Kávé vagy tea? Kiderült, melyik az egészségesebb

2026. június 08.

Ausztrál kutatók 10 ezer ember életét követték nyomon egy évtizeden keresztül.

2025 novemberében tették közzé az ausztrál Flinders Egyetem kutatói tanulmányuk eredményeit, amelyben közel 10 ezer, 65 éves vagy annál idősebb nőt követtek nyomon egy évtizeden keresztül. A vizsgálat megállapította, hogy a rendszeres teafogyasztók csípőcsonti ásványianyag-sűrűsége mérhetően magasabb volt, mint a teát nem fogyasztóké. A Nutrients című folyóiratban megjelent és a foodandwine.com oldal által bemutatott eredmények arra utalnak, hogy a tea védőhatást fejthet ki a csontritkulással szemben.

A kutatók szerint minden harmadik 50 év feletti nő tapasztal csontritkulást az élete során, ami idővel csonttörésekhez vezethet. A csípőtáji törés az egyik legveszélyesebb típus. (A kutatók a combnyak csontsűrűségét is mérték, amely egy másik, az időskori törésnek erősen kitett terület.)

Az ausztrál szakértői csoport külön-külön hasonlította össze a teafogyasztókat a nem teázókkal, illetve a kávéfogyasztókat a nem kávézókkal. Ha csak kicsivel is, de a teafogyasztók kerültek ki győztesen: a csípő teljes csontsűrűsége magasabb náluk, mint azoknál, akik nem ittak teát. „A csontsűrűség kismértékű javulása is kevesebb törést eredményezhet nagy csoportok esetében” – idézi a már említett cikk Enwu Liu-t, a Flinders Egyetem Orvostudományi és Közegészségügyi Karának címzetes docensét.

A kutatók szerint a kulcs a jobb eredményekben a katechin lehet. Ezek a teában bőségesen megtalálható növényi vegyületek elősegíthetik a csontképződést és lassíthatják a csontok lebomlását.

Ami a kávéfogyasztást illeti, a kutatók megállapították, hogy a „mérsékelt fogyasztók” csontjaiban – ami napi körülbelül két-három csészének felel meg – nem mutattak ki jelentős károsodást. Az erős kávéfogyasztók esetében azonban a szokásuk már összefüggésbe hozható volt az alacsonyabb csontsűrűséggel. A jó hír az, hogy ezek az eredmények nem lépték át a „statisztikai szignifikancia” küszöbét, így még van némi remény.

A kávéfogyasztók rosszabb eredménye egyébként valószínűleg magából a koffeinből adódik. „Laboratóriumi vizsgálatokban kimutatták, hogy a koffein zavarja a kalcium felszívódását és a csontanyagcserét, bár ezek a hatások csekélyek, és tej hozzáadásával ellensúlyozhatók” – tette hozzá a társszerző, Ryan Liu.

A kutatók hangsúlyozták: egyrészt további vizsgálatok szükségesek az összefüggések jobb megértéséhez, másrészt senkinek nem kell lemondania ezután a kávéjáról. A csontok egészségének megőrzése érdekében viszont érdemes a mérsékelt teafogyasztást is felvenni az „étrendbe”.

Címlapfotó: Nathan Dumlao / Unsplash