Mit, hogyan, mikor igyunk? – interjú a világ egyik leghíresebb whiskyjének márkanagyövetével

2025. január 10.

Igazi élményben volt részük azoknak a whiskykedvelőknek, akik a skót Stewart Buchanannal, a Brown-Forman márkanagykövetével találkozhattak egy budapesti rendezvényen 2024 decemberében. Megismerhették a „párlatbirodalom” sikereinek titkát és bepillantást nyerhettek a népszerű ital jelenébe és jövőjébe.

1870-ben, amikor Kentucky egyik lepárlója a Brown-Forman nevet kapta, kevesen gondolhatták, hogy százötven év múlva olyan világszerte jól ismert márkák is a vállalat égisze alá fognak tartozni, mint a Jack Daniel’s, az Old Forester, a Woodford Reserve, a GlenDronach, a BenRiach, vagy a Glenglassaugh Sandend. Utóbbit a 2023-as év whiskyjének választották a Whisky Advocate Top 20 Whisky of the Year szavazásán. Ez a szakmában az egyik, ha nem a legrangosabb elismerésnek számít.

Sokat tett ezért Stewart Buchanan márkanagykövet, aki a bevezetőben említett, a WhiskyNet által szervezett decemberi Brown-Forman kóstolót tartotta. Buchanan több évtizede dolgozik a whiskyiparban. Pályafutását amolyan csendes munkatársként kezdte: ő felelt a gyártási folyamatokért és a lepárlóhely karbantartásáért. Tevékenységének köszönhetően termékeik egyre feljebb lépdeltek a népszerűségi listán. Nem csoda, hogy ma már a Glenglassaugh, a BenRiach, valamint a GlenDronach márkák nagyköveteként népszerűsíti a whiskyfogyasztás kultúráját. Időközben kiérdemelte „a Quaich őrzője” megtisztelő elnevezést. Ezt csak azok a személyek kaphatják meg, akik kiemelkedően képviselik a skót whisky tradícióját.

stewart buchanan
Stewart Buchanan márkanagykövet Fotó: Brown-Forman Corporation

VINCE: Kérem, mutassa be a Kentucky lepárlóból mára egy több márkát tulajdonló világcéggé fejlődött Brown-Forman Corporationt!

STEWART BUCHANAN: A Brown-Forman Corporation több mint 150 éve felelősségteljesen építkezik, kiváló italaikat ma több mint 170 országban értékesítik. Tavaly túlszárnyaltuk versenytársainkat, már a kóstoláskor sejteni lehetett, hogy nagy meglepetés várható. Az egyhangú szavazás is ezt igazolta, a Glenglassaugh Sandend lett a 2023-as év whiskyje. A Glenglassaugh lepárló Skócia északi partjánál található egy magaslaton, kilátással az Északi-tengerre. Az itteni malátát gyakran „parti- hegyvidéki” malátának is nevezik. Az öböl nevét viselő párlatban a citrus aromák és az ásványosság képezi az ízvilág alapját.

De ezen kívül is kiváló évünk volt a 2023-as, italaink számos aranyérmet nyertek, többször a legmagasabb pontszámot kapták. Ez sok összetevőnek köszönhető. Mindhárom single malt márkánk kiváló minőséget képvisel, és a három különböző régió – Speyside, Highland, Coastal – lepárlója is hozzájárul a különleges élményhez. Sikereinkben rendkívül fontos a hordóink minősége, amelyre az elmúlt években különösen nagy hangsúlyt fektettünk. Mindez természetesen női whiskymesterünk, Dr. Rachel Barrie tudásának és tapasztalatának köszönhető. Az ő keze nyoma kitörölhetetlenül jelen van párlatainkban.

Rachel Barrie whiskymester és Stewart Buchanan
Rachel Barrie whiskymester és Stewart Buchanan Fotó: Brown-Forman Corporation

VINCE: Mi a jó whisky titka?

STEWART BUCHANAN: A folyamatosság és a következetes munka a legfontosabb, hiszen több év is eltelhet, mire megszületik az ital, ami sokszor egyszeri és megismételhetetlen.

VINCE: Mit hozhat a jövő az iparágban? A gin hírtelen jött népszerűsége mennyire befolyásolhatja a whisky eddig kivívott pozícióját?

STEWART BUCHANAN: A single maltok mindig alkalmazkodtak a változó fogyasztói igényekhez, ezt még jobban tükrözi az elmúlt húsz év. A sokszínű hordóválaszték – rum, sherry, marsala, vörösbor, portói, madeira, bourbon, vagy akár a tokaji hordó – az ízek különleges harmóniáját adja, ami a sajátos érlelési folyamatok által valósul meg. Ezáltal mutatnak a single maltok különleges aromákat a fogyasztóknak, ez pedig új vásárlókat vonz. A füstös, tőzeges whiskyken már nem csak a nyugati parton található tőzeget érezni. A BenRiach tőzeges jellege még újdonság volt 1972-ben, de az új aroma megváltoztatta az emberek hozzáállását, nyitottabbak lettek.

Tény, hogy a gin nagyon népszerű lett az elmúlt tíz évben, ehhez a koktélkultúra fejlődése is hozzájárult. Utóbbival viszont a whisky is csak nyer. Azt gondolom, az emberek egyre inkább kedvelik a klasszikus koktélokat, és a hagyományos édes ízvilág helyett inkább a testesebb, karakteresebb italokat választják. A BenRiach Smoky 12 fantasztikusan jó egy Old Fashionedbe, a Smoky 10 pedig tökéletes egy Penicillin koktélba. A híres koktélok is mindig is „szerették” a single malt whiskyket. Nemrég éppen a Glenglassaugh Sandendból ittam az egyik legjobb long drinket.

lepárló
Fotó: Brown-Forman Corporation

VINCE: Mi a helyzet a japán whiskyvel? Tőlük sem kell félni a tradicionális párlatkészítő nemzeteket?

STEWART BUCHANAN: Bár minden ország más és más helyzetben van, de én még nem érzékeltem, hogy többet beszélnének a japán whiskykről, mint 5-6 évvel ezelőtt. Nagyon szeretem a japán whiskyket, és tisztelem azt, aki esetleg a japán whiskyvel kezdi a single malt „utazását”. Valóban egy jó ital. Japánnak megvan minden adottsága a kiváló párlatokhoz, de nem érzem fenyegetőnek a jelenlétüket. Elég sokrétű a whiskykínálat ahhoz, hogy a jó italok megtalálják a maguk fogyasztóit. Sok piacon a blended, vagyis a házasított whiskyk népszerűek – én magam is szeretem a blended scotch-okat –, mégis a fogyasztók egy része kezd áttérni a single malt kategóriára. Ez is a vásárlók „útkeresését” igazolja.

whisky
Fotó: Brown-Forman Corporation

VINCE: Hogyan viszonyulnak a fiatalok a párlatokhoz általában? Mit kell tenni azért, hogy náluk is népszerűek legyenek ezek az italok? Szükség van-e ehhez kifejezetten őket célzó párlatra?

STEWART BUCHANAN: A fiatalok kevésbé márkaorientáltak. Az elmúlt tíz évben azt tapasztaltam, hogy sokkal több fiatal és nagyon sok hölgy kezdett érdeklődni a különböző whiskyk iránt. Ez egy nagyon jó jel, bizonyítja, hogy a maltok „jó kapcsolatot ápolnak” a következő generációval. Végül is hiteles, kiváló minőségű terméket ajánlunk megfelelő áron mindenkinek, egy valódi élményt. Természetesen a tradicionális márkák mellett helyet kapnak porfóliónkban az újdonságok is, bár szerintem a single maltnak sem szabad úriasnak tűnnie. Úgy kell készüljön, hogy mindenki szívébe belopja magát.

VINCE: Mik a whiskyfogyasztás aranyszabályai? Hogyan lehet a legnagyobb élményben részünk?

STEWART BUCHANAN: Egyre többen vallják és követik „az igyál kevesebbet, igyál jobban” elvet. Jól láthatóan egyre keresettebbek a prémium alkoholos italok. Gyakran kérdezik tőlem: hogyan igyák a whiskyt? Az én szabályaim a következők: hagyjuk a kiválasztott whiskyt szobahőmérsékletűre melegedni. Lényeges a megfelelő pohár kiválasztása, ami a megfelelő irányba koncentrálja az aromákat. Kitöltés után pedig annyi percet hagyjuk levegőzni a whiskyt, ahány éves. Majd néhány csepp vízzel élénkítsük az aromákat, illatokat. Ha így kóstolunk jó whiskyt, garantáltan felejthetetlen lesz az élmény!

Szerző: Török Ferenc
Címlapfotó: Brown-Forman Corporation