Kiderült, kik Magyarország legjobb bartenderei!

2022. október 20.

Idén először, hagyományteremtő céllal rendezte meg az Opera Gin révén ismerté vált Első Magyar Gin Manufaktúra a hazai bárszakma egyik legegyedibb és legnagyobb díjazású versenyét, az Opera Budapest Championshipet.

A verseny abszolút győztese mellett 4 egyéb kategóriában választottak győztest a 12 döntőbe jutott versenyző közül. A Sfinx Gin & Wine Barban megrendezett döntőn a legígéretesebb bartendereknek több kreatív feladatot is meg kellett oldaniuk a győzelemért. A verseny összdíjazása 450 000 forint volt, melynek egyik nem titkolt célja, a magyarországi bárszakma ígéretes szereplőinek segítése is.

„Az első Opera Budapest Championship bajnokságra közel 50 bartender jelentkezett, ami még a mi elképzeléseinket is felülmúlta. Talán annak is tudható be, hogy külön díjat tűztünk ki a legjobb fiatal és legjobb vidéken dolgozó bartendernek” – mondta el Dámosy Bálint alapító-tulajdonos. Az első hazai gin brand megálmodója hozzátette azt is, hogy kiemelten fontos volt számukra, hogy erősítsék a bárszakma összetartását és segítsék edukálni a közvéleményt és a fogyasztókat is. „A koktélkultúra és a gasztronómia egyre inkább összefonódni látszik, ami leginkább azon érhető tetten, hogy több étterem már nem csak borokat párosít az ételek mellé, hanem egyedi, az adott fogást kiválóan kísérő koktélokat is. A koktélalapanyagok és elkészítési módok széles tárháza gyakorlatilag korlátlan ízkombinációkat tesz lehetővé. Emiatt volt fontos számunkra, hogy a versenyitalokat ne csak a bárszakma nagyjai, hanem kiemelkedő gasztronómiai szakemberek is értékeljék.”

opera gin, három ember egy teremben
Harmath Csaba (balra) és Segal Viktor (középen), a zsűri tagjai
Fotó: Szigeti Péter / Első Magyar Gin Manufaktúra

Ennek megfelelően a zsűri tagja volt Segal Viktor mester-szakács, gasztronómiai tanácsadó is, aki kiemelte, hogy a versenyzők szívüket-lelküket beleadták a megmérettetés során. „Nagyon tetszett, hogy többen behozták szülőhelyük élményeit, ízeit. Remek gondolatokat, fúziókat láthattunk és a színvonal is nagyon magas volt.”

A versenyzőknek október elején tartott első fordulójában egy-egy Opera Gin vagy Opera Vodka alapú koktélt kellett elkészíteniük 5 egyéb összetevővel, amelyek közül a neves szakmai zsűri választotta ki a 12 legeredetibb receptúrát. A döntőben a 12 versenyzőnek nem csak saját italát kellett bemutatnia, hanem egy meglepetésfeladatot is meg kellett oldaniuk. A szervezők számára ugyanis kiemelten fontos volt, hogy a fiatalabb versenyzők kreativitásukkal is felvehessék a versenyt tapasztaltabb kollégáikkal. Az úgynevezett „Mistery Box” feladatban ennek megfelelően a versenyzőknek 2 percük volt végigkóstolni a számukra jelöletlen üvegekben átadott alapanyagokat, amelyekből csak érzékszervükre támaszkodva kellett összeállítani újabb egyedi italukat. . „Nagyon izgalmas volt látni, hogy a rövid rendelkezésre álló idő ellenére milyen izgalmas megoldások születtek a versenyzők számára ismeretlen, kreatív feladatban. Örömteli volt, hogy a versenyzők bátran kombinálták az ízeket és nagyon sok eredeti koncepciót láthattunk.” – ezt már Rácz Zoltán zsűri tag, Magyar Bartender Szövetség elnökségi tagja tette hozzá.

opera gin, egy ember shakereket tart a kezében
Németh Szabolcs
Fotó: Szigeti Péter / Első Magyar Gin Manufaktúra

Az„Opera Creative Champion” címet és a 200 000 forintos fődíjat Németh Szabolcs, a HighNote Skybar bartendere nyerte el.

A versenyen az alábbi kategóriákban hirdettek még győzteseket a versenyen elért összpontszámok alapján:

  • Opera Creative Gin Master: Kolozs Attila – Múzsa
  • Opera Creative Vodka Master: Kelemen Bence – BlackswanLAB
  • Opera Young Champion: Szabó Soma – Gin Corner Bár
  • Opera Creative Countryside Master, vagyis a legjobb vidéki vendéglátóhelyen dolgozó bartender: Tömördi Dorina – Szomszéd Koktélbár (Győr)

Az újdonsült bajnok, Németh Szabolcs a következőket mondta a versenyről: „Amikor megtudtam, hogy én nyertem az Opera Budapest Championship-et, először nem is tudtam elhinni. Hatalmas öröm és megtiszteltetés ez számomra, hiszen nagyon erős volt a mezőny. Az italomat a túrós palacsinta ihlette és nagyon örülök, hogy a versenyhez tartozó prezentációmban ilyen jól elő tudtam adni a történetét.”

A verseny utáni afterpartyn a vendégek és a zsűri kedvenc koktéljaik társaságában elemezték tovább a versenyt és a szakma következő fontos fejlődési pontjait.

Rédli Ádám a Múzsa bar managere a következőket mondta a versenyről: „Olyan italokat vártam, amiket visszarendelnék és amik elkápráztatnak és meg kell állípatanom, hogy sok esetben nem csalódtam. A technológia és az új trendek híve vagyok és nagyon örültem, hogy sok versenyző a fenntarthatóság, mint új szempontra is hivatkozott.” Az Opera Budapest Championship láthatóan nagy pezsgést hozott a budapesti báréletbe. Harmath Csaba gasztronómiai szakértő már a jövő évi versenyre gondolt: „Nagyon örülök, hogy ilyen sokszínű és magas színvonalú volt a verseny. Alapvetően a gasztronómia világából jövök, ezért javasolni is fogom, hogy jövőre legyen egy új különdíj is: az ételgasztronómiában legjobban ajánlható tétel. Jó látni, hogy a bárszakma évről évre fejlődik.”

A rendezvény után Dámosy Bálintot az Opera Gin Budapest alapító-tulajdonoság kérdeztük a rendezvényről és úgy általánosságban a hazai bárszakmáról.

Mi volt a verseny alapvető célja és hogyan értékelné a látottakat?

A Championship célja, hogy megméretesse a hazai bartendereket egy magyar gin és vodka felhasználásával készülő koktélversenyen, amire tudomásunk szerint ez idáig még nem volt példa. Fontos volt, hogy nagy számban fiatal (jellemzően pályakezdő) és vidéki bárokban dolgozó bartenderek is részt vegyenek, e tekintetben nagy sikernek értékeljük, hogy több döntős bartendernek ez volt az első versenye, amelyen részt vesz.

Mondhatjuk, hogy siker volt a rendezvény? Várható, hogy lesz folytatás?

A válasz mindkét kérdésre egyértelműen, hogy igen. Közel 50 bartender jelentkezett az Opera Budapest Championship-re és korban, tapasztalatban, a versenyzőt alkalmazó bár stílusában, fekvésében nagyon széles spektrum képviseltette magát, aminek nagyon örültünk.Már az elődöntő erősen kompetitív volt, de a döntőben több esetben csak néhány pont döntött a díjazott helyezésekről. Mindenképpen hagyományt szeretnénk teremteni, ezért is helyeztünk egy római „egyest” az idei verseny logójába. Hosszútávon fontos szerepet szeretnénk vállalni a hazai bárszakmai fejlesztésében, edukálásában, és ennek egyik eszköze egy hazai termékekkel zajló, a teljes itthoni bárszakmát megszólító mixerverseny.

A verseny az egyik legnagyobb díjazású hazai bartender verseny volt. Ez lehetett a leginkább motiváló, vagy más szempontok miatt jelentkeztek ennyien?

Nyilvánvalóan egy magasabb díjazás több versenyzőt vonz be, de szerintem nem csak ez volt a sok jelentkezés oka. Azt gondolom, hogy sokan tudnak azonosulni az Opera branddel, amit az is alátámaszt, hogy több ital és prezentáció kapcsán a versenyző az Opera brand sztorit személyes történetekkel kapcsolta össze, legyen az egy élmény az Operaházzal vagy valamely alapanyaggal kapcsolatban. Emellett a verseny komplex felépítése, vagyis az elméleti, a saját versenyital és a „meglepetés ital” versenyszámok kombinációja lehetővé tette, hogy ne csak a tapasztalat, hanem a kreativitás, illetve a felkészülés is kihatással legyen az eredményre, aminek következtében fiatalabb bartenderek is sikerrel mérettethették meg magukat. Végezetül pedig a verseny döntőjének helyszíne is szerepet játszhatott, ugyanis belvárosi flagship bárunkat, a Sfinx Gin & Wine Bart választottuk, ahol nagy számban jelentek meg barátok, koktélok iránt érdeklődők, akik gin tonik kíséretében szurkolhattak kollégáiknak, barátaiknak. Nagyon fontos, hogy a bárszakma szereplői között egy folyamatos informális eszmecsere, baráti viszony fennálljon, ugyanis a fiatal generáció képzéséhez és az egész bárszakma fejlesztéséhez ez elégedhetetlen.

opera gin, üveg vodka és egy pohár
Fotó: Szigeti Péter / Első Magyar Gin Manufaktúra

Hogyan látja most a magyarországi bárszakmát? Mi lehet a jövő?

Nehéz időszakon vagyunk túl és sajnos a jövő is bőven tartogat kockázatokat, de ettől függetlenül azt gondolom, hogy nagy lehetőségek előtt állunk. A jövő egyik fő iránya egyértelműen önmagunk megtalálása, vagyis a magyar termékek előtérbe helyezése, valamint a helyi stílusok kialakítása – gondolok itt egyedi lokális koktélvariációkra, stílusokra stb. A Championship koncepciójában fontos szerepet szántunk a bárszakma és a gasztronómia találkozásának, ugyanis azt gondoljuk, hogy az éttermi vendéglátás és a koktélkultúra nem két izolált része a vendéglátásnak, hanem igenis összekapcsolódnak. Azt gondoljuk, hogy minden igényesebb étteremben már a koktélokra és long drinkekre is figyelmet kell fordítani, és a bor-étel párosítás kiegészítendő a koktél-étel párosítással. Szerintem a negroninál nincs jobb aperitif és aki az osztrigát kóstolta már száraz martinival, a sushit gimlettel, vagy a saceracot csokokoládés desszertekkel, az tudja, hogy a koktélok sokkal szelesebb ízspektrumon (és textúrával) tudják a komplementer ételeket kísérni. Ebből kifolyólag a Championship zsűrijében Magyarország egyik vezető bárjának, a Múzsának bar managere, Rédli Ádám és a Magyar Bártender Szövetség elnökségi tagja, Rácz Zoltán mellett két kiváló gasztrószakember, Harmath Csaba és Segal Viktor is helyet foglalt.

Mik a jövőbeli tervek az Opera Ginnel és a Sfinx Bárral?

Nagyon sok tervünk van! Jövőre új termékekkel kívánunk a piacra lépni, egy kicsit a meglévő italkategóriák határainak feszegetésével. Remélhetőleg a körülmények ismét egy kicsit kedvezőbbek lesznek a külföldi terjeszkedésnek, ugye a pandémia miatt ezeknek a törekvéseknek csak nehezebben tudtunk eleget tenni. Emellett a rendezvény iparágat is fejleszteni kívánjuk, ugyanis is továbbra jelmondatunk, hogy nem csak egy terméket árulunk, hanem élményt, vagyis fontos, hogy sok helyszínen lehessen velünk találkozni. A Sfinx Gin & Wine Barban a bárhangulatot szeretnénk erősíteni, több zenés rendezvénnyel, tematikus italestékkel, guest shiftekkel és természetesen nagyon készülünk a karácsonyra és az év végi ünnepekre. Érdemes lesz hozzánk ellátogatni, mert egy kicsit finomhangoltuk a bár koncepcióját, így érdemes késői órákban is betérni hozzánk.

Mik a legnagyobb kihívások most a hazai bárszakma előtt?

A pandémia nyilván nem tett jót a bárszakmának, sok a pályaelhagyó és a fiatal pályakezdők bizalma a szakmával szemben egy kicsit megrendült a sok bezárás és elbocsátás miatt. A világjárvány végével viszont sajnos nem csökkentek a kihívások, félelmünk, hogy az orosz-ukrán háború és a rezsiválság ismét nehéz helyzetbe sodorja a hazai vendéglátást, egyrészt az üzemeltetési költségek drasztikus megnövekedésével, másrészt a kereslet csökkenésével. Emellett rohamosan nő az alapanyagok ára, nem kizárt, hogy sok vendéglátós arra fog kényszerülni, hogy szűkítse a kínálatot, vagy egyéb módon csökkentse annak minőségét. A kihívásokra reagálni kell, részben ezért is hívtuk életre az Opera Budapest Championship-et, amivel lehetőségeinkhez mérten támogatjuk a bárszakma kiemelkedő szereplőit, de egyben erősítjük az összetartást és egy kicsit közösségszervező szerepet is vállalunk.

(promóció)
Címlapfotó: Szigeti Péter
/ Első Magyar Gin Manufaktúra