„Hiánypótló képzés a hazai boros életben” – hallgatók a Wine Business Academy Budapestről
Napokon belül lezárul Magyarország első hibrid borüzleti képzésének második tanéve. A végzős hallgatók, köztük borászok mondták el, mit adott nekik az új típusú képzés.
2025. június 11-én az ünnepélyes diplomaosztóval befejeződik a Wine Business Academy Budapest borüzleti iskola működésének második tanéve. A második végzős „osztály” hallgatói meséltek arról, miért iratkoztak be, mit kaptak a képzéstől és mi volt számukra az elmúlt egy év legemlékezetesebb pillanata az iskolapadban.
Miklós Csabi, a móri Miklós Csabi Pincészet borásza
10 évesen telepítettem első közös szerelmünket édesapámmal. Jelenleg 8 hektáron gazdálkodunk, nyolc fajtát termesztünk Móron. Évente nagyjából 50 ezer palack bort hozunk forgalomba, egyelőre belföldön. Azért tartottam rendkívül fontosnak a képzést elvégzését, mert a mai rendkívül összetett és bonyolult piaci környezetben a fejlődés a szemlélet megváltoztatása nélkül szinte lehetetlen. Márpedig szerintem ez a kulcsa a túlélésnek. Nagyon tetszett az oktatás során a rengeteg nemzetközi kitekintés: annak tudatos áttekintése, milyen stratégiai döntések vannak egy-egy sikeres történet mögött. Sokat tanultam ezekből. Kifejezetten élveztem a közösségi feladatokat, amikor a csoporttársaimmal együtt dolgozhattam. Ilyenkor olyan borpiaci szereplőkkel működhettem együtt, akikkel máskülönben talán soha hozott volna össze a sors. Őszintén ajánlom mindenkinek a Wine Business Academy Budapestet.
Ecsedy Áron, filmipari szakember, több WSET és sommelier képzést elvégzett, nemzetközi borokat gyűjt és kóstolókat szervez
Más területen szerezett sales, rendezvényes és menedzsement tapasztalatomat sokszor „vették kölcsön” a boros ismeretségi körömben. Ilyenkor mindig valamennyire imposztor-szindrómám volt, hiszen ez mégsem egy olyan terület, ahol valódi „hands-on” értékesítési tapasztalatom lenne. Tulajdonképpen ezt leküzdendő vágtam bele az iskolába.
A Wine Business Academy Budapest pontosan azt a tágabban vett „business” megközelítést hozta a bor nemzetközi marketingjével, értékesítésével, brandépítéssel kapcsolatban, amit abszolút hiánypótlónak érzek, általában véve és a hazai boros életben is. Magyarországon különösen jellemző a sajátutas minőségi borkészítés, mind a termék, mind az értékesítés, márkaépítés tekintetében. Ez nem segíti a hazai bor helyzetét, mert pár szerencsés, ügyes (vagy tőkeerős) borászat soha nem fog ország-borimázst építeni, akármilyen jó terméket is állít elő. Ez a kurzus lehetőséget ad a hazai borászatok és exportőrök (és akár az állam borágazati szakemberei) számára, hogy átlássák, a szőlőn kívül mi minden kell ahhoz, hogy a végtermék valóban sikeres lehessen, itthon és világszerte.
Az egyik különösen érdekes kurzuselem a nemzetközi export szimuláció volt. Elemzést készítettünk különböző országokról, mint potenciális célpiacról. Itt általában a magyar bor, vagy egy konkrét borászat vagy régió borainak konkrét országba (Norvégia, Mexikó, Kanada stb.) exportálását vizsgáltuk. Sorra vettük, milyen feladatok, nehézségek, lehetőségek adódnak, milyen a piac mérete, szerkezete, fogyasztói preferenciák alakulása. Végezetül az importőri cégstruktúrákat, szabályozási elemeket, illetve kulturális, demográfiai és makrogazdasági adatokat elemezve felmértük a kivitelezés nehézségeit és a várható hosszútávú üzleti potenciált. Rendkívül tanulságos, hogy mennyire nem intuitív, mikor van esélye és mikor nincs egy-egy borászatnak vagy régiónak.
Virág András, közgazdász, prémium magyar borokat exportál a Távol-Keletre
Az elmúlt 10-15 évben nem foglalkoztam komolyabban a bor világával, csak műkedvelői szinten vettem részt benne. Nem értesültem a nagy változásokról, trendfordulókról. A külföldi borok világa és Champagne is szinte teljesen ismeretlen terep volt számomra. Ezen változtatni akartam. A képzés által, úgy érzem, egy átfogó képet sikerült kapnom. Az újonnan kialakult kapcsolatoknak is nagyon örülök, értem ez alatt a résztvevőket és az előadókat egyaránt. Összességében véve én elégedett vagyok azzal, amit nyújtott a képzés. Most rálátok a trendekre, tisztában vagyok a szektor új kihívásaival, távolabb látok a magyar határnál is, és ha bármi kérdésem lenne, már van „hova nyúlni”. A borturizmussal, illetve a Kínával foglalkozó előadásokat kifejezetten hasznosnak tartottam csakúgy, mint a statisztikákkal foglalkozó oktatást. Érdekes volt nagyon a meghívott bankárok előadása is.

Schmidt Enikő, szőlész-borász mérnök, a Danubiana borász- technológusa
2020-ban végeztem a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi karán, mint Szőlész-borász mérnök. Tanulmányaim alatt elvégeztem a WSET alap- és középfokú tanfolyamát. Édesapám borász, a családunknak mindig is volt szőlője, ezért már gyerekkoromtól fogva közel áll hozzám a szőlészkedés, borászkodás. Az egyetemen és eddigi munkám során a borászat technológiai oldalát ismertem meg, de hiányzott hozzá a pénzügyi és a marketing aspektus. A tanfolyam pont ezt a területet célozta meg, általa sikerült a közgazdasági tudásomat elmélyíteni. Örültem, hogy világ több pontjáról elismert szakemberek érkeztek hozzánk előadónak, általuk széleskörű tudást szerezhettem. Számomra a legemlékezetesebbek a csoportfeladatok voltak, amelyek során a jelenlegi piaci helyzetben releváns témákat dolgoztuk fel közösen, majd csoportszinten megvitattuk azokat, olyan kollégákkal, akikkel amúgy nem lett volna alkalmam erre.
Bánki Tamás, a DiVino Wine Depo kereskedelmi vezetője
A DiVino borbárok kizárólag a Juniborászok – fiatal, innovatív magyar borászok – tételeit kínálják. Emellett a Wine Depo kínálatában elérhetők prémium nemzetközi borok, champagne-ok, Proseccók és egyéb szeszesitalok is. Számomra ezért is elengedhetetlen a hazai és nemzetközi piac alapos ismerete.
Őszintén elmondhatom, nagyon élveztem az órákat. Benne voltam abban a kevés szerencsésben, aki minden alkalmon részt tudott venni. Olyan elismert szakemberektől tanulhattam, akik a borpiac igazi polihisztorai. Ők nemcsak naprakész tudást adtak át, de képesek voltak a gondolkodásomat is új irányba terelni. Szélesebb lett a látóköröm, nyitottabb lettem az újdonságokra – és ez hosszú távon is érték.

Nem mehetek el szó nélkül az osztálytársaim mellett sem: mindannyian elkötelezettek a bor iránt, különösen a magyar bor ügyét illetően, de mindegyikük más nézőpontot és ötleteket hozott. Inspiráló volt ilyen közegben tanulni. Ezúton is sok sikert kívánok mindannyiuknak a jövőbeni karrierjükhöz.
Nehéz lenne egyetlen csúcspontot kiemelni, mert tényleg minden órát élveztem. Ha mégis választanom kellene, akkor ezt emelném ki, amikor Fiáth Attila bemutatta a borvidéki stratégiáját, az úgynevezett „mátrixot”. Ebben számos olyan gondolat és megközelítés szerepelt, amellyel könnyen tudtam azonosulni, és amelyek szerintem a gyakorlatban is jól működhetnének. Ez az előadás számomra annak bizonyítéka, hogy egy jól felépített stratégia nemcsak elméletben lehet meggyőző, hanem valós piaci helyzetekre is releváns választ adhat.
Gere Andrea, a villányi Gere Pincészet vezetője
Szerettem volna nem csak borokban, hanem tudásban is egy nemzetközi kitekintést kapni. Olyan megközelítési módokat látni, amik újak, innovatívak, amikről eddig nem tudtam és hasznos lehet a pincészetünk számára a boraink nemzetközi kontextusban történő elhelyezésre. És hogy mit kaptam? Kaptam sok esetben egyfajta új szemléletmódot, megközelítést, olykor pedig megerősítést abban, hogy jó irányba gondolkozunk. Nagyon izgalmas volt mindezt élő, valóságból vett példákkal illusztráltan látni. A képzés több „tantárgyát” is ki tudnám emelni, mint csúcspontot, de talán a Luxury Marketing – International Brand Positioning Jacques Thebault-val vitte nálam a prímet. Izgalmas és tanulságos volt látni, hogy nagy nemzetközi márkák (boros és nem boros vonalon) mit, miért és hogyan csinálnak, illetve, hogy ők maguk is hogyan tudnak hibákba belefutni a nemzetközi piacon.

Kállai Évi, közlekedési jogász, WSET nemzetközi borakadémikus, 4 hektár szőlőt művel a Badacsonyi borvidéken
14 éve kezdtem borokkal foglalkozni, WSET Diplomát és Weinakademiker címet szereztem 2019-ben, később a Soós István Borászati Technikum és Szakiskola borász képzését is elvégeztem. Azóta is folyamatosan keresem a lehetőséget boros tudásom fejlesztésére, annál is inkább, mert immár, egyelőre kísérleti jelleggel, bort készítünk a családi borászatunkban. A Wine Business Academy Budapest keretében a borászatokkal, borokkal kapcsolatos pénzügyi és marketing ismereteimet szerettem volna bővíteni, amit majd a családi borászatunk fejlesztésében szeretnék hasznosítani. A képzés felülmúlta a várakozásaimat. Hatalmas elméleti tudással és tapasztalattal rendelkező oktatóktól tanulhattunk, gyakorlati feladatokban vehettünk részt, mindezt fantasztikus csoporttársak társaságában. Nehéz lenne egy-két momentumot kiemelni, de a márkaépítésre és borturizmusra vonatkozó órák nagyon emlékezetesek maradtak, míg a csoportos feladatok kreatív közös gondolkodásnak biztosítottak teret.
Illés Dávid, a Csobánc-hegyi Illés Borászat résztulajdonosa

Azért jelentkeztem a képzésre, mert szeretném tudatosabban építeni a borászatunkat – nem csak a szőlőben és a pincében, hanem üzletileg és kommunikációban is professzionálisan gondolkodni. Üzleti szemlélet, tudatos márkaépítés és piacismeret nélkül ma már nem lehet érvényesülni. Az inspiráló, gyakorlat-orientált oktatás segített rendszerezni a tudásomat, és új irányokat mutatott a borászat fejlesztéséhez. Szakmailag, és ami talán még fontosabb, emberileg is rengeteget adott, új perspektívákat nyitott meg. A márkaépítés órák különösen hatottak rám – megerősítettek abban, hogy karaktert, történetet és minőséget kell egyszerre kommunikálni, ha szeretnénk, hogy a boraink megtalálják a helyüket a világban. A Csobáncon dolgozni egyszerre felelőség és megtiszteltetés. Hiszek benne, hogy a borainkon keresztül a táj lelkét is közvetíthetjük. Ez a képzés abban segített, hogy mindezt tudatosabban és hitelesebben adhassuk át a borkedvelőknek.
Hidegkuti Gergely, a szentendrei Kőhegybor borásza
Úgy éreztem, hogy a borral kapcsolatos ismereteim véget érnek a kész palacknál, vagy ha úgy tetszik, a pohárba kitöltött bornál, miközben a piacon maradás, illetve az előrelépés alapvető feltétele a borok megfelelő piacon, megfelelő áron történő értékesítése. Az összbenyomás egyik felét a csoporttársak határozzák meg. Amire nem számítottam, hogy egymástól is sokat fogunk tanulni. Érdekes volt látni, hogy az enyémnél nagyobb borászatok is hasonló kérdésekkel, problémákkal szembesülnek. Az iskolától pedig egy hatalmas, szerteágazó „étlapot” kaptam. Azért mondom, hogy étlapot, mert nyilván sokat tanultam a különféle területekről (külpiacok, pénzügy, borturizmus, luxuscikk-értékesítés), de mellé nagyon sok eszközt is kaptam, amelyek segítségével a következő években tovább is tudom magam képezni. Nekem két csúcspont volt; az egyik Steve Charters és Liz Tchach Luxury Wine Marketing modulja, a másik – a pénzügyi hiányosságaim miatt – a számviteli alapok óra.
Címlapfotó: vince.hu