Durván rákaptunk erre az élelmiszerre, már minden második magyar veszi
A szóban forgó élelmiszer térnyerésének egyik fő oka az egészség megőrzése – derült ki egy kutatásból.
Emelkedik a növényi alapú termékek népszerűsége Magyarországon egy felmérés szerint, amelynek megállapításairól csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t a Danone Magyarország Kft.
Az élelmiszerkereskedő cég megbízásából végzett reprezentatív kutatásban részt vevők több mint fele válaszolta azt, hogy valamilyen gyakorisággal fogyaszt kifejezetten növényi alapú alternatívákat állati eredetű termékek (hús, tej, vaj, tojás) helyett.
A Danone kutatásában arra kereste a választ, hogy a magyar fogyasztók mennyire veszik figyelembe a táplálkozási előnyökön túlmenően a környezeti hatásokat élelmiszervásárlásuk során.
Minden ötödik (19 százalék) fogyasztó alkalmanként tudatosan is helyettesíti a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal. 8 százalék heti egy alkalomnál kevesebbszer fogyaszt húst.
Ezzel párhuzamosan emelkedik a növényi alapú élelmiszerek iránti igény. A 18-24 év közötti fiatalok 73 százaléka keresi az alternatívákat a hús helyett.
A kutatás eredménye szerint a fő motivációs tényező az egészség megőrzése. Mindazonáltal a megkérdezettek alig 8 százaléka hivatkozott kimondottan egészségi okokra, például allergiára. A fogyasztók egyharmada környezeti, fenntarthatósági kérdéseket is mérlegel vásárláskor.
Szakértők szerint az állati eredetű termékek legalább részben növényi alapú élelmiszerekkel történő helyettesítése nélkül aligha érhetők el a klímacélok.
A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 16 százaléka követ valamilyen diétát. Ezek közül 6 százalék a húsfogyasztás csökkentésével és a növényi alapú termékek nagyobb mennyiségben történő vásárlásával próbálja elérni céljait.
A magyar fogyasztók 3 százaléka tudatosan követi a flexitáriánus étrendet, ez enyhe növekedést mutat az előző év eredményeihez képest. Ennek lényege, hogy a vegetáriánus étrendbe rugalmasan beilleszthető a hús-, hal-, tejtermék-, és tojásfogyasztás.
Az 500 fős, 18-65 év közötti fogyasztó bevonásával készült reprezentatív kutatást a Danone Magyarország Kft. megbízásából az NMS Hungary Kft. piackutató végezte áprilisban.
Címlapfotó: Joshua Rawson-Harris / Unsplash