41%-kal növeli a rák esélyét a béta-karotin, amit egy szám jelöl az élelmiszerek címkéjén
A legveszélyesebb E-szám: ha látjuk a csomagoláson, ne vegyük meg az élelmiszert!
Egy francia kutatócsoport nagyszabású vizsgálata szerint az élelmiszer-színezékek nagymértékű fogyasztása összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség és a daganatos betegségek fokozott kockázatával.
A kutatók a francia NutriNet-Santé kohorsz több mint 100 ezer résztvevőjének egészségi állapota, valamint az élelmiszer-színezékek és a tartósítószerek fogyasztása közötti összefüggéseket vizsgálták, és 3 cikkből álló sorozatot publikáltak a témában a szabályozási döntések tudományos megalapozásának támogatására. A tartósítószerek hatásait felmérő első tanulmányól korábban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Rizikometer nevű oldala is beszámolt.
A két új kutatásban az élelmiszer-színezékek és a krónikus betegségek kockázata közötti összefüggést vizsgálták – adta most hírül a már említett Rizikométer. Korábbi felmérések eredményei szerint a színezékek megváltoztathatják az inzulinjelzésben és a gyulladásban részt vevő kulcsfontosságú molekuláris útvonalakat. Állatkísérletek egyes szintetikus színezékeket megemelkedett vércukorszinttel, máj- és gyomor-bélrendszeri szövetkárosodással, valamint a bél mikrobiota változásaival hozták összefüggésbe. Ugyanakkor eddig kevés epidemiológiai vizsgálati adat állt rendelkezésre az étrendi színezékbevitel és a cukorbetegség kapcsolatáról.
A Diabetes Care folyóiratban megjelent tanulmány szerint az élelmiszer-színezékek összességében 38%-kal növelték a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát a nagyobb fogyasztók körében a legalacsonyabb expozícióval rendelkezőkhez képest. A különböző típusú színezékek közül a karamellek (E150a, E150b, E150c, E150d) együttesen 43%-os, a karotinoid színezékek (E160) 39%-os, a béta-karotin (E160a) 44%-os, a kurkumin (E100) 49%-os, az antocianinok (E163) pedig 40%-os kockázatnövekedéssel jártak – írja közleményében a kutatásban résztvevő Insrem (Francia Nemzeti Egészségügyi és Orvosi Kutatóintézet).
Az élelmiszer-színezékek összességében a rosszindulatú daganatos betegségek kockázatának 14%-os, az emlőrák esélyének 21%-os, illetve a posztmenopauzális emlőrák kockázatának 32%-os növekedésével jártak együtt. A béta-karotin (E160a) 41%-kal növelte az emlőrák és 16%-kal a daganatos betegségek kialakulásának esélyét, a karamell (E150a) fogyasztása pedig a rák kockázatának 15%-os növekedésével járt. A részletes eredmények az European Journal of Epidemiology folyóiratban olvashatók.
Címlapfotó: Julia Taubitz / Unsplash