Varázsgömb nélkül: ez vár idén a bortermelőkre

2024. február 21.

Varázsgömb híján adatsorokból és a makrokörnyezet mindannyiunkra ható történéseiből tudjuk megjósolni, hogy milyen trendek formálják a borvilágot a következő időszakban.

Egy varázsgömbnek bizonyosan kitüntetett helye lenne otthonainkban. Év elején csak belepillantanánk, és máris széles mosolyt csalna az arcunkra, kiderülne az ég, és a göröngyös, távolba vezető út kisimulna előttünk. Úgy érezhetnénk, hogy egy láthatatlan kéz meleg szorítása biztonságot nyújt az előttünk álló kihívásokhoz. Talán megmutatná, hogyan legyünk boldogok, egészségesek és sikeresek. Egy ilyen, csillámokkal teli gömböt forgatok éppen a kezemben, és arra a szinte lehetetlen küldetésre adtam a fejem, hogy megtaláljam a Szent Grált; azaz megfejtsem, mi is kerül a poharainkba az idei évben az Óperencián innen és a tengeren is túl. Majd abban a tévhitben ringatom magam, hogy emberek tömege küld hálálkodó üzenetet, hogy az ötleteim szárnyra kaptak, és ők már a búfelejtőt pezsgőre cserélték.

Aztán felriadok és rájövök, hogy mindez csak egy szép álom volt. Az alkoholos italok piacán ugyanis csak irányokat látunk, halvány jeleket az bor(ús)-égbolton, amelyből igyekszünk kibogozni a kibogozhatatlant. Azért tegyünk egy próbát!

Maradhat a régiben?

Arra hiába is várnánk, hogy Champagne eldobja sabrage-kardját, és malbecművelésre adja a fejét. Az is nehezen elképzelhető, hogy a moseli borvidék Rajnát szegélyező meredek lejtőit a sangiovese sötéten kéklő fürtjei fogják díszíteni. A világ bor-folyása nem változik egyik napról a másikra. Sok termelő egyszerűen nem hisz a trendek erejében, és csak lemondóan legyint arra, hogy éppen mit várnának el tőle a fogyasztók. Mások pedig szinte hullámlovasként szörföznek a divatirányzatokon, mert a show nem állhat le, és a nap végén kenyeret kell adni a családnak.

Egy apró tényezőt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ha az adott trendnek a bázisa alacsony, akkor bármennyire dinamikusan fejlődik is, csak az üljön fel erre a vonatra, aki hosszú távra tervez. A fogyasztói környezet zsigereinkben hat ki a vásárlási szokásainkra és változásaikra. Az energiaköltségek emelkedése, az európai infláció, a háborús környezet, a csökkenő reálbér, a fizetési morál rosszabbodása mind arra ösztönzi a fogyasztót, hogy kevesebbet költsön, csökkentse a fogyasztást, olcsóbb termék után nézzen, és alaposan válassza meg, mit tesz a kosarába. Persze, nem a bort teszi bele először.

A cikk folytatása elolvasható a Vince Magazin aktuális, februári lapszámában.

Szerző: Romsics László

Címlapfotó: Raimond Klavins/Unsplash