Új boros divat hódít, a szakértők egyszerűen nem értik

2022. október 09.

Bár a szakértők finom szólva megosztottak a kérdésben, a világ három legnagyobb gyártója egymás után dobja piacra a szár nélküli borospoharakat.

2022-ben pár hónap leforgása alatt a Serious Eats, a liquor.com és a The Wall Street Journal (WSJ) is tesztet közölt le a szár nélküli borospoharakról. Különösen a harmadik jelzésértékű: az 1889-ben alapított WSJ a világ egyik legjelentősebb gazdasági újságja, valóban világméretű jelenségről vagy divatról kell, hogy szó legyen, ha az ő ingerküszöbüket elérte.

Mindazonáltal beszédesek a cikkük szerzőjének, Hannah Selingernek az érvei. Szinte kizárólag praktikus előnyöket emel ki, és kevésbé borszakmaiakat. E szerint a talp és szár nélküli, vizes- vagy whiskyspohárra hajazó poharak kevesebb helyet foglalnak, kevésbé törnek a mosogatógépben és az asztalról is nehezebb őket leverni.

Szakmai érvekkel próbálkozik viszont az advancedmixology.com oldala, szerintük a földes jegyeket mutató, nagytestű borok (mindenek előtt syrah-k és cabernet sauvignonok) karakterét, a hordós érlelés csersavainak (tannin) fanyarságát kifejezetten erősítik a szár nélküli, kézbe vett kelyhek – már ha ez a cél.

A fő kérdés természetesen ez utóbbi: jót tesz-e a bornak, ha a kezünkkel melegítjük.

Szár hiányában ugyanis ez történik, hiszen így a poharat csak a kehelynél tudjuk megfogni. „Mivel a borbárokban, minőségi éttermekben optimális, az aromákat, illatokat legjobban kihozó, hőmérsékleten szolgálják fel a borokat, nincs szükség a felmelegítésre. A szárnak funkciója van” – magyarázza Czinki Tamás, hazánk egyetlen Master Sommelier-je. Ráadásul a pohár pörgetése is kényelmetlenebb, pedig ez szintén nem sznobéria, az aromák kibontását szolgálja. A megkérdezett hazai szakemberek verdiktje egyértelmű: a szár nélküli borospohár inkább csak egy ügyes marketingfogás. Ennek megfelelően egyikük sem tervez dolgozni vele a munkahelyén.

Az érintettek ettől függetlenül maximálisan igyekeznek meglovagolni a hullámot. A Serious Eats és a WSJ tesztjén Schott Zwiesel pohár nyert, a liquor.com tesztjén az abszolút kategóriában egy Riedel, a fehérboroknál egy Stölzle pohár szerezte meg az első helyet – vagyis a világ három legjelentősebb gyártója mind versenybe szállt.

Nem véletlen azonban, hogy a Serious Eats csapata a teszt végi összegzésében azt írja, nekik a nagy űrtartalmú szár nélküli borospoharak nyerték el a tetszésüket, többek között sokoldalúságuk miatt, ezeket ugyanis koktélokhoz, üdítőkhöz is kiválóan lehet használni. Eme mondatukat nehéz másként értelmezni, mint hogy ők is arra számítanak: ahogy jött, úgy ki is fog menni a boros divatból ez az edényforma.

Címlapfotó: VDB Photos / Shutterstock