„Túlkommunikáljuk a bort” – interjú Melania Battiston Z generációs influenszerrel

2025. március 10.

A Z generáció nyitott a borra – állítja Melania Battiston olasz-brit influenszer, sommelier. A vele készített interjúban azt is elmondja, milyen üzenettel és milyen csatornákon keresztül vehetők rá a fiatalok a borfogyasztásra.

VINCE: A Z generáció egyik boros influenszereként te igazán tudhatod a választ arra a kérdésre, milyennek látja a Z generáció a borokat.

MELANIA BATTISTON: A Z generáció tagjai nagyon nyitottak a világra, szeretnek felfedezni új dolgokat. Azokra a szőlőfajtákra és régiókra kíváncsiak, amiknek az elmúlt években nem jutott reflektorfény. Miközben az idősebb generáció tagjai inkább a tradicionális borstílusokat, borvidékeket keresik, mint például Bordeaux vagy Champagne, a fiatalokat az érdekli, ami új. Szintén fontos, hogy a Z generáció nem költ annyit a borra, viszont a pénzéért ugyanúgy értéket szeretne kapni. Akár olyan értéket is, amit például Bordeaux képvisel, csak a világ egy rejtettebb szegletéből származik.

Melania Battiston
Fotó: Melania Battiston

VINCE: Vannak konkrét preferenciáik a borokkal kapcsolatban?

MELANIA BATTISTON: Az országok közül kifejezetten érdekli őket Portugália és Görögország, a hozzájuk tartozó helyi fajtákkal együtt. Trendinek gondolják ezen kívül a narancsbort, a natúrbort és minden olyan bort, ami a lehető legkevesebb beavatkozással készült. Általában környezettudatosak, szeretik, ha a borkészítés összhangban áll a természettel.

A Z generáció és az alkoholmentes bor

VINCE: Nem említetted az alkoholmentesített és az alacsony alkoholtartalmú borokat.

MELANIA BATTISTON: A londoni Cornus étteremben, ahol borbeszerzési igazgató vagyok, egyetlen alkoholmentes bor található. Ennek az az oka, hogy egyszerűen nem nyújták még azt a minőséget, ami ahhoz kell, hogy bekerüljenek egy Michelin-csillagos étterembe. Márpedig a Z generáció egyértelműen az íze miatt issza a borokat. Az alkoholmentes pezsgők viszont ott vannak és nagyon népszerűek, akárcsak az egyéb alkoholmentes italok. Egyértelműen látszik elmozdulás az alkoholmentes italok irányába. Ez viszont érdekes módon inkább úgy nyilvánul meg, hogy a vendégek érkezéskor, kezdésként alkoholmentes italt rendelnek és csak utána térnek rá a borokra. Mintha megnyugtatná őket a tudat, hogy nem egész este bort ittak.

VINCE: 25 ezer követővel rendelkező boros influenszerként a 2025-ös budapesti Borkonferencián „Híd a fiatal fogyasztókhoz – a közösségi média tudatos használata” címmel tartottál előadást. Valóban a közösségi média lehet a híd a borászok és a fiatalok között?

MELANIA BATTISTON: Az én személyes példám is azt mutatja, hogy igen, hiszen a közösségi média csatornáin keresztül jutottam el oda, hogy képes vagyok hatni a fiatalok borfogyasztási szokásaira. Egy felmérés szerint a Z generáció tagjai a nap 24 órájából 10 és felet töltenek online. Rendkívüli hatással van rájuk minden influenszer, aki eredeti és hiteles. A bor esetében ez azt jelenti, hogy nem azért ajánlok egy bort, mert az egy már jól bejáratott márka, hanem mert személyesen meggyőződtem róla, hogy értéket képvisel. A fiatalok azt akarják látni, hogy lelkes vagyok és profi és tudom, miről beszélek. Ez meggyőző számukra. A hamis csillogás nem működik már. Talán furán hangzik, de tökéletlennek kell lenni, az a hiteles. A kompetencia és a jó kommunikációskészség viszont elengedhetetlen.

VINCE: A Tiktok és az egyéb, rövid tartalommegosztásra alkalmas csatornák is tudnak működni? Nehéz elhinni, hogy ezeken átmegy, hogy milyen színes és gazdag a borok világa.

MELANIA BATTISTON: Sokszor hajlamosak vagyunk túlkommunikálni, pláne a borok világában. Gyakran túl műszaki megközelítéssel, a legapróbb részletekbe is belemenve beszélünk például a borkészítésről. A Z, de már az Y generáció is a jól érthető, egyszerű, tömör információkhoz szokott. Ez a bornál is megvalósítható. Szedjük az átadni kívánt információkat fejezetekbe, ragadjunk ki belőlük kulcsmondatokat, kulcskifejezéseket és csak ezeket tegyük a videóba. A videó alatt részletesebben is kifejthetünk mindent azok számára, akik jobban szeretnének belemerülni a témába. Ha ez nem elég, akkor készítsünk több videót. Inkább legyen több rövid videónk, mint egy hosszú!

Klub, piknik, bortúra

Melania Battiston
Fotó: Melania Battiston

VINCE: És mi az az egyetemes üzenet, amivel a fiatalok rávehetők arra, hogy bort igyanak?

MELANIA BATTISTON: Egyrészt a tudatos fogyasztás hangsúlyozása, ami által egy új világ nyílik meg a fogyasztók előtt. A bor különleges élményt nyújt, ha moderáltan iszunk. Másrészt még a Z generáció is úgy gondolja, hogy a bor az egyik legjobb eszköz arra, hogy összehozza az embereket, arra, hogy közösséget építsünk. Márpedig ezen generáció számára a közösség, a valahova tartozás talán mindennél fontosabb. Köreikben komoly népszerűségre számíthatnak a borklubok, boros piknikek, bortúrák.

VINCE: Érdekes, hogy említed a bortúrát. Azt gondolnánk, mivel ezek az emberek a húszas éveik elején járnak, anyagi okokból még kevésbé tudják kivenni a részüket a borturizmusból.

MELANIA BATTISTON: A fiatalok is utaznak, viszont nem egyénileg, közvetlenül foglalnak maguknak, hanem utazási irodákon keresztül. Többek között azért, mert így pénzt tudnak spórolni, másrészt pedig mert egyszerűbbnek találják. Éppen ezért a borászatokat arra bíztatom, vegyék fel a kapcsolatot az utazási irodákkal, próbáljanak bekerülni az általuk kínált csomagokba. De általában is azt gondolom, aktívabbnak kell lenniük minden olyan közösségben, platformon, ahol a fiatalok mozognak. Nyugodtan keressenek fel például jógaiskolákat és ajánlják fel, hogy azok jógaórákat szervezhetnek a borászat birtokára.

Magyarország útja a nemzetközi sikerhez

VINCE: Van speciális javaslatod a magyar borászok számára, amivel elérhetik a nemzetközi áttörést?

MELANIA BATTISTON: A marketingben ma a kommunikáció a legfontosabb. Magyarországnak meg kell találnia azokat a személyeket, akik el tudják vinni a világba a magyar borok jó hírét. Olyan követeket, akik hitelesen át tudják adni Magyarország egyediségét, a sehol máshol nem kóstolható szőlőfajtákból készített borok nagyszerűségét. Ez nem egyenlő azzal, hogy valakit felbérelünk. Olyan emberek kellenek, akikben megbízunk. Az is fontos, hogy Magyarország megmutassa magát. Meg kell hívnia az elismert sommelier-ket, mert teljesen más benyomást kelt, ha a saját szemükkel győződhetnek meg az ország kincseiről. És persze megkérni őket, hogy látogatásuk alatt posztoljanak, kommenteljenek a közösségi médiában. Meg fogják tenni.

VINCE: Úgy érzed tehát, hogy meg lehet nyerni a Z generációt a bor ügyének?

MELANIA BATTISTON: Hiszem, hogy a fiatalok képesek megtalálni ugyanazt az értéket, örömöt a borban, amit az idősebb generáció már megtalált magának. Ehhez a közösségi médián keresztül vezet az út, mert az rendkívüli hatással van rájuk. Ha színre lépnek influenszerek, akikben megbíznak és akiket követnek és akik történetesen borokat ajánlanak, akkor a fiatalok velük fognak tartani és bort fognak inni. Az is fontos, hogy a bort könnyen érthetővé kell tenni. Az idősebb generáció túlkomplikálta a dolgot, ezeket a falakat le kell bontani. Sommelier-ként néha még én magam is elveszek a különböző évjáratok között. Ha viszont mindez megtörténik, a siker sem fog elmaradni. A bor ugyanis alapvetően mindent tud, amivel vonzóvá válhat: a természetről, a felfedezésről, a közösségépítésről szól. A Z generációnak pontosan erre van szüksége.

Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Borkonferencia