Kevesebb adminisztráció, egyszerűbb ügyintézés
Az ePincekönyv rendszer kiegészítő fejlesztésének tesztelése a végéhez közeledik. A bevezetést követően a szőlő-borágazatban sokkal kevesebb időt kell majd az ügyintézésre fordítani, egyszerűsödnek a folyamatok, megszűnik a pecsétek utáni rohangálás. Mindez éves szinten jelentős megtakarítást eredményez majd a borászatoknak.
A szőlő-borágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakításával az Agrárminisztérium célja nemcsak a papír alapú eljárások digitalizációja, hanem a korábbi eljárási logika egyszerűsítése is. Az ágazatban ugyanis az adminisztráció jelenti az egyik legnagyobb kihívást a vállalkozások életében. Ezen a területen jelentős változást, segítséget fog jelenteni az egyszerűbb ügyintézést támogató ePincekönyv rendszer, mellyel lecsökkenthető a személyes jelenlétet igénylő ügyintézések száma és időigénye. Mindemellett az ágazatot ellenőrző hatóságoknak is megkönnyíti a releváns adatok és statisztikák begyűjtését, ami nagyobb teret ad az adatalapú döntéshozatal számára.
Az ePincekönyv, mint egyablakos rendszer
Az ePincekönyv, amely felhasználóbarát ügyintézési és iratkezelési funkciókkal áll majd a gazdák rendelkezésére, bármilyen interneteléréssel rendelkező számítógépről, bárhonnan hozzáférhető lesz.A rendszer egyszerű és gyors adatszolgáltatási lehetőséget is biztosít a hatósági szervek számára. Felhasználóbarát módon támogatja az űrlapkitöltést, a már ismert adatokat automatikusan kitölti a szoftver. Emellett a rendszer egyik fontos jellemzője, hogy képes lesz kommunikálni a borászatoknál már meglévő informatikai rendszerekkel.
Az ePincekönyv egyablakos rendszerének köszönhetően a korábbinál több ügyet intézhetnek majd a gazdák a hegybíróknál (miközben a hatósági eljárások száma csökken). Összesen tizenkét hatósági eljárás informatikai hátterét biztosítja az ePincekönyv, ami a gyakorlatban azt je lenti, hogy ezen ügyek indítása és intézése a hegybírókon keresztül történik majd. Ilyen például a szőlőültetvény telepítési engedélyek és az ültetvényekkel kapcsolatos bejelentések kezelése, a származási bizonyítványok kérelmezése, vagy a forgalomba hozatali folyamat indítása.
Rugalmasabb határidős kötelezettségek
A borászati adminisztráció egyik legfájóbb pontja a regisztervezetés. A korábbi alapértelmezett határidő – amely szerint a műveletet követő hét első munkanapján kellett adatot szolgáltatni – az új szabályok szerint, a legtöbb esetben egy héttel kitolódik. Ugyanígy nagy könnyebbség lesz a vállalkozások számára, hogy az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatók lesznek az ügyintézési határidők.
Míg korábban az volt a szabály, hogy a hegybírónál szőlő származási bizonyítványt kellett kérvényezni a szüret napját követően nyolc napon belül, az új szabályozásban ez november 30-ra módosult. Ráadásul nem is kell már hatósági bizonyítványt kérelmezni, hanem csak be kell jelenteni a termés mennyiségét és cukortartalmát.
Egyszerűbb forgalomba hozatali eljárás
A forgalomba hozatali engedély megszűnik, de megmaradnak azok a garanciális elemek, amelyek az engedély mögött voltak. A szabályozás logikájában van egy teljes fordulat. Eddig várni kellett egy pecsétes papírra, hogy forgalomba hozható legyen a bor, most pedig a NÉBIH-nek hét napja van arra, hogy megtagadja a nem megfelelő termékek forgalomba hozatalát.
„Nagy könnyebbség lesz a vállalkozások számára, hogy az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatók lesznek az ügyintézési határidők.”
Természetesen érzékszervi és analitikai vizsgálat továbbra is lesz, ez a kettő viszont már történhet majd párhuzamosan is. Ráadásul mind az érzékszervi, mind pedig a laboratóriumi vizsgálatok is végezhetők a NÉBIH-en kívüli, megfelelő engedéllyel rendelkező helyszíneken is.
Mit várhatunk az új szabályok bevezetésétől és az ePincekönyv rendszer indulásától?
Az ePincekönyv rendszer indulását követően minden szereplőnek alkalma nyílik majd az újdonságok kipróbálására. Magának a rendszernek a használata csak a bevezetést követő több hónappal később lesz majd kötelező, de a kistermelők számára akkor sem. Az új rendszert a gazdáknak nem a régi szabályozás logikája alapján kell majd használniuk. E logika megismeréséhez és elsajátításához maximális szakmai támogatásra számíthatnak az érintettek az Agrárminisztérium és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa részéről.
A projekt megvalósításában az Agrárminisztérium, a NISZ Nemzeti Informatikai Szakszolgálat Zrt., valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség vett részt, továbbá kiemelt partnerként működött közre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerláncbiztonsági Hivatal.
További információ a https://boraszat.kormany.hu/bortorveny oldalon érhető el.