5 forintba kerül csak, de a világ összes italának ízét felturbózza!

2025. április 23.

Rendkívül népszerű módszer, pedig tulajdonképpen egy fizikai törvényről van szó.

A szívószálak még a környezettudatos érában sem veszítettek népszerűségükből. Mindössze annyi változás történt, hogy az olyan globális franchise vendéglátóhelyek, mint például a Starbucks, fenntarthatósági okokból a műanyag szívószálakat papír alapúra cserélték.  Hogy a szívószál nem akar kikopni, annak jó oka van. A Taste of Home cikke szerint például azért, mert minden ital sokkal finomabb az eszköz használatával. Ez egyébként elsősorban a hőmérséklettel függ össze – olvasható az említett írásban. A nyelvünk ugyanis sokkal több mindent érzékel, mint az édes, savanyú, sós, keserű és umami (a japán kultúrában az úgynevezett ötödik íz) ízeket. Mivel az ízlelés és a szaglás kéz a kézben jár, sokkal többet érzékelünk egy adott italból (vagy ételből), mint azt gondolnánk.

Amikor belekortyolunk valamibe, az orrunkban található receptorok érzékelik az illékony szerves vegyületeket. Ezek a VOC-ként ismert vegyületek azok az aromák, amik elengedhetetlen szerepet játszanak az ételekhez és italokhoz társított erős illatok „tudatosulásában”. Ahogy az aromák felerősödnek, a nyelvünkön is határozottabb, összetettebb ízek jelennek meg.

Szívószál: lassan járj, többet érzel

Ahogy már fent szó esett róla, a kulcs a hőmérséklet. A hideg italokat kortyolgatva, nem tudjuk olyan jól kiélvezni az aromákat és ízeket, a hideg ital ugyanis azonnal lehűti a szánkat és a nyelvünket is. Ez pedig lassítja a VOC-ok érzékelését az orrunkban lévő receptorok által. Ha azonban szívószálat használunk a hideg italokhoz, a jelenség megszűnik, hiszen kevesebb mennyiséget kortyolunk, ami gyorsabban felmelegszik. Ezáltal sokkal hamarabb érezzük az ízeket.

Amilyen egyszerű a módszer, olyan olcsó. Műanyag szívószálat 5 forintért, papír szívószálat már 7 forintért lehet kapni internetes boltokban.

Címlapfotó: Nate Johnston / Unsplash