chevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedesszertemailfacebookfilterhalinstagrammarha-vadminusphoneplussajtsalatasearchsertesstarszarnyastengeri-eteltiktokvincewishlist-activewishlist-inactive

A magyarok harmada már naponta eszi, pedig szenvedést okoz

2023. szeptember 19.

Jelentősen nőtt iránta a kereslet az utóbbi években, fiatalok és idősek körében egyaránt.

A magyarok számára elképzelhetetlen a konyha csípős íz nélkül, ráadásul a kedveltsége is egyre növekszik. A lakosság szinte pontosan háromnegyede hetente legalább egyszer fogyaszt csípős élelmiszert. Különösen feltűnő, hogy a fiatalabb korosztályban milyen nagy a vonzalom az ilyen ételek és ételízesítők iránt. Ez a korcsoport abszolút nyitottnak és kísérletezőnek tekinthető ezen a téren – derül ki a Univer Product Zrt. nagymintás, közel 4000 ember megkérdezésével készült online kutatásából.

Egyre kedveltebb a csípős íz

A lakosság körében kifejezetten nőtt a csípős íz kedveltsége az utóbbi néhány évben. A válaszadók messze több, mint egyharmada (36,4%) úgy nyilatkozott, hogy a korábbiakhoz képest jóval gyakrabban fogyaszt csípős ételt – mutat rá az Univer Product Zrt. friss, augusztus végén és szeptember elején készült, 3872 ember megkérdezésével készült online felmérése. A kutatásnak egyik apropója, hogy a vállalat október 13-14-én rendezi meg Kecskeméten az első Erős Pista Fesztet. Az esemény kapcsán kíváncsiak voltak, hogyan is viszonyulnak a magyarok a csípős ízekhez. A társaság emellett Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar orvos, a paprikából kinyert C-vitamin felfedezője születésének szeptember 16-i, 130 éves évfordulójára is szerette volna felhívni a figyelmet. A kedveltség növekedésének egyik magyarázata lehet az utóbbi néhány évben – különösen a pandémiát követően – tapasztalható tudatosabb, egészséget megőrző étkezés térnyerése. A kutatásban résztvevők körében ugyanis kimagasló az a vélemény (58,4%), hogy a csípős ételek fertőtlenítenek, méregtelenítenek.

A válaszadók szinte pontosan háromnegyede (76%) hetente legalább egyszer eszik csípős ételt. Több mint egyharmaduk (37,1%) naponta, sőt, amikor csak teheti hódol ennek a szenvedélyének. A fogyasztási rendszerességet illetően abban talán nincs meglepetés, hogy a férfiak között nagyobb (54%) a naponta erős élelmiszereket választók aránya. Az viszont némi meglepetést okozhat, hogy a nők körében sem elhanyagolható ez a mutató. Közel egyharmaduk (29%) szintén minden nap eszik csípős élelmiszert.

Feltűnő viszont, hogy a fiatalabb generáció körében milyen kiemelkedően nagy az a réteg, amelyik, ha csak teheti, pikáns ízt kölcsönöz ételeinek. A 25 év alattiak esetében ez minden második emberről elmondható. Ez mintegy 15 százalékkal magasabb, mint a teljes népesség esetében látott átlag. Ehhez ráadásul az is hozzátartozik, hogy a fiatalabb korosztály, azaz a 25 év alattiak esetében kimagasló a kísérletező kedv is ezen a téren. Ebbe a korcsoportba tartozók csaknem pontosan kétharmada (67,1%) ugyanis úgy nyilatkozott, ha csak teheti mindig kipróbál új csípős ételeket.  

A kedveltség növekedése az egészség megőrzésének gondolata is szerepet játszik

Annak okaként, hogy miért is választják az emberek ezeket, magyarázatot nem nagyon igénylő válasz került az élre: egyszerűen „szeretem ezeket az ízeket” – jelentette ki a válaszadók, több mint kétharmada (70%). Ebben a válaszkörben is megjelent az egészség. A második legnépszerűbb indok, hogy ezek izgalmas élelmiszerek (24,3%). A képzeletbeli dobogó harmadik fokára az került, hogy a csípős termékek segítenek az egészség megőrzésében (20,3%). Ennek fényében már nem is mondható meglepőnek, hogy 10-ből 9 ember tart otthon csípős ételízesítőt.

Vesszük a csípős ételízesítőket, mint a cukrot

Ennek tükrében az sem mondható meglepetésnek, hogy minden második kutatásban résztvevő válaszadó azt mondta, hogy havonta akár többször is vásárol erős paprikát vagy csípős ételízesítőt. A rajongást az erős élelmiszerek iránt talán az is jól jelzi, hogy a megkérdezettek ugyancsak közel fele még ajándéknak is vett már ilyen terméket. Sőt, ezt külföldi ismerőseink, rokonaink, partnereink felé is megtesszük, ilyen relációban is hasonló válaszarány született.

Arra a kérdésre, hogy melyik konyha csípős ételeit részesítik előnyben elsöprő győzelmet (76,2%) arattak a hazai ízekre érkezett válaszok. Emellett az látható, hogy a mexikói és a kínai konyha erős ízeinek nagy a népszerűsége itthon.

Címlapfotó: Jorge Fernández Salas / Unsplash