Kevesebb adminisztráció, egyszerűbb ügyintézés

2023. március 06.

Az ePincekönyv rendszer kiegészítő fejlesztésének tesztelése a végéhez közeledik. A bevezetést követően a szőlő-borágazatban sokkal kevesebb időt kell majd az ügyintézésre fordítani, egyszerűsödnek a folyamatok, megszűnik a pecsétek utáni rohangálás. Mindez éves szinten jelentős megtakarítást eredményez majd a borászatoknak.

A szőlő-borágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakításával az Agrárminisztérium célja nemcsak a papír alapú eljárások digitalizációja, hanem a korábbi eljárási logika egyszerűsítése is. Az ágazatban ugyanis az adminisztráció jelenti az egyik legnagyobb kihívást a vállalkozások életében. Ezen a területen jelentős változást, segítséget fog jelenteni az egyszerűbb ügyintézést támogató ePincekönyv rendszer, mellyel lecsökkenthető a személyes jelenlétet igénylő ügyintézések száma és időigénye. Mindemellett az ágazatot ellenőrző hatóságoknak is megkönnyíti a releváns adatok és statisztikák begyűjtését, ami nagyobb teret ad az adatalapú döntéshozatal számára.

epincekönyv, laptop monitorán szöveg

Az ePincekönyv, mint egyablakos rendszer

Az ePincekönyv, amely felhasználóbarát ügyintézési és iratkezelési funkciókkal áll majd a gazdák rendelkezésére, bármilyen interneteléréssel rendelkező számítógépről, bárhonnan hozzáférhető lesz.A rendszer egyszerű és gyors adatszolgáltatási lehetőséget is biztosít a hatósági szervek számára. Felhasználóbarát módon támogatja az űrlapkitöltést, a már ismert adatokat automatikusan kitölti a szoftver. Emellett a rendszer egyik fontos jellemzője, hogy képes lesz kommunikálni a borászatoknál már meglévő informatikai rendszerekkel.

Az ePincekönyv egyablakos rendszerének köszönhetően a korábbinál több ügyet intézhetnek majd a gazdák a hegybíróknál (miközben a hatósági eljárások száma csökken). Összesen tizenkét hatósági eljárás informatikai hátterét biztosítja az ePincekönyv, ami a gyakorlatban azt je lenti, hogy ezen ügyek indítása és intézése a hegybírókon keresztül történik majd. Ilyen például a szőlőültetvény telepítési engedélyek és az ültetvényekkel kapcsolatos bejelentések kezelése, a származási bizonyítványok kérelmezése, vagy a forgalomba hozatali folyamat indítása.

Rugalmasabb határidős kötelezettségek

A borászati adminisztráció egyik legfájóbb pontja a regisztervezetés. A korábbi alapértelmezett határidő – amely szerint a műveletet követő hét első munkanapján kellett adatot szolgáltatni – az új szabályok szerint, a legtöbb esetben egy héttel kitolódik. Ugyanígy nagy könnyebbség lesz a vállalkozások számára, hogy az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatók lesznek az ügyintézési határidők.

Míg korábban az volt a szabály, hogy a hegybírónál szőlő származási bizonyítványt kellett kérvényezni a szüret napját követően nyolc napon belül, az új szabályozásban ez november 30-ra módosult. Ráadásul nem is kell már hatósági bizonyítványt kérelmezni, hanem csak be kell jelenteni a termés mennyiségét és cukortartalmát.

Egyszerűbb forgalomba hozatali eljárás

A forgalomba hozatali engedély megszűnik, de megmaradnak azok a garanciális elemek, amelyek az engedély mögött voltak. A szabályozás logikájában van egy teljes fordulat. Eddig várni kellett egy pecsétes papírra, hogy forgalomba hozható legyen a bor, most pedig a NÉBIH-nek hét napja van arra, hogy megtagadja a nem megfelelő termékek forgalomba hozatalát.

„Nagy könnyebbség lesz a vállalkozások számára, hogy az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatók lesznek az ügyintézési határidők.”

Természetesen érzékszervi és analitikai vizsgálat továbbra is lesz, ez a kettő viszont már történhet majd párhuzamosan is. Ráadásul mind az érzékszervi, mind pedig a laboratóriumi vizsgálatok is végezhetők a NÉBIH-en kívüli, megfelelő engedéllyel rendelkező helyszíneken is.

Mit várhatunk az új szabályok bevezetésétől és az ePincekönyv rendszer indulásától?

Az ePincekönyv rendszer indulását követően minden szereplőnek alkalma nyílik majd az újdonságok kipróbálására. Magának a rendszernek a használata csak a bevezetést követő több hónappal később lesz majd kötelező, de a kistermelők számára akkor sem. Az új rendszert a gazdáknak nem a régi szabályozás logikája alapján kell majd használniuk. E logika megismeréséhez és elsajátításához maximális szakmai támogatásra számíthatnak az érintettek az Agrárminisztérium és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa részéről.

A projekt megvalósításában az Agrárminisztérium, a NISZ Nemzeti Informatikai Szakszolgálat Zrt., valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség vett részt, továbbá kiemelt partnerként működött közre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerláncbiztonsági Hivatal.

További információ a https://boraszat.kormany.hu/bortorveny oldalon érhető el.

fehér alapon fekete ábrák és fekete szövegek