Mit isznak a nők? – interjú a díjnyertes magyar női ital megálmodójával
Az alkoholos italok iparága még mindig nagyon férfi központú – állítja Irk Attila. A díjnyertes Woman Spirit női ital ötletgazdája azt is elmesélte, mennyire nem ismeri a világ a nők ízlését italok tekintetében.
VINCE: Saját fejlesztésű likőröd, a Woman Spirit tarolt a versenyeken 2022-ben. Két érmet nyert a londoni World Liqueur Awardson, egyet a Berlin International Spiriten. Hogyan lesz egy pályázatíró cég közgazdász végzettségű vezetőjéből többszörösen díjnyertes női ital megalkotója?
IRK ATTILA: A munkámmal párhuzamosan hobbiból elkezdtem foglalkozni pálinkafőzéssel. Nagyon magasak az elvárásaim a pálinkát illetően, nem voltam megelégedve az eredménnyel. Ezért aszalt meggyággyal próbáltam finomítani rajta. Letettem a pincébe érlelődni, aztán teljesen el is feledkeztem róla. Egy év múlva egy osztálytalálkozón került elő, a hölgyek odavoltak érte.
VINCE: Nyilván elmondták, mi tetszett meg nekik benne.
IRK ATTILA: Elsőként a sötét bordó színére lettek figyelmesek. Az ízénél a meggytől édeskés zamatot emelték ki illetve azt, hogy alacsonyabb volt az alkoholtartalma. A helytelen érlelés miatt érezhetően elpárolgott belőle az alkohol egy része.
Félreértett női ízlés
VINCE: Innentől hosszú termékfejlesztésbe kezdtél, aminek része volt számos közvélemény-kutatás, illetve próbakóstoltatás. Ezek alapján szintén ez az eredmény jött ki a nők preferenciáját illetően?
IRK ATTILA: Valóban rengeteg kérdőívet töltettem ki, több ízváltozatot teszteltem, világot látott bártenderekkel készítettem interjúkat. Elsőként az derült ki, hogy a 30-40-es korosztálynál lehet keresnivalóm ezzel az itallal. Ők meg tudják fizetni, kíváncsiak és úgy érzik, nincsenek kiszolgálva izgalmas italokkal. A preferenciáik egyébként hasonlóak, mint amit az osztálytársaimnál tapasztaltam. A pálinka szó hallatán sok nő gyomra összeszorul, azt túl erősnek tartják, nem jó érzést kelt bennük a szó. Számukra a 20 százalék körüli alkoholtartalom az ideális. Szeretik továbbá a természetes ízeket, elutasítják az ízfokozókat, aromákat, színezékeket. A férfiakkal ellentétben nekik nagyon fontos az ital megjelenése, az élénk szín, a karakteres illat és a vonzó csomagolás. Utóbbi miatt speciális üveget terveztettem. Végül pedig a kutatásom egy nagy tévhitet is eloszlatott: a nők egyáltalán nem bírják a geil, túlcukrozott italokat. A Woman Spirit első változatait annyira émelyítőnek találták, hogy le kellett vennünk az édes gyümölcsök arányát. Másrészt ezért adtuk hozzá a kesernyés lecsengést biztosító gyógynövény-válogatást is.
Bár az összeszoruló női gyomrok miatt következetesen gyümölcspárlatnak nevezed a likőröd alapját, a vájtfülüek tudják, ez a pálinkát jelenti. Mit szóltak a megkeresett pálinkafőzdék, hogy egy csökkentett alkoholtartalmú, ízesített italhoz kell adni a terméküket?
Érdekes tapasztalás volt. A megkeresett férfi pálinkafőzők először nem értették, mit is szeretnék. Nem voltak hajlandóak levinni a pálinkájuk alkoholtartalmát 26-28 százalékosra. Arról meg pláne hallani sem akartak, hogy gyümölcslikőr készüljön az ő főzetükből. Azt kell mondanom, a pálinkafőzőknél még erősen jelen van a férfias ízlést kiszolgáló gondolkodás. Sokáig keresgéltem, mire végül találtam partnert.
A női ital és a marketing
Angol nevet adtál a likőrnek, ebből arra lehet következtetni, hogy első sorban nem a magyaroknak szánod a Woman Spiritet. Itthon még nincsenek felkészülve egy ilyen italra?
Sok hazai italkereskedővel beszéltem, akik megerősítették, mi magyarok biztonsági játékosok vagyunk. Azt isszuk, amit ismerünk, nem egyszerű új terméket bevezetni. Mindeközben Dél-Európában hagyománya van az ilyen típusú italoknak – gondoljunk a Limoncellóra vagy a Camparira. Az ottani nők ráadásul nyitottabbak, nem ragaszkodnak például a saját országuk termékeihez, megkóstolnak újakat is. A másik potenciális piac Ázsia, ott szintén sikere lehet ennek a külsőnek, színnek, ízvilágnak.
A marketing is nagyon más egy női ital esetében? Máshogy kell a nőket megszólítani?
Eleve, mivel szűk a piac, nem nagyon vannak bevált minták, amiket át lehetne venni. Magunknak kell kikísérletezni a módszereket. További nehézség, hogy azt vettem észre, az esetek jelentős részében a férfiak veszik a nőknek az italokat. Őket kéne meggyőzni, miközben – mint korábban említettem – őket pont nem érdekli egy ital színe vagy a palack formája. Ehelyett biztosra mennek, leemelnek egy pezsgőt a polcról vagy egy kávélikőrt, mondván, ezeket úgyis minden nő szereti. Szóval még kutatjuk a kitörési lehetőséget, a nyerő üzenetet. Azt gondolom, a megoldást a szenvedély, a női lélek körül kell keresni.
Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Woman Spirit