chevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedesszertemailfacebookfilterhalinstagrammarha-vadminusphoneplussajtsalatasearchsertesstarszarnyastengeri-eteltiktokvincewishlist-activewishlist-inactive

A HNT szerint súlyos következményei lesznek a magyar borágazatra az EPR/DRS-nek

2023. október 27.

Az új hulladékgazdálkodási szabályozást ebben a formában az Európai Unióban egyedül Magyarország vezette be.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a magyar szőlészet és borászat reprezentatív, országos illetékességű szakmai köztestülete. A 2014. évi szakmaközi szervezeti elismerési dokumentumában a szakmai önkormányzat egyik önként vállalt feladata a környezetbarát termesztési és termelési technológiák bevezetésének előmozdítása.

Minden olyan környezetvédelmi kezdeményezést támogat a HNT, amely a fenntartható szőlő- és bortermelés feltételeinek megteremtését segíti elő oly módon, hogy környezetvédelmi szabályok teljesítése ne okozzon gazdasági hátrányt a tagság részére.

A HNT álláspontja szerint az új magyar hulladékgazdálkodási szabályozás (EPR/DRS) azonban nem veszi figyelembe, hogy az üvegpalack a legkevésbé környezetszennyező csomagolóanyag. Végtelenszer újrahasznosítható, és akár évszázadok múlva is készíthető belőle üveg. A rendszer kontraproduktív, mivel a műanyagok felhasználásának ösztönzésével veszélyezteti a valós zöld célokat. A szabályozás jelen formájában indokolatlanul gerjeszti az inflációt. A különböző díjtételek közül jelenleg csak a visszaváltási díj mértéke ismert, az összes többi díjtétel ismeretlen, így nem tudni, mennyi költség-, ezáltal (kereskedelmi árréssel és áfával növelten) fogyasztói árnövekedést fog eredményezni. A drágulás várhatóan további fogyasztáscsökkenéshez vezet, veszélyezteti a versenyképességet, ezáltal összességében bizonytalanná teszi az ágazat jövőjét. A szabályok gyakorlatba ültetése indokolatlan adminisztratív terheket jelent az ágazat szereplői számára (pl. havi adatszolgáltatás mellett kétféle negyedéves, valamint éves adatszolgáltatás). A túlzott adminisztrációs terhek bevezetése ráadásul ellentétes a kormányzat deregulációs programjával.

A jogszabály további tárgyalásokat, módosításokat igényel. Ebben a formában az Európai Unió hagyományos bortermelő tagországai közül (ők még tárgyalnak Brüsszellel és a 2029-2030-as végső határidő felé tolják az előírásnak való megfelelést) csak Magyarországon vezették be. Ezáltal versenyhátrány okoz az ágazat szereplői számára a bel- és külpiacokon egyaránt. Összességében még két tagországban van hasonló rendszer: Romániában és Horvátországban és a koncesszor egy nonprofit társaság.

Az előző években elért könnyítéseket, így a jövedéki törvénybe (egyablakos ügyintézés és éves adatszolgáltatás bevezetése, nyilvántartási kötelezettség egyszerűsítése) és a környezetvédelmi termékdíj rendeletbe bekerült speciális szabályokat, valamint a reprezentációs adó esetén ebben az évben hozott módosítást üdvözölte az ágazat. A kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) a szakmai egyeztetéseknek köszönhetően az ágazat tekintetében a tervezettnél kedvezőbb formában került a szabályozásra, azonban együttesen az EPR/DRS bevezetése jelentősen növeli az ágazat adminisztratív és pénzügyi terheit!

A bor mezőgazdasági termék, de az élelmiszeripari termékeknél is szigorúbb engedélyezési folyamat után kerülhet csak forgalomba. Nyomonkövethetőség biztosítása a tőkétől a palackig, laborvizsgálat, érzékszervi vizsgálat – mind előfeltétele az értékesíthetőségnek.

A kötelező visszaváltási rendszer (DRS) legfontosabb problémái az ágazat szereplőinek szemszögéből:

  1. egy termék, azaz egy egyszerű borospalack regisztrációjához legalább 25 adatot kell megadni
  2. a MOHU és az auditorok (3 db) részére 3-3 db mintát kell küldeni, ami termékenként így 12 palackot jelent
  3. egy valós példa:
    1. egy pincészet, aminek éves szinten 300 féle terméke van
    2. minimum 7500 adatot rögzít fel regisztrációkor
    3. termékenként 12 palackot küld be az audithoz
    4. ez összesen 3600 palack
    5. egy palack kiszerelve elérheti a 250 Ft-ot (üresen)
    6. a mintaszolgáltatás éves költsége ebben az esetben 900.000 Ft
    7. a következő évjáratokkal ez ismétlődik
  1. minden terméket külön regisztrálni kell akkor is, ha ugyanolyan a csomagolása, csak a címkéje más (toleranciaszint egyelőre ismeretlen)
  2. ugyanazt a terméket újra kell regisztrálni, ha a csomagolása megváltozik, pl. más palackba kerül (ami a tavalyi bizonytalan üvegpalack-ellátási helyzetben gyakran megtörtént)
  3. forgalomba hozatali eljárás időtartama (akár 60 nap) + címke készítés időigénye (min. 2 hét) + regisztráció időtartama (45 nap) – összesen akár 4 hónap; a könnyű gyümölcsös borokat 5-6 napon belül forgalomba kell hozni, ami sürgősségi forgalomba hozatali eljárással megoldható lenne, de a regisztráció időigénye mellett lehetetlen, ami azt jelentheti, hogy a szabályozás miatt a fogyasztó a kedvenc friss Irsai Olivérjét vagy rozéját óborként vásárolja meg, ha így egyáltalán megvásárolja
  4. új címkéket kell gyártani azoknál a termékeknél, amelyek korábban kerültek letöltésre és felcímkézésre, de még nem értékesítették őket (pl. nagyobb tételek esetén)
  5. a muzeális borok és a borversenyek eredményeit mutató matricák használhatóságának kérdése nem tisztázott

A DRS rendszerbe bekerült többi italtermékkel szemben a borászati termékek forgalomba hozatali szabályai egyedülállóak, amit a jogalkotó nem vett figyelembe. A borok előzetes (analitikai és érzékszervi vizsgálattal járó) minősítési rendszere összefésülhetetlen a DRS jelenleg ismert szabályozásával.

A szőlő- és borágazat sajátosságaira nincsenek válaszok. Ellentétben a többi uniós tagországgal Magyarországon a szakmai szervezetek bevonására nem került sor a jogalkotás során!

A hegyközségi tagok kezdeményezésére és a felsorolt problémák súlyosságára tekintettel 2023. október 11-én rendkívüli szakmai fórumot tartott a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. A fórumon részt vett több, mint 30 borászat képviselője, az Energiaügyi Minisztérium és az Agrárminisztérium képviselői, valamint a HNT Elnöksége.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa a nagy érdeklődésre való tekintettel 2023. október 17-én online szakmai fórumot szervezett. Ezen a több, mint 300 termelő és szakmai érdeklődő mellet az Agrárminisztérium képviselője vett részt.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa álláspontja szerint a kötelező visszaváltási rendszer (DRS) szabályrendszere a jelenleg ismert formában végrehajthatatlan. Közvetlenül a kis- és közepes bortermelők eltűnését, a nagy bortermelők esetén pedig a nyereség elvesztését vonhatja maga után. Mindez pedig a vidéki családok megélhetését veszélyezteti és vidéki munkahelyek elvesztését hozza magával.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa minden fórumon, minden lehetséges alkalommal képviselte és képviselni fogja a termelők érdekeit az ágazat megmaradása érdekében!

Címlapfotó: Justin Chae / Unsplash