Bárdos Pincészet: fejlesztések és sikerek
A Mátrai borvidéken tevékenykedő Bárdos Pincészet komoly megújuláson ment keresztül az elmúlt években. Ehhez volt egy nagy segítségük is.
Bárdos Elvira 2019-ben vette át a több mint húsz éve működő, családi Bárdos Pincészet irányítását. Azelőtt, mint ahogy azt egy vele készített interjúnkban elmondta, leginkább csak annyi tapasztalata volt a borokkal kapcsolatosan, hogy évről évre megfordult a Vinitalyn, ahol viszont már igyekezett tudatosan kóstolni. A korábban gazdasági vonalon dolgozó Bárdos Elvira folyamatosan tanult bele új szerepkörébe, amely, mint mondja, különösen nőként sokszor állította kihívások elé, de mostanra már magabiztosan egyengeti a pince fejlesztését. A borokat folyamatosan versenyeztetik hazai és külföldi környezetben egyaránt, és a marketingben is egyre erősebbek. A pincészetet hosszú évek óta segíti a Magyar Bankholdinghoz tartozó Takarékbank, most erről az együttműködésről is beszélgettünk Bárdos Elvirával.
A Bárdos Pincészet és háromlépcsős fejlesztés
VINCE: Nem sokkal az után beszélgettünk utoljára, hogy Ön vette át a borászat vezetését. Akkor azt nyilatkozta, már teljesen átlátja a folyamatokat. Hogyan alakult a szerepe a borászatnál?
Bárdos Elvira: Emlékszem, azt mondtam Sárának (Megyeri Sára, a Vince Magazin külsős szerzője – a szerk.), már idősnek érzem magam ahhoz, hogy most kezdjem el tanulni a borász szakmát. Azóta viszont ezen a területen is tudatosan képzem magam: folyamatosan tanulok a borászunktól, és elkezdtem iskolába járni, hogy átlássam a borkészítés folyamatát, és a jövőben le tudjak vezényelni egy szüretet.
VINCE: Egy borászat életében elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés és fejlődés: Önöknél minek van most kiemelt jelentősége?
Bárdos Elvira: Egy komolyabb, háromlépcsős projekt megvalósítása áll mögöttünk, ez 2020-ban fejeződött be. Új palackozó- és címkézőgépet, tartályokat, laborműszereket vásároltunk egy előfinanszírozásos pályázat keretén belül, amelyben a Takarékbank volt a partnerünk.
VINCE: Új kapcsolatról van szó?
Bárdos Elvira: Mi gyakorlatilag a kezdetek óta rendelkezünk folyószámlahitellel, ha ugyanis valamilyen előre nem tervezett eszközberuházásra van szükségünk, vagy egyszerűen csak nagyobb teljesítményű gépre szeretnénk cserélni a régit, így egyszerűbb megvalósítanunk a vásárlást. A nagyobb kiadásaink őszre koncentrálódnak, a likviditási probléma kiküszöbölésében is segítség az együttműködés a bankkal. Tehát nem konkrét dolog finanszírozására veszünk fel hitelt.
Tovább előre!
VINCE: A pályázat sikeresen megvalósult. Mi a következő lépés?
Bárdos Elvira: A 2020-as évet meghatározó Covid minket is nagymértékben érintett, hiszen elsősorban a gasztronómiába értékesítünk. Egy kis átszervezéssel túllendültünk ezen az időszakon. Azóta kicsit óvatosabbak lettünk a beruházások terén, és csak kisebb volumenű fejlesztéseink vannak. Idén elfogadták az agrárkörnyezetgazdálkodás-pályázatunkat, és ennek szellemében műveljük szőlőterületeinket. De folyamatosan jönnek az újabb ötletek, amelyek előbbre vihetik pincészetünket. Ennek eredményeképpen idén egy kis kóstolóteremmel gyarapodott a borászatunk, hogy erősítsük a helyi eladást. Itt 15-20 fős csoportokat tudunk fogadni, és remélem, egyre többen találnak majd ránk.
VINCE: Nehéz szakmát választott: mi erősíti ezen az úton?
Bárdos Elvira: Nem a mennyiségi növekedés a célom, inkább a minőségre koncentrálunk, hogy mindig legalább olyan jó bort, vagy még jobbat tudjunk készíteni, mint az előző évben, és minél több lábon álljunk. Ez visz minket előbbre. Folyamatosan kísérletezünk, szelektált, illetve borvidékünkre nem jellemző szőlőfajtából (furmint) készítünk bort, mindig keressük a lehetőségeket, hogy ne váljunk átlagossá. A fogyasztói visszajelzések bizakodóvá tesznek.
VINCE: A fogyasztók körében mely borok a legkedveltebbek?
Bárdos Elvira: A két legkeresettebb fajtánk az Irsai Olivér és a sauvignon blanc. Az előbbi főleg a fiatalok körében és fesztiválokon közkedvelt, de fröccsként is szívesen fogyasztják. A személyes kedvenc sauvignon blanc-ra pedig úgy tekintek, mint a borászatunk „gyermekére”, nagy hangsúlyt fektetünk az elkészítésére is. Tíz éve kezdtük el készíteni az új-zélandi stílust megcélozva. Azóta minden évben azon dolgozunk, hogy ezt tökéletesítsük, és évről évre hozzuk az eredményeket.
A teljes cikk a Vince Magazin 2022/11 novemberi lapszámában jelent meg.
Szerző: Kalmár Borbála (támogatott tartalom)