Borvásárlás: egy kutatás szerint 5-ből 4 ember egyetlen szempont alapján dönt

2023. január 17.

A borvásárlás során ma már elképesztő választékkal szembesülünk. Ezért bizonyos kapaszkodókat keresünk magunknak. A kutatók megtalálták a legmeghatározóbbat.

Egy felmérés során a megkérdezett emberek közül ötből négy azt nyilatkozta, a múltban elsősorban a címke megjelenése alapján vásárolt különböző borokat. A Vivino boros applikáció 1800 borfogyasztó körében végzett felhasználói felmérésén egészen pontosan 85 százalék mondta azt, hogy eddig elsősorban a címke vagy a palack kinézete alapján választott – írja a The Drinks Business.

A felmérésből világosan látszik, milyen fontossággal bírnak a hatásos, innovatív és kreatív dizájnok. Különösen akkor, ha a cégek arra akarják rávenni a fogyasztókat, hogy megkóstoljanak valami olyasmit, ami a komfortzónájukon kívülről érkezik. A szóban forgó trendre nem meglepő módon a piac is reagált. A boros szakembereket tömörítő Global Wine Masters 2023-ban osztja ki az első Design And Packaging Masters nevű díjat. A kereskedelmi forgalomban fellelhető legjobban és legigényesebben prezentált borokat (vagyis palackokat, csomagolásokat) fogják jutalmazni.

Az biztos, hogy tavalyi év egyik nagy üzleti nyertese a portugál Quinta do Embrizio Chin Chin Chin vinho verde. Ez a bor az elmúlt esztendőben a londoniak körében valóságos klasszikussá vált. Az azonnal felismerhető címke nyilvánvalóan szerepet játszott abban, hogy a bor ilyen népszerűségre tett szert. Az internetes fórumok tanúsága szerint még a bort nemigen fogyasztók is megkóstolták. Mint az alábbi fotón látható, van, akihez annyira hozzánőtt a palack, hogy a bor elfogyasztása után díszként (gyertyaként) hasznosította.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ReWax & UnWined (@rewaxandunwined) által megosztott bejegyzés

Paul Jones, a Vivino borászati igazgatója így kommentálta az felmérésük eredményeit: „Mivel láthatóan sok borfogyasztó vallja, hogy a palack vagy a címke kinézetére hagyatkozik, egyértelmű, hogy egy jól megtervezett dizájn komoly befolyásoló erővel bír. Amikor a szupermarketek borfalának választékával szembesülünk, könnyen érezhetjük magunkat elveszettnek, az ingerek által túlterheltnek. Ilyenkor gyakran választunk olyat, ami egyszerűen kiemelkedik a többi közül.”

Borvásárlás címke, esetleg értékelések alapján

Jones elmondása alapján az elérhető borok puszta mennyisége azt eredményezi, hogy egy ember soha nem lehet valódi szakértője minden egyes palacknak, függetlenül attól, hogy mennyire járatos a borok világában. Ez az a pont, ahol a tömeg kollektív bölcsessége igazán jól jön, és a feltűnő címke, illetve a különböző visszajelzések egyfajta megerősítést nyújthatnak a bizonytalan vásárlók számára.

Címlapfotó: Helena Lopes / Unsplash