Elég rossz híre van a világban a magyarok egyik kedvenc őszi italának
2015-ben még mozgalom is indult, hogy lebeszéljék az embereket a fogyasztásáról.
A sütőtökfűszeres italok és ételek népszerűségét jól bizonyítja, hogy csak az Egyesült Államokban évi 500 millió dollárt (165 milliárd forintot) költenek ilyen ízesítésű termékekere, ráadásul ez az összeg becslések szerint már 2035-re megduplázódhat.
Pedig a sütőtök fűszer egészen a 2000-es évek elejéig csak a hálaadáskor készült pitében jelent meg – olvasható az in.hu cikkében. Mint emlékeztetnek, a változás 2003-ban jött el, ekkor robbant be a Starbucks Pumpkin Spice Lattéja, ami gyakorlatilag a teljes amerikai őszt újradefiniálta. Onnan pedig nem volt megállás, az ital az egész bolygót letarolta. Magyarország sem kivétel ebben: a Pumpkin Spice Latte a legsikeresebb szezonális ital itthon is a kávézólánc kínálatában.
Érdekes, hogy éppen ez az ízesítés aratott világsikert, miközben a fűszerkeverékben található összetevők némelyikének igencsak rovott múltja van. A szerecsendióért a hollandok a 17. században gyakorlatilag kiirtották az indonéz Banda-szigetek lakosságát, hogy monopolhelyzetet teremtsenek maguk számára. Srí Lankán a portugálok, hollandok és britek brutális módszerekkel kényszerítették a helyieket a fahéj hámozására. A szegfűszeget az Ambon-szigeteken gyűjtötték be, szintén holland uralom alatt, míg a gyömbért a karibi ültetvényeken termesztették, rabszolgákat alkalmazva. Közben Európában ezek a fűszerek az ünnepek és az otthon melegének jelképei lettek, és a hagyományos, fűszeres desszertek révén ez az ízvilág átkerült Észak-Amerikába is.
Maga a sütőtök fűszeres latte 2003 októberében debütált Washingtonban és Vancouverben, onnan pedig már nem volt megállás. 2025-ben augusztus 26-ától vált elérhetővé, 27%-kal növelve a Starbucks forgalmát az USA-ban. Mindeközben, mint szinte minden népszerű termék esetében, itt is kialakult egy ellentábor. 2015-ben még egy #decolonizepumpkinspice mozgalom is indult, ami a fűszerkeverék hátterében álló gyarmati múltra hívta fel a figyelmet, így próbálva meg eltántorítani a rajongókat a vásárlástól. Ma már tudjuk, kevés sikerrel.
Címlapfotó: Anastasiia Nelen / Unsplash