Magyarország egyik fő üzenete a vulkanikus bor lehet – állítja John Szabo
A magyar származású Master Sommelier követként és előadóként vett részt a 2024-es Hungarian Wine Summiton.
A Magyar Bormarketing Ügynökség 2024-ben rendezte meg a megújult Hungarian Wine Summitot. Az április 21-25. között Budapesten és több borvidéken megtartott eseményen a magyar borászok hazai környezetben építhették tovább nemzetközi kapcsolataikat Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában. A Hungarian Wine Summit szervezői felkértek négy, a magyar borokhoz valamilyen módon régebb óta kötődő nemzetközi szakembert, hogy jelenlétükkel, előadásaikkal támogassák a magyar bor ügyét. A Vince a négy nagykövet mindegyikét felkérte, mondja el a véleményét a magyar bor nemzetközi lehetőségeiről, illetve magáról a Hungarian Wine Summitról.
Wojciech Bońkowski és Elizabeth Gabay Master of Wine-ok után a harmadik részben John Szabo osztja meg a gondolatait. A magyar származású kanadai Master Sommelier a vulkanikus borok szakértője, sokat tett azért, hogy a magyar vulkanikus boroknak elismerést szerezzen a világban. (A Hungarian Wine Summiton is tartott mesterkurzust a témában.) Mindazonáltal úgy véli, a vulkanikus bor csak az egyik a lehetséges magyar üzenetek közül. A lényeg szerinte különben is az, hogy bármit is akarunk kommunikálni, azt nagyon intenzíven kell tennünk, hogy folyamatosan fenntartsuk az érdeklődést.
“A legfontosabb az, hogy megkülönböztessük magunkat, kitűnjünk a tömegből. Annál is inkább, mert a boros piac nagyon telített. Kell, hogy legyen egy történetünk, versenyelőnyünk valamilyen területen és egy egyszerűen megfogalmazott üzenetünk. Maximum két-három általunk kulcsfontosságúnak tartott elemet érdemes kommunikálnunk, amivel felkelthetjük az érdeklődést. Ha ez megtörtént, utána már bele lehet menni a részletekbe, de ez csak a második lépés.
Természetesen ismernünk kell a megcélzott piacot, hogy annak megfelelően lőjük be az árat és minőséget, találjuk meg a megfelelő partnereket és értékesítési csatornákat és dolgozzuk ki az exportstratégiánkat. Azt gondolom, Magyarország egyik fő üzenete a vulkanikus bor lehet. A magyar bor ennél nyilvánvalóan sokkal változatosabb és nem is mindenki készít vulkanikus bort, de valamivel el kell kezdeni. Ha ezen a borstíluson keresztül megismerik a magyar borokat, utána elkezdenek érdeklődni a többi iránt is.
20 éve részt vettem a görög bormarketing kialakításában, ott végül négy őshonos fajtára helyeztük a hangsúlyt. Nyilvánvalóan ennél sokkal több van Görögországban, de úgy ítéltük meg, ez a négy hozhat áttörést és kereskedelmi sikert a világban. A vulkanikus borok mellett Magyarországnak is erősségei az őshonos fajták, mindenekelőtt a furmint, a hárslevelű, a kékfrankos és a kadarka.
Ha megvan az előbb említett pár üzenet, akkor utána még mindig nagyon sok munka vár. Magyarország nem elég aktív a nemzetközi színtéren, különösen mifelénk. Az amerikaiak és a kanadaiak nagyon keveset tudnak a magyar borokról. Folyamatosan fenn kellene tartani az érdeklődésüket, képezni kéne őket a magyar borokkal kapcsolatban. A Hungarian Wine Summit egy jó első lépés előre. A résztvevők közvetlenül azoktól tanulhatnak, szerezhetnek ismereteket, akik készítik a borokat. Ez sokkal átélhetőbbé teszi az élményt, mint ha egy exportőr mondaná el a marketingszöveget. Sok ilyen eseményre van szükség itthon és külföldön egyaránt.
Nagyon lényeges viszont, hogy ezt a rendezvényt olyan országokba vigyék el, ahol kapható a magyar bor. Annak ugyanis nincs értelme, hogy tartunk egy mesterkurzust Kanadában, és a résztvevők utána nem tudják megvásárolni a kóstolt borokat. A sorrend tehát: a Hungarian Wine Summit segítségével meggyőzni a kanadai kereskedőket, hogy rendeljenek magyar bort és ha ez megvan, akkor házhoz menni előadásokkal.”
Címlapfotó: Hungarian Wine Summit / Talabér Géza