak tanulni.
VINCE: Ha már Dijon és Burgundy School Of Business. Nem merült fel, hogy a franciák segítségével indítják el az Executive Wine Academyt?
FIÁTH ATTILA: Elindítani egy iskolát könnyebb úgy, hogy teljesen a magunk urai vagyunk, nem kell egyeztetnünk senkivel. Később el fogunk gondolkodni rajta, hogyan tudunk rácsatlakozni Dijonra, más egyetemre, vagy bármilyen akkreditációs szervezetre. Fontos tudni, ha Dijon bekapcsolódott volna és a nevét, esetleg diplomáját adja a képzésünkhöz, az jelentősen megdobná a hallgatók költségeit. A tandíj sokakat elijesztene, mi viszont most minél több embernek szeretnénk megadni a lehetőséget. Terveink között szerepel ösztöndíj indítása is. Bankkal is tárgyalok ennek támogatásáról, mert tényleg nem szeretnénk, hogy elhivatott szakemberek csak azért lemaradjanak a képzésről, mert problémát okoz nekik a befizetendő összeg.
Nem elég a jó bor
VINCE: Master of Wine-ként hogy látja, a gyorsan változó borvilágban miért van szüksége egy az ágazatban dolgozó szakembernek erre a képzésre?
STEVE CHARTERS: Minden, amit tanítani fogunk, a bor jelenéről szól. A hallgatók lássák, értsék, ma mire van szüksége a fogyasztóknak a nem, a korosztály, vagy éppen az ország függvényében. Mondok példát: Georgiában nagyon sok borász egész életében nem járt külföldön. Készítik a boraikat és meg vannak győződve, hogy azok a legcsodálatosabbak a világon. Ha eljönnének a képzésre, megtanulnák, hogy égtájtól függően a fogyasztók mást és mást várnak el a boroktól.
Ha exportálni akarnak, ha szeretnének külföldi látogatókat a pincéjüknél, akkor idomulniuk kell a trendekhez. Tisztában kell lenniük például azzal, hogy a világban változik az alkoholos italok megítélése és erre reagálniuk kell. Ha Kínába is értékesítenének, meg kell érteniük, 2017-ig miért ívelt fel ott meredeken a borfogyasztás és most miért esik vissza. Aki új piacok felé nyitna, annak nagyon ismernie kell a folyamatokat. A kurzuson nem fogunk szőlészetről, borkészítésről beszélni, de arról igen, a klímaváltozás kihívásait hogyan menedzselheti egy borászat. És a sort még lehetne folytatni.
Mindenkinek ajánlott
VINCE: Kinek ajánlják a képzést? Borászoknak, kereskedőknek, marketing szakembereknek?
STEVE CHARTERS: A legtöbb borásznak, különösen a kisebb és családi pincészeteknél nem csak a szűken vett borkészítés a feladata. Ő találja ki a borok stílusát, fogadja a külföldi vendégeket, dolgozik össze a családnak mondjuk a marketingért felelős tagjával. Tudnia kell, kinek készíti a borokat. Az előző képzésen részt vettek borszakírok is, akik látni akarták, merre fejlődik a borvilág. Részt vettek borkereskedők, akik értettek a marketinghez, de erősíteni akarták tudásukat a kulturális háttér megismerésével. És borbárban dolgozók, forgalmazók, akik az import borok beszerzéséért feleltek. Egyszóval mindenkinek csak hasznára válik.
FIÁTH ATTILA: A budapesti képzésünkre már elindult a hivatalos jelentkezés, az eddigi regisztrációk alapján is jól látszik, mennyire különböző területről lesznek hallgatóink. Van közöttük borbár tulajdonos, borászat tulajdonos, hobbi borászattal rendelkező borszakértő, romániai értékesítési szakember és forgalmazó cég képviselője. Fontos hangsúlyozni, hogy borászok jelentkezését is várjuk. A magyar borászoknak szerintem létkérdés egy ilyen képzés. Itthon telített a borpiac, nyomottak az árak, ez egyértelművé teszi, hogy a külföld jelenti számukra a kitörési pontot. Akik most befektetnek a tudásba, rálátásuk lesz a nemzetközi folyamatokra, azok fognak sikert elérni.
Úgy gondolom, a sikeres borászathoz ma már legalább annyira kell jó gazdasági, üzleti szakembernek lenni, mint jó borásznak. Nagyon sokan készítenek ma már jó bort, a minőség sokkal kevésbé versenyelőny. A verseny inkább ott dől el, ki tudja értékesíteni a termékét. Ehhez viszont át kell látni a piacot, a szegmenseket, meg kell tudni szólítani a fogyasztót, de ugyanúgy tisztában kell lenni a pincénél felmerülő költségekkel is.
Sikerre ítélve
VINCE: Követik az első végzősök „pályafutását”? Ki hogyan hasznosítja a megszerzett tudást, megváltozott-e a borokkal kapcsolatos látásmódjuk?
FIÁTH ATTILA: Mindennél többet elmond, hogy a végzőseink folyamatosan arról kérdeznek, mikor indítjuk el nekik a következő, második szintet. Megnyugtathatom őket, már gondolkodunk a folytatáson.
STEVE CHARTERS: Két szekszárdi borász is részt vett anno a kurzuson, utána ők meghívtak magukhoz a Szekszárdi borvidékre, mondjam el kollégáiknak a borvidék-specifikus meglátásaimat. Három napot töltöttem náluk, tartottam workshopot, prezentációkat, sokat beszélgettünk arról, mit kell tennie Szekszárdnak, hogy még sikeresebb legyen. A meghívás nem az én személyemnek szólt, hanem annak, hogy az iskola hatására kinyílt előttük a világ és szeretnének még tovább fejlődni. Azt hiszem, ennél nagyobb dicséretet nem kaphattunk volna.
Az Executive Wine Academy – Wine and Spirits Management Programon részt venni szándékozók 2024. szeptember 30-ig jelentkezhetnek Fiáth Attilánál az attila.fiath@expertmc.hu email címen. Fiáth Attila ugyanezen a címen szívesen ad felvilágosítást is a további részleteket illetően.
Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Nemes Róbert illetve Steve Charters tulajdona