Hungarian Wine Summit – Akár a helyszínen is születhetnek új üzletek

2024. április 15.

Konferencianap, majd szervezett túrák a borrégiókba – a többnapos Hungarian Wine Summit célja, hogy a magyar borászok újabb kapcsolatokat építsenek ki a nemzetközi szakemberekkel és kereskedőkkel. 

Április 21. és 25. között a Hungarian Wine Summit kivételes lehetőséget kínál a magyar borászok számára, hogy nemzetközi kapcsolataikat építsék. Itt lesznek ugyanis a magyar bor számára potenciális célpiacok országainak kereskedői, importőrei, szakírói és Master of Wine-jai. A rendezvénnyel kapcsolatos kérdéseinkre Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, Goreczky Gergely, a Magyar Bormarketing Ügynökség vezérigazgatója és Pusztai Anita, a szervezet marketingigazgatója válaszolt.

VINCE: Tavaly elkészült a Nemzeti Bormarketing Stratégia. Hogyan illeszkedik a Hungarian Wine Summit a stratégiai anyagban megfogalmazott célokhoz? 

RÓKUSFALVY PÁL: A kinevezésemmel azt a feladatot kaptam, hogy alkossuk meg azt a Nemzeti Bormarketing Stratégiát, amely alkalmas arra, hogy azt következetesen megvalósítva érdemben emeljük a magyar bor eszmei és anyagi értékét a hazai és a nemzetközi piacokon egyaránt. Komoly kutatási munkát, minden fontos területre kiterjedő elemzést végeztünk. Óriási mennyiségű adatot gyűjtöttünk össze, hogy ne megérzésekre építsünk, hanem pontos eredmények alapján kapjunk pillanatképet a hazai és nemzetközi helyzetről. Felmértük a hazai és a nemzetközi piacot, külön fókuszálva az export szempontjából potenciális célországokra.

Az eredmények nem festettek szép képet sem a hazai, sem a nemzetközi borpiacról. Magyarországon vészesen csökken a szőlőterületek aránya, elaprózott és nem gazdaságos a birtokszerkezetünk, kommunikálhatatlan a több mint 200-féle eredetvédett termékünk. Az EU alkoholpolitikája is nehezíti a helyzetet, amely mellett magyar és globális viszonylatban is igaz, hogy csökken és idősödik a borfogyasztók köre. Erősödik az egyéb alkoholos termékek térnyerése, nőnek a költségek, éghajlatváltozás, romló inflációs környezet és kereskedelmi háborúk kínoznak bennünket.

VINCE: A sok nehézségre milyen lépésekkel érdemes reagálni?

RÓKUSFALVY PÁL: Az erősségek, kitörési pontok meghatározásával, a trendek elemzésével a lehetséges megoldásokat is feltérképeztük, meghatároztuk az elsődleges és a másodlagos nemzetközi célpiacokat. Látjuk, hogy a fiatalok körében kiemelt jelentősége van az egészségnek és a környezettudatosságnak, a fenntarthatóságnak. Inkább csökkentett alkoholtartalmú termékeket keresnek, és az esztétikai ízlésük is eltér a korábbi generációkétól. Az első belföldi kampányaink fókuszába a fiatal generációkat állítottuk, és ez prioritás lesz a későbbiekben is.

A borkereskedelem növekedésének a külföldi piacokon való terjeszkedés az igazi mozgatórugója. Lényeges, hogy a magyar bortermelők is aktívan részt vegyenek ebben a munkában. A célországokban tovább erősítjük a már meglévő jelenlétet, illetve kiépítjük az eddig kihasználatlan lehetőségeket. Minden országban a piackutatások alapján megállapított keresletre reagálva kell megjelennünk, releváns fajtákkal. Az elsődleges célpiacainkat tekintve Németországban és az Egyesült Királyságban már most rendszeres és komoly munka folyik a magyar borok népszerűsítéséért, illetve Kínában is egyre aktívabbak vagyunk. Idén pedig Dél-Koreára, Lengyelországra, illetve az Egyesült Államokra kívánunk fókuszálni. Újra meg kell ismertetnünk a prémium magyar borral a külföldi fogyasztókat, erősíteni a Wines of Hungary márkát, és támogatni a magyar borászok piacra jutását külföldön. A 2024-es Hungarian Wine Summit éppen erről szól. Ezért invitáljuk hazánkba a nemzetközi beszerzőket, kereskedőket, mértékadó véleményformálókat, szakírókat, influenszereket és Master of Wine-okat, hogy átfogóan mutathassuk be nekik az értékeinket, támogassuk a kereskedelmi fókuszú kapcsolatrendszerek kiépítését.

Goreczky Gergely, a Magyar Bormarketing Ügynökség vezérigazgatója, Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos és Pusztai Anita, a Magyar Bormarketing Ügynökség marketingigazgatója sajtótájékoztatón
Goreczky Gergely, a Magyar Bormarketing Ügynökség vezérigazgatója, Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos és Pusztai Anita, a Magyar Bormarketing Ügynökség marketingigazgatója Fotó: Magyar Bormarketing Ügynökség

Akcióban a kínai influenszerek 

VINCE: A Nemzeti Bormarketing Stratégia meghatározza a magyar bor kiemelt exportpiacait is. Melyek ezek, és milyen potenciállal rendelkeznek? 

GORECZKY GERGELY: A magyar bor elsődleges stratégiai célpiacai az Egyesült Államok, Németország, Lengyelország, az Egyesült Királyság és Dél-Korea, de hangsúlyos exportországaink még a skandináviai és a Benelux államok, illetve az ázsiai piacon Kína, Japán és Vietnám. A Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) 2023-ban számos nemzetközi kampányt indított, és jelen volt borszakmai rendezvényeken. Említhetjük például Kínát, ahol 52 millió borfogyasztó él, és a világ 5. legnagyobb borimportőre – ott a tokaji és a bikavér számára vannak elsősorban komoly lehetőségek a HORECA szektorban. Ennek előmozdításán dolgoztunk a ProWine Shanghai rendezvényen. Ott tokaji fókuszú mesterkurzust tartottunk, bemutattuk a szecsuáni konyha – édes tokaji párosítást, és online értékesítést bonyolítottunk helyi influenszerek bevonásával. De említhetjük az Egyesült Királyságot is, amely Magyarország első számú EU-n kívüli exportpiaca. Ott évek óta jelen vagyunk a Furmint February rendezvényen, illetve a tavaly elindított Sweet Tokaj átfogó kampányunkkal. 

VINCE: Mi a magyar bor vonzereje a külpiacokon?

GORECZKY GERGELY: Az exportpiacokon egyre erősödő tendenciát mutatnak az egyedi, helyi szőlőfajták és borvidékek. Ebbe a trendbe illeszkedhet Magyarország is, amely a hazánkban őshonos fajtákkal hitelesen jelenítheti meg a különleges terroirt. Így például a furmint Tokajt, de nagyobb perspektívából nézve egész Magyarországot is. A vulkanikus borok trendje is egyre növekszik, Eger, Somló, Badacsony és a Mátra borai is ebbe a sorba illeszkednek. A borpiac legjobban növekvő piaci szegmensét ma a buborékos italok adják. Új, innovatív megoldásokkal, kreatív kiszerelésekkel főként az Y és Z generáció számára tehetjük vonzóvá a magyar bort üde borkoktélok formájában, de ugyanide tartozik a pezsgő is. Magyarország a világ 10-11. legnagyobb pezsgőtermelője, évi 200 ezer hl pezsgő előállításával, amelynek negyede, ötöde megy exportra. Természetesen a tokaji aszú a különleges minőségű magyar prémiumtermékünk, hiszen tökéletes terroirbor, minden benne van, ami országspecifikus. Már nem kizárólag desszertborként, hanem ételpárosítások főszereplőjeként is igen népszerű. 

VINCE: Melyik országokban nőtt az utóbbi időben az érdeklődés a magyar borok iránt? 

GORECZKY GERGELY: Folyamatos a magyar bor jelenléte az elsődleges célországainkban, így Németországban, az Egyesült Királyságban vagy Lengyelországban is. Emellett az ázsiai piac mutat kiemelten nagy érdeklődést hazánk iránt, főként Kína és Dél-Korea. Dél-Koreában már együttműködünk egy helyi ügynökséggel. A legutóbbi kínai rendezvényhez hasonlóan Magyarország lesz a Daejeoni Nemzetközi Bor Expón a díszvendég, ez egyértelműen további értékesítésekhez vezet majd.

Szakmai rendezvény, kereskedelmi fókusszal

VINCE: Az idei évben a Magyar Bormarketing Ügynökség szervezi az áprilisi végi Hungarian Wine Summit rendezvényt. Mi az elsődleges célja ennek a többnapos eseménysorozatnak?

PUSZTAI ANITA: A hagyományteremtő rendezvény célja, hogy növelje Magyarország borainak versenyképességét meglévő és jövőbeni exportpiacainkon. Ezáltal boraink ismét méltó helyet foglaljanak el a nemzetközi bortérképen. Hosszú távon egy olyan nemzetközileg elismert rendezvénysorozat a cél, amely a borexport ösztönzése mellett segíti az országimázs építését is, és a kelet-közép-európai régió meghatározó borszakmai rendezvényévé válhat. Az április 21–25. közötti Hungarian Wine Summit egyedülálló lehetőséget kínál a magyar borászok számára, hogy hazai környezetben építhessék tovább nemzetközi kapcsolataikat. Megragadják az Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában rejlő exportlehetőségeket.

VINCE: Kiknek szól a Hungarian Wine Summit?

PUSZTAI ANITA: Az esemény abszolút szakmai, kereskedelmi fókusszal. A magyar bor számára potenciális célpiacokat jelentő országokból hívtunk kereskedőket, importőröket, szakírókat és Master of Wine-okat. Összesen több mint száz szakmai résztvevőt várunk. Az érdeklődők köréből kiemelkedik Lengyelország és az Egyesült Királyság, ezek az országok több tucat szakértővel képviseltetik magukat. De minden, általunk azonosított célpiacról érkezik képviselő. Sokan évek óta foglalkoznak és dolgoznak magyar borral, de természetesen sok új szakértőt is várunk, főleg az Egyesült Államokból és Ázsiából. A rendezvény presztízsét mutatja, hogy az eseménynek négy, több évtizedes szakmai múlttal rendelkező szakember lett a nagykövete. Caroline Gilby MW, és Elizabeth Gabay MW az Egyesült Királyságból, Wojciech Bońkowski MW Lengyelországból és John Szabó MS Kanadából képviseli széles körben az eseményünket. Velük már komoly szakmai együttműködés van a hátunk mögött. 

400 tétel a tasting zone-ban

VINCE: Hány magyar borász, borászat képviselteti magát? 

PUSZTAI ANITA: A résztvevőknek 107 borászat, 22 borvidékről érkező közel 400 tételét lesz alkalmuk megkóstolni a délutáni tasting zone-ban. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy a borászatok is olyan kiemelkedő lehetőségként tekintenek a HWS-re, ahogyan mi is elképzeltük. A kiállító borászatokkal szemben fontos elvárás volt, hogy megfelelő exportképességgel rendelkezzenek. A nevezett tételből legalább 5000 palack legyen elérhető, hiszen az is célunk, hogy akár a helyszínen megállapodások szülessenek.

Külön öröm számunkra, hogy az MBÜ felmérései alapján elsődleges exportpotenciállal rendelkező fajták, mint a furmint, a kékfrankos és az olaszrizling különösen nagy számban szerepel a nevezett tételek között. A nevezett tételek között 158 furmint és házasítása, 94 kékfrankos és házasítása, 51 olaszrizling és házasítása lesz jelen. Ezenkívül kadarka, őshonos magyar fajták, bordeaux-i vörösök, sauvignon blanc és chardonnay is szerepel a tételek között. A kóstolható tételek tökéletes összhangban lesznek a Summit fókuszával, hiszen a vulkanikus talajon termelt borok, a kékfrankos és a bikavér, illetve a tokaji természetes édes borok az esemény három fő témája.

Személyes kapcsolatépítés

VINCE: Milyen lehetőségeik lesznek a borászoknak, hogy megismerkedjenek a kereskedőkkel, beszerzőkkel, döntéshozókkal?

PUSZTAI ANITA: Április 22-én lesz a konferencianap a Millenáris Parkban, amikor a meghívottak a hazai borászszakma kiemelkedő alakjai és nemzetközi szakértők tolmácsolásában ismerkedhetnek meg a legfontosabb fajtákkal, stílusokkal és borvidékekkel. Az érdeklődők a díjnyertes tételek, a tokaji nedűk, a vulkanikus borok, a könnyű vörösek, az őshonos szőlőfajták, a fenntartható borkészítés, a fiatal borászok újhullámos megoldásai, illetve a pezsgők és habzóborok világában mesterkurzusok keretében merülhetnek el. Míg délután a kóstolás veszi át a főszerepet. A kóstolótér, valamint a termelők és a döntéshozók egymásra találását támogató B2B matchmaking arena kiemelt lehetőséget biztosít a gasztropiaci szakemberek számára. 107 magyar borászat közel 400 tételét kóstolhatják meg, majd 15 perces blokkokban ismerkedhetnek meg a borok készítőivel is. Ezzel segítve a borászok és az importőrök kapcsolatépítését. A konferencia harmadnapjától a szakmai meghívottak három napon át, a mesterkurzusok tematikáját követve fedezhetik fel hazánk borvidékeit.

VINCE: Hogy néznek ki a szervezett túrák a borrégiókba, mire számíthatnak a résztvevők? 

PUSZTAI ANITA: A Summit idején három napot szentelünk a tanulmányutaknak, amelyek az egri, tokaji, balatoni, dél-pannon és etyeki borvidékekre is elkalauzolják az érdeklődőket. Összesen 22 borászatot látogatunk meg. Egy-egy úti cél a környékbeli termelők és a szomszédos borvidékek házigazdájaként is működik, lehetőséget biztosítva arra, hogy minél szélesebb kör kapjon lehetőséget a személyes bemutatkozásra. 

Kóstoló a ProWine-on
ProWine Fotó: Magyar Bormarketing Ügynökség

Az élmény erősebb kötődést vált ki

VINCE: Mi működik jobban: idehozni a külföldieket és elvinni őket oda, ahol a borok készülnek, vagy inkább a magyar borászoknak kellene aktívabban utazniuk és bemutatni a boraikat? Utóbbihoz milyen segítséget, támogatást nyújt az MBÜ?

PUSZTAI ANITA: A kettő együtt tud igazán jól működni. Fontos, hogy a hazánkba érkező külföldiek megismerjék és megszeressék a hazai borokat, ez az élmény erősebb érzelmi kötődést vált ki. Másrészt természetesen lényeges az is, hogy mi is jelen legyünk a potenciális célpiacainkon, hiszen nem utazik minden borszerető ember Magyarországra. Ennek felületei elsősorban a nagy nemzetközi expók, mint a düsseldorfi vagy a sanghaji ProWine, vagy akár a WineVision és a VinItaly. Ezeken a rendezvényeken összegyűlnek az adott ország borszerető és borral foglalkozó érdeklődői is, így szinte kötelező ott lenni. E téren mi biztosítjuk a megjelenési lehetőséget. A Magyar Bormarketing Ügynökség a nemzeti stand teljes körű szervezését és többségi finanszírozását is vállalja, a magyar borászoknak pedig adott a lehetőség, hogy kiutazzanak velünk, és kiállítsák a tételeiket. 

VINCE: Lesz-e következő fejezete a Summitnak?

PUSZTAI ANITA: Mindenképpen hosszú távban gondolkodunk, és régiós szinten mértékadó rendezvénysorozatot szeretnénk létrehozni. Célunk, hogy a HWS minden borászati területen dolgozó szakember naptárába „kötelező” rendezvényként kerüljön be.   

VINCE: A fiatalabb generáció érdeklődését hogyan lehet leginkább felkelteni, mennyire trendi a húszas–harmincas korosztály körében a minőségi bor?

PUSZTAI ANITA: Kutatások alátámasztják, hogy a borfogyasztó társadalom öregszik. A fiatal korosztálynál le vagyunk maradva a sörhöz és a röviditalokhoz képest, így kiemelt stratégiai cél ennek a korosztálynak a visszacsábítása. A felmérések egyértelműen mutatják, hogy a húszas–harmincas korosztályt az organikus, illetve a friss, üde, illatos borok, hűthető vörösek, buborékok, borkoktélok vonzzák. Emellett kiemelten fontos számukra a fenntarthatóság, környezettudatosság. Nemcsak a kínálatot, de a kommunikációs csatornákat is a fiatalokhoz igazítottuk. Folyamatos, egyre erősebb közösségimédia-jelenléttel is próbáljuk erősíteni a fiatalok bor iránti elköteleződését. Valamint ahogyan 2023-ban, úgy idén is ott leszünk a legfontosabb zenei fesztiválokon. 

Díszvendégként Koreában

VINCE: Milyen további, a belföldi és a külföldi kereslet növelését célzó MBÜ-aktivitás várható még az idén?

PUSZTAI ANITA: A hazai fogyasztókat megcélozva folytatjuk a tavaly indult Buborékok Nyara kampányt, amellyel a borkedvelő közönség több helyszínen, így a nyári zenei fesztiválokon is találkozhat. Ott leszünk a Budavári Borfesztiválon, illetve egy őszi, borturizmust előtérbe helyező kampánnyal is készülünk. A külföldi aktivitásaink idén is inkább a kereskedelmi és szakmai közönséget célozzák meg. Részt veszünk a német és kínai expókon, ahogyan tavaly is, illetve Hollandiában a Bulk Wine expón, ahol a lédig borok értékesítése a kiemelt téma. Koreában, az egyik kiemelt célpiacunkon, a Daejeoni Nemzetközi Bor Expón díszvendég lesz Magyarország. Az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, Németországban, az Egyesült Államokban és Kínában is tervezünk tematikus magyar borheteket, hogy a stratégiailag fontos piacokon folyamatosan jelen legyünk.

(partneri együttműködés)
Címlapfotó: Magyar Bormarketing Ügynökség