Stresszkezelés és csapatmunka a vendéglátásban

2025. április 24.

Mi a stresszkezelés legjobb módja és mitől lesz jó a csapatdinamika a vendéglátásban? A Menü gasztropodcast legújabb adásából kiderül!

A Menü-podcast minden részében elismert hazai gasztronómiai szakértők fejtik ki véleményüket különböző témákban Orosz Dóri műsorvezetővel. A sorozat induló részében a bárszakma fortélyairól és kulisszatitkairól beszélgettek a vendégek.  A legfrissebb adásban a vendégek által generált stresszes helyzetekről, valamint azoknak a helyes kezeléséről esik szó. Felmerül a csapatmunka fontossága, valamint az is, hogy mi kell ahhoz, hogy valakiből jó csapatvezető váljon.

A Menü-podcast második adásában Villányi Gergő pszichológus és a Virtu étterem vezető bartendere, Fuchs Dávid „Teddy“ osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat a csapatban való együttműködés fontosságáról, valamint a konfliktus- és stresszkezelésről. A műsorvezető kérdésére a bartender elárulta, pályafutása során többször is került már kellemetlen helyzetbe. Az egyik legdurvább szituációnál rendőrt kellett hívni a vendég nem megfelelő viselkedése miatt. Kiemelte, hogy mivel a szakmában ez valójában gyakori jelenségnek számít, egy átlagos vendéglátós hamar sok tapasztalatot szerezhet e területen. Úgy véli, hogy egy bartender legfontosabb feladatai közé tartozik, hogy jó házigazda legyen, azaz, hogy a vendég ellátásáról és hangulatáról gondoskodjon. Éppen ezért fontos, hogy egy esetlegesen extrém, kellemetlen helyzetben is helyt álljon. Szerinte minden negatív élmény után le kell vonni a következtetést, akár egyénileg akár csapatszinten.

Ezzel kapcsolatban Villányi Gergő kifejtette, a hangsúly szerinte is a csapatmunkán van. Előfordulhat ugyanis, hogy a problémás vendég számára az adott felszolgáló nem szimpatikus, de az is megtörténhet, hogy egy stresszes helyzetben a bartender leblokkol és szüksége van egy kollegája támogatásra. A szakértők egyetértettek abban, hogy a vendég reakciója nem feltétlenül a felszolgálóról vagy az adott helyről szól – és annak ellenére, hogy általában nem a bartender a probléma forrása, a megfelelő helyzetkezeléssel ő lehet a megoldás kulcsa.

A hatékony csapatmunka mindkét szakértő szerint első sorban a rugalmasságon és az empátián múlik. A jó csapat ismérve, ha a csapattagok más-más habitussal, erősségekkel, tulajdonságokkal rendelkeznek. Így sokkal könnyebben és gyorsabban meg lehet oldani egy-egy nehéz feladatot.

Villányi szerint mindezek mellett elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció is, vagyis, hogy a csapat tagjai merjenek visszajelzéseket adni egymásnak. És ami még ennél is fontosabb: képesek legyenek az önreflexióra. Ugyanez vonatkozik egy jó vezetőre is: tudnia kell, hogy mik az erősségei, gyengeségei, és hogy hogyan tud azokban fejlődni nemcsak saját maga, hanem az általa menedzselt csapat érdekében is.

Szerző: Csáka Eszter
Címlapfotó: VIRTU Restaurant