Csecsemőkorban még sokat esszük, aztán sajnos leszokunk róla, mi az?
Külföldön hatalmas siker ez a magyar élelmiszer, itthon alig fogy, és ez baj. Az idehaza megtermelt mennyiség 96 százaléka exportra megy.
A Nyúl Terméktanács és Szakmaközi Szervezet elnöke, Juráskó Róbert a Kossuth Rádió Hajnal-Táj című műsorában beszélt a magyarországi nyúlágazat jelenlegi helyzetéről. Az Agrárszektor oldalon a beszélgetésről készített összefoglalóból kiderül, hogy az ágazatot keményen megtépázta az energiaárak emelkedése és a takarmányárak növekedése.
A cikkben írják, többen csökkentették vagy abbahagyták a termelést. 2022-ben, illetve 2023 első negyedévében mintegy 20 százalékkal csökkent az ágazat termelése. Országos szinten a két hazai nyúlvágóhídon 3,6-3,8 millió darab nyulat vágnak le. Több nagyüzemi telep mellett Somogy vármegyében vannak még 80-100 közötti anyalétszámot tartó gazdaságok. A megyében a Kaposvári Egyetemen a Pannon fehér fajtával zajlik a termelés és itt számos kutatást végeznek. Azonban a nyúltenyésztők jelenleg veszteségesen kénytelenek termelni és nem tudni hogyan alakul az ágazati szereplők sorsa, kérdéses, hogy a következő időszak mit tartogat a takarmány vagy az energiaárak vonatkozásában.
Nyúlhús a bébiételben
A hazai nyúlhúsfogyasztás mindeközben még mindig rendkívül alacsony – olvasható az Agrárszektor cikkében. Az európai átlag 2 kilogramm körül alakul fejenként, a magyar fogyasztás pedig ennek mindössze a tizede. A szakértők szerint az alacsony fogyasztás hátterében egyrészt az áll, hogy az emberek nagy része a nyulat jobban sajnálja elfogyasztani, mint a baromfit, másrészt a nyúltermékeknek meglehetősen magas az ára. Magyarországon a nyúlhús fogyasztását először 2017-ben népszerűsítették önálló kampánnyal. Az azóta eltelt években az egyik legnagyobb sikernek számít, hogy ma már a legtöbb kiskereskedelmi áruházlánc polcán folyamatosan elérhető a nyúlhús előre csomagolt, konyhakész formában.
A belföldi fogyasztás-ösztönző kampányuknak köszönhetően a nagy áruházláncok többségében ma már napi termék a nyúlhús, ebben a szegmensben tavaly csaknem 750 tonnát sikerült értékesíteni fél és egy kilogrammos kiszerelésben. Azonban az idehaza megtermelt nyúlhús csaknem 96 százaléka külföldre megy. A célpiacaink közé tartoznak a Benelux-államok, Franciaország, Németország, Svájc, Spanyolország és Olaszország, emellett fontos piacnak számít a bébiétel-gyártás. Számos bébiételben nyúlhús van 8-10 százalékos arányban. Tehát a magyar csecsemő is, mondhatni, a nyúlhússal találkozik először a húsfélék közül. Az életkor előrehaladtával azonban kikerül a magyar étrendből.
Címlapfotó: Colin Maynard / Unsplash