A magyar ital, amit Ázsiában egyre többen isznak, itthon viszont egyre kevesebben
Dél-Koreában egy év alatt megduplázódott a kereslet, de máshol is növekedés van.
A Csendes-óceáni térség egyik legfontosabb élelmiszer- és ital szakkiállításán szervezett közösségi megjelenést az Agrármarketing Centrum. A Foodex Japan kizárólag a szakmának szóló esemény, ahol a térség beszerzői és kereskedői nagy számban fordulnak meg. A tokiói seregszemlén tíz magyar cég kínálja termékeit a szakmai látogatóknak, többek között mézeket, fűszerporokat, fagyasztott zöldségeket és gyümölcsöket, valamint extrudált kenyereket – derült ki az Agrármarketing Centrum közleményéből.
A Foodex Japán nagy népszerűségnek örvend a magyar kiállítók körében. Immár 15. alkalommal biztosított közösségi megjelenést az Agrármarketing Centrum a hazai vállalkozások számára. A rangos eseményre 2024-ben 68 országból 2879 kiállító és közel 80 ezer szakmai látogató érkezett. A 100 négyzetméteres standon elsősorban olyan termékeket kínálnak a magyar kiállítók a térség beszerzőinek, amelyek figyelembe veszik a piaci igényeket. A japán fogyasztók ugyanis minőség orientáltak, egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és az egészségtudatosságra, különös tekintettel a vegán és biotermékekre.
A kiállítás kísérő programjaként üzletember-találkozót szervezett az Agrármarketing Centrum exportfejlesztési üzletága, a Hungarian Food Business Program és a Tokiói Magyar Nagykövetség. Az eseményen 13 magyar cég ajánlotta termékeit a Csendes-óceáni térségből érkezett 71 beszerző és Horeca képviselő figyelmébe. A termékek között megtalálhatóak voltak prémium minőségű borok, sajtok és sajtkészítmények, superfoodok és egészségtudatos élelmiszerek is.
Japán a magyar termékek egyik legkiemelkedőbb felvevőpiaca, a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatok több, mint 150 éves múltra tekintenek vissza. Magyarország elsősorban a kacsa- és libatermékek (májak és húsok), illetve a magyar méz iránti keresletet erősítené a távol-keleti piacon, de Japán újabban a hazánkban előállított fagyasztott zöldségek és gyümölcsök iránt is fokozott érdeklődést mutat. A japán piacra való belépéshez nemcsak a minőségi termékek, hanem a helyi szabályozások, fogyasztói igények és piaci trendek alapos megértése is szükséges. Az élelmiszerexportunk jövője egyre inkább a nemzetközi rendezvényeken való aktív részvételen és a folyamatos kapcsolatépítésen múlik – zárul a közlemény.
A magyar bor sikere Dél-Koreában
A magyar bor Kelet-Ázsia egy másik országában is komoly érdeklődésre tart számot. Exportjának egyik legdinamikusabban növekvő piaca Dél-Korea volt 2024-ben. A mennyiségi export 88,3%-kal, értékben pedig 75,1%-kal emelkedett. Az értékesítési átlagár is kimagasló volt: 8,74 euró, vagyis nagyjából 3500 forint literenként. Mindez persze csak némileg kompenzálja a hazai fogyasztás csökkenését, amiről 2025 februárjában jött ki legújabb adat. E szerint Magyarországon az egy főre jutó borfogyasztás mostanra 18,7 literre esett vissza, míg 2021-ben még 20,7 liter volt.
Címlapfotó: Declan Sun / Unsplash