A magyarok kétharmada ennyi borravalót ad
Új korszak köszöntött be a borravaló mértékében a Coviddal. Egy új felmérés szerint jelentősen átalakultak szokásaink.
A borravaló egy egyedülálló társadalmi és gazdasági jelenség, hiszen vásárlóként teljesen önként dönthetünk arról, hogy adunk-e vagy sem. Valószínűleg mindannyian tisztában vagyunk a sokak által ökölszabálynak tekintett 10 százalékkal, de vajon mennyit szoktunk valójában jattolni? Egy, a Budapesti Gazdasági Egyetemen készített kutatásból ez is kiderül.
Ahogy a tanulmány kiemeli, a megkérdezett férfiak közel kétharmada (egészen pontosan 63 százalékuk) és nők 61 százaléka is leggyakrabban 6-10% között adnak borravalót. Talán nem meglepetés, hogy a borravalóadás az uraknál és a hölgyeknél is akkor a legjellemzőbb, amikor az adott vendéglátóegységben nem számolnak fel szervízdíjat.
A kutatás szerint a hölgyek hajlamosabbak kevesebb borravalót adni. Közel 40 százalékuk a számla végösszegéhez képest mindössze 0-5 százaléknyi összeget számol rá. A férfiaknál nem igazán figyelhető meg az, hogy a havi átlagjövedelem növekedésével nagyobb összeget adnának éttermi látogatásaik során. A nőknél azok aránya, akik a szervízdíjtól függetlenül is adnak borravalót, a jövedelmük növekedésével párhuzamosan csökken. Általánosságban elmondható, mind a férfiak, mind a nők között nagyon kevesen vannak azok, akik egyáltalán nem szoktak jattolni.
A borravaló és a Covid
A borravaló változó megítélése figyelhető meg, és nem csak Magyarországon. Ahogy a VinePair 2024. márciusi cikkéből is kiderül, az amerikaiak 75 százaléka szerint egyre átláthatatlanabb, mit illik és mi elvárt – már ha szabad ilyenről beszélni egy önkéntesen adott jutalom esetében. A felmérés szerint a tengerentúlon különösen akkor tanácstalanok, ha úgy érzik, a vendéglátósok kifejezetten számítanak a plusz pénzre. Úgy tűnik, az amerikaiaknak leginkább az automatizált borravaló-rendszerekből van elegük. A nálunk is egyre elterjedtebb érintőképernyős megoldás Amerikában ma már a legtöbb helyen 18 és 30 százalék közötti borravaló adására ösztönzi a vásárlókat. Ez az alapbeállítás, ha ennél kevesebbet szeretnénk, azt nekünk kell átállítani a képernyőn.
Bár ez a módszer a Covid alatti lezárásokat követően komoly szerepet játszott abban, hogy az egyesült államokbeli vendéglátóipar talpra tudott állni, az amerikaiaknak az azóta eltelt években elegük lett belőle. Olyannyira, hogy a megkérdezettek több mint 25 százaléka egyenesen kevesebb borravalót ad, ha a pénztárnál egy így beállított képernyővel találkozik.
A washingtoni központú Pew Research Center kutatócég közelmúltban végzett felmérése alapján az amerikaiak nagyjából hasonló összegű borravalót adnak, mint a magyarok. Közel 60 százalékuk a számla maximum 15 százalékának megfelelő összeget szokott még az étteremben hagyni. A tengerentúlon is kifejezetten kevesen vannak azok, akik sosem jattolnak. A megkérdezettek mindössze 2 százaléka fizeti az éttermi számlát centre pontosan.
Címlapfotó: Kate Townsend / Unsplash