Ettől lehűltünk: 4 emberből 3 már így issza a kávéját
A kávé fogyasztási szokásai nagy változáson mennek át a világban. Az új kulcsszavak a kényelem és könnyű hozzáférhetőség. Ennek pedig egy újdonság képes eleget tenni.
A hideg csepegtetett kávétól kezdve a RTD koktélokig (ready-to-drink, vagyis előre elkészített), a világ számos országában megfigyelhető egy trend: egyre több ember választ valamilyen hideg kávét koffeinszükségleteinek kielégítésére. Azt hinnénk, ez csak a nyári időszakra vonatkozik, de a perfectdailygrind szerint ez közel sincs így.
Nem csoda, hogy az egyik legnépszerűbb lánc a Starbucks is a hideg kávék népszerűségének növekedéséről számolt be negyedéves pénzügyi jelentésében. A kimutatásból az látszik, az Egyesült Államokbeli üzleteikben eladott italok mintegy 75 százalékát a hideg kávé teszi ki. A jelenség egyébként más nagyobb láncoknál is megmutatkozik, és úgy tűnik, a trend nem fog egyhamar megváltozni.
Amellett, hogy idén 13 százalékkal megnövekedett a hideg espresso alapú italok forgalma a cégnél, a Starbucks jelentéséből az is kivehető, a különböző vásárlói kívánságok személyre szabott teljesítése is segített a hideg kávék népszerűsítésében. Ezt jól bizonyítja, hogy az üzletekben eladott kávék mintegy 60 százalékát tették ki a személyre szabott italok. A legnépszerűbb Starbucks-különlegességnek a hideg hab tekinthető. Csak ez összesen 1 milliárd dollárral (azaz mintegy 355 milliárd forinttal) járult hozzá a cég éves bevételéhez.
Az említett cikkben a témáról Randy Andersont kérdezték. A hidegen főzött kávék szakértője szerint az úgynevezett RTD kávés termékek népszerűsége igazán a pandémia alatt nőtt meg. Mivel ebben az időszakban az embereknek otthon kellett maradniuk, azok a vásárlók, akik azelőtt rendszeresen látogatták a kávézókat, a koronavírus ideje alatt áttértek a boltokban kapható, dobozos RTD italokra.
A hidegen főzött kávék a szakértő szerint elsősorban a fiatalok körében terjedtek el. Ezek az italok igazából sokkal egészségesebbek, mint az energiaitalok és olyan hasznos összetevőket is tartalmazhat, mint a probiotikumok vagy éppen a gombakivonatok.
Hideg kávé és a speciality
A téma kapcsán felmerülhet a kérdés, a hideg kávék trendje vajon a speciality kávék világát is eléri-e? A népszerű kávézási szokások előbb-utóbb általában a speciality szektort is elérik, így volt ez például a kapszulák esetében is. Van viszont egy kis bökkenő – írja a cikk. A speciality kávézókban leginkább a minőségi espressókon és a szűrt kávékon van a hangsúly. Emiatt nem biztos, hogy a speciality kávék körében is akkora növekedés lesz megfigyelhető a hideg főzésű kávék tekintetében, mint a nagy láncoknál.
Ugyanakkor az sem tagadható, hogy az elmúlt évek során egyre több speciality márka dobta piacra saját RTD termékeit. Ennélfogva az biztosan kijelenthető, hogy a speciality világba is beszivárognak a hideg változatok.
„A kávézók természetesen keresik azokat a módszereket, amivel csökkenteni tudják kiadásaikat. Közülük egyre többen álltak elő valamilyen RTD itallal. Az ilyen termékek relatív olcsósága lehetővé teszi számukra, hogy maximalizálhassák a profitot” – véli Anderson.
Összességében elmondható, hogy a trendhez valószínűleg a speciality kávézóknak is alkalmazkodniuk kell. Nekik a speciality trend jelenlegi fázisában arra kell fókuszálniuk, hogyan tudják diverzifikálni a hideg kávékból álló kínálatukat. Ezen felül a kávéfogyasztók számára mindig fontos lesz a kényelem, így a könnyű hozzáférhetőség is. Emiatt pedig azok a cégek fognak a legjobban járni, akik erősítik jelenlétüket az RTD italok piacán.
Címlapfotó: John Schnobrich / Unsplash