Meglátogattuk az utolsó borsivatagot

2023. augusztus 15.

Külsős szerzőnk a világ egyik legfelkapottabb és legkülönlegesebb üdülőhelyén vette górcső alá a szeszesital-választékot.

Izgalmasan csábító különleges világ! Több száz felhőkarcoló, fényűző gazdagság. Dubai a megmagyarázhatatlan vonzerő. Faluméretű, légkondicionált bevásárlóközpontok, fantasztikus áruválaszték, mosolygós, barátságos emberek. És mégis, mintha valami hiányozna az Egyesült Arab Emírségek legnagyobb városából…

A toronyházak látványa hihetetlen hangulatot áraszt. Minden a pompáról, a jólétről szól. Ám ha elhagyjuk a felhőkarcolók bűvkörét, elbizonytalanodunk. Itt nem csicseregnek be reggelente az ablakon a madarak, nem halljuk a fák susogását a szélben, nem sétálunk le egy parkba, hogy könyvvel a kezünkben ejtőzzünk egyet. Egyet tehetünk: autóba ülünk. Autó nélkül létezni sem lehet a kétszer hatsávos, tükörsima autópályák rengetegében.

Közben mindig és mindenhol találni valamit, amit látni kell, ami odavonzza az embert. Ha mást nem, akkor egy példás vendéglátóhelyet, vagy a fűszerek magával ragadó illatát kínáló üzletet, vagy bármi mást, ami tudatja velünk: olyan városában vagyunk, ami végtelen sok lehetőséget rejt. Való igaz, Dubaiban élni vagy kirándulni, életre szóló élmény. Életre szóló élmény szigorú szabályokkal. A több milliós városnak mindössze a 11 százaléka arab. A többi az itt élő, itt dolgozó külföldi: európai, indiai, pakisztáni. Bár nyilvános helyeken tilos az alkoholfogyasztás, de ez alig érződik a hangulaton.

Az igazán jó éttermekben a hangsúly nem is az alkoholfogyasztáson van. Sokkal inkább a minőségen, a színvonalon. Itt egy összejövetelen, baráti, családi vacsorán a kellemes együttlét a fontos, amihez az ital olykor csak kiegészítő. Mégis örömmel fogadták, hogy Dubaiban ez év januárjától csökkentették az alkoholadó mértékét. Az éttermeknek, üzleteknek ugyanis fizetős engedélyhez kötött az alkohol árusítása, forgalmazása. Ennek összegét csökkentették jelentősen azért, hogy Dubai minél inkább közelítsen az általános nemzetközi trendhez.

Alkoholt csak engedéllyel

fekete borospalackok
Népszerű vörösbor
Fotó: Török Levente

Azt viszont még így sem egyszerű megmondani, hol lehet finom bort vagy egyéb minőségi italt kapni. Egy 10 négyzetkilométeres körzetre általában egy-két alkoholt árusító egység jut. Ezeket kellő helyismeret híján taxival vagy navigációval a legjobb megközelíteni. A városállamban két nagy italelosztó működik (MMI, Afrika Eastern), itt civilek is vásárolhatnak. (A választékot lásd lent keretesben.) Ha még nincs engedélyünk alkoholt vásárolni, akkor helyben elkészítik a szükséges papírokat. Aki itt él, vagy turista, megfelelő okmányok felmutatásával bármilyen alkoholt vásárolhat, de nyilvános helyen nem fogyaszthatja el. Csak otthon, vagy a szállodában. Az alkohol árusítására jogosult hotelek és éttermek is az elosztóknál rendelik meg készletüket, amit a raktárból házhoz szállítanak.

Dubai nagyker számokban

Választék
1440 féle bor (francia 357, olasz 210, ausztrál 118, dél-afrikai 13, spanyol 88, chilei 59, argentin 48, magyar 3)  
167 féle pezsgő

Árak
Tokaji Oremus Mandolás száraz furmint 115 dirham
Tokaji Oremus 3 puttonyos aszú 220 dirham
Tokaji Oremus 5 puttonyos aszú 462
olasz pino grigio 1000
dél-afrikai malbec 1670,
Dom Perignon Champagne 1250 AED

1 dirham ≈ 100 forint    

Dubai látványosságait keressük, ha inni akarunk!

A főbb turistalátványosságok szomszédságában azért általában lehet szeszesitalt találni. Az egyik legizgalmasabb látnivaló, a Burj Khalifa lábánál, a Dubai Mall szomszédságában található a La Fountaine bár. Terasza mesterséges tóra néz, a vizen fél óránként how-val szórakoztatják a vendégeket. És persze csodálatos a rálátás a világ legmagasabb, 828 méteres épületére. Az ide látogatókat mindazonáltal a La Fountaine kínálata is vonzza. Európai, amerikai és az ázsiai italokkal és gasztronómiai különlegességekkel várják a vendégeket.

A választék minden szekcióban bőséges. Népszerű sörök, exkluzív borok, röviditalok között válogathatnak a vendégek. Olasz, francia, chilei, ausztrál fehér-, rozé-, és vörösborok gazdag választéka várja az ínyenceket. A teljesség igénye nélkül: egy üveg ausztrál rizling 290 dirham, míg az új-zélandi sauvignon blanc 315 dirham (1 dirham durván 100 forintot ér). A rozé boroknál a francia „Leoube szerelme” a legnépszerűbb. Ez 450 dirhamba kerül. A 325 dirhamos ausztrál shiraz és a 270 dirhamos francia pinot noir is népszerű. Amikor magyar borok felől érdeklődünk, a sommelier szemrebbenés nélkül mondja: nem árulnak és még csak nem is hallott magyar borokról.

Panoráma, Michelin-csillag, bor

Szintén a fantasztikus panoráma miatt rendkívül népszerű a 75 emeletes SLS Hotel hetveneik emeletét elfoglaló Fi’lia nevű olasz étterem. Meg persze azért is, mert tavaly Michelin-csillagot kapott. A Burj Khalifát innen is megcsodálhatják a vendégek a finom falatok fogyasztása közben. Beesni ide nagyon nehéz, amikor érkezünk, valamennyi asztal foglalt. Kisebb-nagyobb társaságok beszélgetnek vagy születésnapot ünnepelnek. Kedves figyelmesség, hogy helyfoglaláskor megkérdezik: van-e valamilyen különleges apropó, hogy felkészülhessenek rá. A születésnaposokat például emlékkártyával köszöntik.

Nem meglepő, hogy a borlapon zömmel olasz borok szerepelnek, a kínálat bőséges. A teremfőnök hölgy elmondása szerint egy olasz családi borászattól érkeznek a borok már csaknem tíz éve. Ők adják a borlapon szereplő tételek 80 százalékát, a maradék többségében szintén Európából érkezik. A vendégek – többségük hölgy – leginkább a fehér- és a rozéborokat kedvelik, ezért ezek vannak túlsúlyban a borlapon. Akad néhány vörös is, abból is inkább a lágyabbak, mert a testes borok nem népszerűek errefelé. Az ételválaszték zöme small plate jellegű, így az asztalnál ülők meg tudják osztani egymással a különböző stílusú rendeléseket. Bár a Fi’lia lényegesen elegánsabb a La Fountaine-nél, a bor árak valamivel szolidabbak. Egy üveg pinot grigio rozé 185 dirham, bár a vörösök között akad azért merlot hatszázhatvanért. Szinte valamennyi társaság asztalán van bor, az olasz teremfőnök segít is a választásban, de a magyar borokat ő sem ismeri.

Hol vannak a magyarok?

nő fehér fölsőben teraszon áll, mögötte épületek, híd
Tóth Judit
Fotó: Török Levente

Ezen a ponton magyar segítséget hívunk, hátha vele sikerül magyar borra akadni. Tóth Judit már 11 éve Dubaiban él, jelenleg az INK Hotel igazgatója és brandtulajdonosa. A négycsillagos boutique szálloda 2021-ben nyitott  Dubai Al Jadaf negyedében. A 63 szobás hotel modern stílusú designnal és a fenntarthatóság jegyében üzemel. A vendégek kényelméről a barátságos, fiatalos személyzeten kívül két étterem, egy fitness centrum, a tetőteraszon pedig egy szintén csodás panorámájú medence gondoskodik.

Tóth Judit szerint a szabályváltozás jót tett a bornak, de még így is van hova fejlődni. „Mivel idén változtak Dubaiban az alkoholárusítás és -fogyasztás szabályai, a színvonal is javult. Az elegánsabb éttermekben sommelier ajánlásával lehet bort választani az ételhez. De vannak bemutatótermek, borgyűjtemények, amik szintén kedvet csinálnak a finom borok megismeréséhez. Ettől függetlenül errefelé közel sem olyan fejlett a borkultúra, hiszen nincs is olyan évszázados hagyománya, mint otthon. Itt az átlag borfogyasztó azt szeretné, ha minél kevesebb pénzért minél több jó minőségű bort kapna. Nem hiába nagyon népszerű a happy hour a bárokban és éttermekben. Ez általában az egyet fizet, kettőt kap akciót takarja.”

Dubai az éttermek világa

A magyar szakember szerint az alkoholfogyasztás fő terepét a vendéglátóhelyek, elsősorban az éttermek jelentik. „Dubaiban magas szintű az éttermi kultúra. Az emberek keveset vannak otthon, ritkán főznek. Ha viszont elmennek valahova, ott nem nézik, mi mennyibe kerül. Akad olyan étterem, hotel, ahol átszámítva 30-40 ezer forintnál kezdődik egy üveg bor. És az sem ritka, hogy egymillió forintnak megfelelő dirhamot fizetnek egy palackért. A vendéglátóipari egységekre vonatkozó szabály előírja, mennyi szeszesitalt szabad vásárolni és hogy a hotelen belül hol szolgálhatnak fel alkoholt. Aki ezt megszegi, az súlyos bírságot vagy az engedélyét kockáztatja. Dubaiban a bor drága, viszont mégis keresett. Amit a vendég kifizet az étteremben vagy szállodában egy borért, az a beszerzési ár öt-hatszorosa. Minél exkluzívabb egy tétel, annál nagyobb a szorzó. Az éttermek, szállodák ízlésüknek megfelelően, illetve a vendégkör alapján állítják össze a borlapot. Nálunk főleg olasz, francia, spanyol, ausztrál tételek vannak. Több kisüveges kiszerelésben, ez is igen népszerű ugyanis.”

pezsgőspalackok
Pezsgők az INK-ben
Fotó: Török Levente

Tóth Judit arra is adott tippet, miként lehetne ismertté tenni a hazai borokat Dubaiban. „Magyarországot pillanatnyilag csak a tokaji Oremus pincészet képviseli. A belistázáshoz három dolog feltétlen lényeges: megfelelő minőség, a izgalmas arculat és garancia az elegendő mennyiségre az év bármely részében. Évente 15 millió turista látogat Dubaiba, fontos tehát a folyamatos ellátás. A mi hotelünkben átlagosan 15- 17 ezer forint egy üveg bor ára, a pezsgők pedig 60 ezernél kezdődnek, igaz annyiért már Moët & Chandont szolgálunk fel. Havonta több ezer visszatérő vendégünk van. Ez azt mutatja, megfelelő a kínálatunk, szívesen jönnek hozzánk. Tavaly, amikor otthon jártam, elmentem a Dobosi pincészet egyik borkóstolójára. Tökéletes rendezvény volt, azóta azt szeretném, hogy egy ilyen borkóstoló legyen mihamarabb Dubaiban is.”

Szerző: Török Ferenc
Címlapfotó: Török Levente