A magyarok 30 százaléka már kipróbálta ezt az új élelmiszert
10 év alatt közel meghússzorozódhat a forgalma, tízből három magyar már kipróbálta ezt a terméket.
Az állati termékek növényi helyettesítői ma nagyon elterjedtek. Talán ennek is köszönhető, hogy a minap az Agrárszektor egy hosszabb cikket szentelt a vegán piac áttekintésének. Mint írják, a magyar boltok polcain is évek óta ott vannak a szójaalapú helyettesítők, vegán sajtok, főzési alapanyagok, mint a tejszínt kiváltó kókusztej. Immár a sarki közértek is egy sor növényi opciót kínálnak a tej helyett, a kesudiótól a mandulaitalon át a barackmagból készült helyettesítőig. A vegán termékekre a mezőgazdaságnak egy teljes iparága szakosodott. A Vegconomist magazin egy új piaci jelentésre alapozva arról számolt be, hogy a világon a növényi alapú fehérje-alapanyagok előállítására specializált szektor 2033-ra tizenegy milliárd dolláros üzletággá nőhet.
A vegán iparág, ami leggyakrabban a szójára alapozza a növényi eredetű alapanyagok és fehérjék előállítását. Azonban a gyorsan növekvő iparág a Vegconomist beszámolója szerint túlnőtt a szóján. Egy sor más gabona, sőt, zöldségek is a vegán proteingyártás fókuszába kerültek, mint a borsó, búza, rizs, vagy éppen különböző olajos magvak, mogyoró, lencse, csicseriborsó, illetve a burgonya és repce. Egy 2021-es Bloomberg előrejelzés pedig azt jósolta, hogy az évtizedben a vegán húshelyettesítők ipara a világon 4,2 milliárd dollárról 74 milliárdos üzletté nőhet. A növényi alapú alternatív termékek teljes piaca eközben elérheti a 162 milliárd dolláros összértéket.
A vegán élelmiszerek és a magyarok
Természetesen az állati termékek növényi alapú helyettesítése nem csak fenntarthatósági vagy üzleti kérdés. Az is felmerül, hogy a fogyasztóknak mennyire van ínyére a vegán alternatíva a tojás, a tejtermékek vagy épp a hús helyett. A Food Navigator nemrég számolt be egy nagyszabású felmérésről, ami a fogyasztók növényi alapú fehérje-ízlését vizsgálta. A felmérés 7590 válaszadót vont be tíz európai országból. Az eredményeket pedig az International Journal of Gastronomy and Food Science tudományos lapban publikálták. Arra jutottak, a fogyasztók szerint nem ízlenének nekik a növényi helyettesítők. Miközben Európában a növényi alapú húshelyettesítők termelése elérte a kétmilliárd eurós értéket 2022-ben, a hústermékek piacának csak 6 százalékát teszik ki ezek a termékek. A tanulmány adatai azt sugallják, hogy az európaiak nem zárkóznak el a növényi alapú termékektől elvi alapon. Viszont főleg az ízük tartja vissza őket attól, hogy hús helyett vegán opciót válasszanak.
A magyar fogyasztók egyébként a fentiek alapján talán meglepően nyitottak a vegán húshelyettesítőkre. A Pápai Hús Kft. 2022-ben végzett reprezentatív, kérdőíves kutatása alapján a hazai fogyasztók közel 30 százaléka próbált már ki növényi alapú húshelyettesítő terméket, és 5 százalékuk rendszeresen fogyasztja is őket. A lakosságban minden ötödik ember diétázik valamilyen formában. A diétázóknak pedig 16 százaléka vegetáriánus, 4 százalékuk pedig vegánnak vallja magát.
A teljes cikk elolvasható az Agrárszektoron.
Címlapfotó: marqquin / Unsplash