“Megváltozott a szemléletem” – 3 magyar borász mesél arról, mit adott nekik a borüzleti képzés
Magyarország első borüzleti iskolájának első végzős hallgatói mondták el, hogyan alakította át a vállalkozásuk működését az iskolapadban töltött egy év.
2024 őszén hiánypótló borüzleti képzés kezdődött Budapesten angol nyelven. Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus Steve Charters Master of Wine közreműködésével elindította az egy éves Wine and Spirits Management Programot. Az új kurzus egyfajta folytatás: a borüzleti képzés első évadát a páros már sikerrel levezényelte Tokajban a 2022/2023-as tanévben.
Hogy milyen sikerrel, arról három egykori tokaji „öregdiák” alábbi beszámolója tanúskodik. A vince.hu kérdésére arról meséltek, mi motiválta őket a jelentkezéskor, mik voltak a legemlékezetesebb pillanatok a képzés egy éve alatt és mi az, amit azonnal tudtak hasznosítani a tanultakból.
Ifjabb Heimann Zoltán, a szekszárdi Heimann Családi Birtok ügyvezetője
Nyolc éve dolgoztam már a cégben és azt éreztem, hogy nagyjából megtanultam, mi hogyan működik. Közben viszont az egyetemen szerzett, rendszerezett tudásom megkopott. A frissítésre általában alkalmasak a szakmai konferenciák, látogatások más pincészeteknél, viszont úgy gondoltam, a cégvezetésben, üzletvezetésben való fejlődéshez inkább egy ilyen iskolára van szükségem. Mi a Heimann Családi Birtoknál magyar viszonylatban sokat foglalkozunk stratégiaalkotással, de ettől még egyértelműen ez a legnehezebb műfaj. Megalapozott piaci döntéseket hozni, árrést realizálni elképesztően nehéz, ráadásul jelentősen nagyobb kihívássá vált az elmúlt 5-10 évben. Én szeretnék sikeresen manőverezni a szűkülő piaci környezetben, hogy legyen mit továbbadnunk a gyerekeinknek.
Alapélmény volt a képzés során, hogy a minket oktató professzorok olyan minőséget és piaci szemléletet képviselnek, ami nincs meg Magyarországon a borágazatban. Szekszárdi viszonylatban különösen ritka ez a tudás, nekem az órákon bemutatott esettanulmányok felnyitották a szememet. A képzés minden pillanata izgalmas volt. A pincelátogatásokon is rengeteget jegyzeteltem, igyekeztem feltérképezni az adott borászat piaci stratégiáját. Hasznos volt, hogy nyíltan beszélhettünk árakról, piaci mozgásokról is. Az előadók közül szinte mindenkit felsorolhatnék, de különösen nagy hatással volt rám Steve Charters Master of Wine, aki utána meg is látogatott minket Szekszárdon és tökéletesen felmérte a nehézségeinket és a kitörési pontokat. De említhetném Fiáth Attila pénzügy előadásait vagy Jacques Thebault márkaépítés, márkapozicionálás óráit is.
Összességében azt tudom mondani, láthattam, hogy ágazattól, terméktől függetlenül mi mindenre figyelnek azok, akik ezt profin csinálják. Hiánypótló ez a nemzetközi kitekintés. Külön „ajándék” volt számomra, hogy a projektfeladatokban a saját borászatunk konkrét számaival dolgozhattam. A záródolgozatomban is a céges hatékonyságunkat vizsgáltam és bár nem jutottam a végére, megtanultam az Excel-táblázatok elemzésének, az adatok kinyerésének a mikéntjét. Azóta egyértelműen sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk az egész vállalkozásnál arra, hogy az egyes munkafolyamatokat minél inkább mérhetővé tegyük és részben adatalapú döntéseket hozzunk. Sokkal több adatot kérek be a kollégáimtól, szeretném elérni, hogy ez a mérhetőség és transzparencia automatizmussá váljon számukra, hogy ők is elsajátítsák ezt a hatékonyságra alapuló szemléletet.
Joó Tamás, villányi borász, a borászati gépeket és kezelőanyagokat forgalmazó Kerttrade Kft. ügyvezetője
Nemzetközi világmárkák gépeit és kezelőanyagait importáló és forgalmazó céget vezetek, emiatt jelentkeztem a képzésre. Pont arra a „big picture”, vagyis a piaci nagy képre volt szükségem, amivel az év során megismerkedtünk. Tisztába kerültem vele, mi történik a boriparban Európában, Kínában és a feltörekvő piacokon. Most már el tudom benne helyezni a magyar piacot, kiderült, a valósághoz képest miket gondoltam eddig másképp. Mivel vásárlóink hazai borászatok, nagyon fontos volt látnom, milyen problémákkal küzdenek, mik az ágazati nehézségek itthon és világszerte és hogy hogyan változnak a fogyasztói szokások. Bár minden nap találkozom borász ügyfeleinkkel, a képzés által sokkal mélyebben beleláthattam számos magyar borvidék közösségének életébe. Ez így mind együtt teljesen más megvilágításba helyezte a mindennapi munkámat.
A nemzetközi oktatógárdának hála abszolút nemzetközi kitekintést kaptunk az ágazatról, a folyamatokról. De ugyanilyen hasznos volt a pénzüggyel, a külföldi kereskedelmi rendszerekkel, vagy éppen borkultúrával foglalkozó rész is. A legemlékezetesebb talán még is a közös munka volt a csoporttársaimmal, nagyon szimpatikus kollégákat ismertem meg. Annál is inkább, mert rengeteg csoportban elvégzendő projektfeladatot kaptunk, amit együtt kellett megoldani. Ezek mindig pozitív hangulatban teltek. Azt kell mondanom, Fiáth Attiláék nagyon jól összerakták ezt a kurzust, kitettek magukért. Ha lenne folytatás, egy második év, biztosan arra is jelentkeznék.
Sebestyén Csilla, nemzetközi borakadémikus, a szekszárdi Sebestyén pince társtulajdonosa
Nemzetközi borakadémikus vagyok, napi szinten látom egy borászat működését és korábban sokáig sommelier-ként dolgoztam. Fiáth Attila iskolája által még ezekhez képest is egy új látásmóddal gazdagodtam. A rengeteg esettanulmány, amiket azok a nemzetközi oktatók hoztak, akik ebben benne élnek, akik ebben dolgoznak, nagyon sokat tett hozzá az ismereteimhez. Valósággal megnyitotta előttem a világot. Én aktívan részt veszek a szekszárdi borvidék közösségi marketingjében, munkájában, nagyon jó volt látni, hogy ezt a világban mások hogyan csinálják. Hogy rengeteg kis csoportosulás létezik, akik sikerre vittek egy borvidéket, vagy akár egy fajtát. Ezek a példák lelkesítőleg hatottak. Nem egyszer olyan jó érzéssel mentem haza a nap végén az iskolából, mert megerősítést kaptam, jól végezzük a dolgunkat és csak folytatni kell tovább a munkát.
Az iskolai projektfeladatokat mindig más csoporttársakkal oldottam meg, elképesztően sokat tanultam tőlük is. Az órán elmondottak mellett ez is rengeteget adott a fejlődésemhez. Különösen izgalmas volt a feladat, aminek során a csapattal megpróbáltuk kiszámolni egy konkrét borászat konkrét tételeinek bekerülési költségét. Azt gondolom, nagyon kevés borászat van ma Magyarországon, ahol tökéletesen tisztában vannak vele, mennyibe kerül egy palack bor előállítása. De említhetném Jacques Thebault előadásait is. Jacques közel egy évtizedig Kínában élt, ismeri az ottani piacot, szokásokat. Nekünk a Sebestyén pincénél pont a képzés alatt lettek kínai partnereink, Jacques hatására egészen máshogy álltam hozzájuk, aminek eredményeként egy sikeres üzlet jött létre.
A legfontosabb talán mégis, hogy a kurzus által megváltozott a szemléletem. Az érzelmi alapú döntések helyett egyre többször próbálok meg adatokon alapuló, racionális döntéseket hozni. A képzés megerősített abban, hogy az út jó, azt kell megmutatni, miben vagyunk egyediek, ezt viszont jól kell tudni megfogalmazni és el kell juttatni a világban a megfelelő helyekre.
Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Heimann Családi Birtok