Elhunyt Dr. Kosárka József, a tokaji borok legelkötelezettebb nagykövete
2022. november 6-án, 71 éves korában, türelemmel viselt, hosszan tartó betegség után elhunyt Dr. Kosárka József borszakértő, boríró, a Magyar Bor Akadémia tagja.
Dr. Kosárka József 1951-ben született a Tokaji borvidékhez tartozó Sátoraljaújhelyen. Az általános iskolát helyben kezdte, majd Miskolcon fejezte be, ott végezte középiskolai tanulmányait is. 1973-ban diplomázott a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. Az egyetemen nemzetközi tanulmányokat hallgatott és spanyolul tanult, ilyen háttérrel – saját bevallása szerint – egyenes út vezetett a diplomáciai pályára.
Bár egy évet járt a Magyar Rádió Ifjúsági Stúdiójába újságírást tanulni, a Külügyminisztériumban helyezkedett el. 1974-ben, egy év külügyérség után, kiküldetésbe Japánba került. Sajtó és kulturális attaséként dolgozott. Ezt számos további diplomáciai tisztség követte: konzul volt Venezuelában, nagykövet Mexikóban, Chilében és Peruban.
Utóbbi két állomáshelyén már aktívan tett azért, hogy a világ megismerje a magyar borkultúrát és gasztronómiát. Ezt a munkát folytatta 2014, vagyis aktív diplomáciai pályafutása befejezése után is. Megalapította a magyar borszakírók klubját, tagja volt a Magyar Bor Akadémiának, a Magyar Sommelier Szövetségnek és a Tokaji Borlovagrendnek.
Szülőhazája, Tokaj boraiért mindig megkülönböztetett felelősséget érzett. Több helyen elmondta, miben látja a borvidék felemelkedésének esélyét. Legjobban talán egy 2011-es interjúban foglalta össze ezzel kapcsolatos gondolatait. “Sajnos, többen vannak, akik már hallottak a tokaji borokról, mint akik kóstolási élményre is szert tettek. Jóval kevesebb azok száma, akik azt is tudják, hogy tulajdonképpen milyen borok készülnek történelmi borvidékünkön. Világjáró és rendszeres borfogyasztók között gyakran megforduló újhelyi magyar emberként szomorúan tapasztalom, hogy szűkebb régiónkon túl nem akkora a hírnevünk. (…) Én úgy látom, hogy az aszút és a száraz furmintot kellene kiemelni és jóval hatékonyabban kommunikálni. A bormarketingben e téren perspektivikusabb gondolkodást és nagyobb bátorságot is el tudok képzelni, mert áttörést csak így lehet elérni.”
Címlapfotó: facebook.com/jozsef.kosarka