3000 évig népszerű volt, most örökre eltűnhet ez az ital
Az egykor közkedvelt ital népszerűsége rendkívül lecsökkent a viharos 20. században.
Az Európában csak kevesek által ismert kínai sárga bort a távol-keleti országban jellemzően az őszi csemegének számító kesztyűs rákkal párosítva fogyasztják. Az ősi szeszesital több ezer éve képezi részét a kínai kultúrának, azonban félő, hogy a jövőben egyre kevesebben ismerik majd.
A sárga bor (mandarin nyelven huangjiu) nevű kínai szeszesital története körülbelül 3000 évre nyúlik vissza. A mai Zhejiang tartomány területén megjelent ital – ami a sokkal ismertebb baijiu közvetlen elődjének tekinthető – rizs és búza keverékéből készül.
Ahogy neve is mutatja, a 14-20%-os alkoholtartalmú bor sárgás-narancsszínű, és száraz, valamint édes változatban is elérhető. A legolcsóbb palackokat shaoxingi bor néven jellemzően főzés céljából árusítják, a prémium változatok pedig hagyományosan vizsgák megünneplésére vagy nászajándékként szolgálnak – írja a The Drinks Business.
A kínai bor hanyatlása
Az egykor közkedvelt ital népszerűsége rendkívül lecsökkent Kína viharos 20. századi történelme miatt. A polgárháború sújtotta országban az éhínség miatt szóba sem jöhetett a gabonaszesz készítése, hiszen még élelmiszernek sem volt elég a búza vagy a rizs.
Emellett a sör növekvő népszerűsége is visszavetette a sárga bor státuszát. Az ország első sörfőzdéje, a német gyökerű, ma is működő Tsingtao 1903-ban nyílt meg Qingdaóban. A vállalat 2024 szeptemberében 8,89 milliárd jüan bevételt termelt, ezzel szemben a teljes huangjiu kategória éves bevétele 12,72 milliárd jüan volt.
A baijiu eladásai is messze meghaladják a sárga bor által produkált számokat. Tavaly a Kweichow Moutai, Kína legnagyobb baijiu gyártója 124,1 milliárd jüanos bevételről számolt be.
Mivel a tendencia nem épp biztató, több márka is aktívan próbálja bevonzani a fiatal fogyasztókat. Ilyen például az 1900-as évek eleje óta üzemelő Zhouqing. Ők új, alacsonyabb cukortartamú receptekkel és érdekes kombinációkkal, például huangjiu-whiskyvel próbálnak nyitni a jómódú városi fiatalok felé.
Címlapfotó: Mathew Schwartz / Unsplash