Egy erősebb, mint a kettő – egységes szakmai képviselet a magyar sommelier-knél

2025. augusztus 04.

A Magyar Sommelier Club idén októberben rendezi meg Magyarország legrangosabb sommelier-versenyét, amely nemcsak a tehetségek kibontakozásának terepe és szakmai mérce, hanem nemzetközileg elismert platform és stratégiai eszköz is a magyar bor hírnevének építésében és exportpozícióinak erősítésében.

Egy szakma, ha két szervezet működik benne egymás mellett, nem erősebbé, hanem gyengébbé válik. A hazai sommelier-közösség évekig ezzel a megosztottsággal küzdött: párhuzamosan működött a Magyar Sommelier Club (MSC) és az abból kivált Magyar Sommelier Szövetség, ez a kettősség pedig a hiteles képviselet és a támogatási lehetőségek útjában állt.

Az elmúlt években fokozatosan konszolidálódott a helyzet: mára a Magyar Sommelier Club egységben, közös érdekek mentén működő szervezet, amely az ASI versenylicensszel rendelkezik (ez teszi lehetővé, hogy magyar versenyzőt küldjenek a világbajnokságra – a szerk.), illetve az oktatás, vizsgáztatás, szakmai tanácsadás mellett a Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság szervezője.

Egységes szakmai képviselet

Fotó: Magyar Sommelier Club

„A bor önmagában csak termék. Éttermi kontextusban viszont élménnyé válik – és ezt az élményt a sommelier közvetíti” – vallja Lippai Mihály, az MSC titkára és a bajnokság főszervezője. A hazai sommelier-k nemcsak a borokat szolgálják fel, hanem nap mint nap a magyar bor arculatát képviselik a vendégek előtt, legyen szó étteremről vagy szakmai rendezvényről. A Magyar Sommelier Club egyik célja, hogy tagjai olyan hiteles márkanagykövetként működjenek, akik felkészültek, nemzetközileg is elfogadottak, és aktív résztvevői a borvilág diskurzusainak. Mindehhez elengedhetetlen a rendszeres képzés, a versenyzés és a nemzetközi kapcsolatépítés támogatása. Ebben kap kiemelt szerepet a Magyarországon 2025. október 12–14. között a Continental Hotel Budapestben és a tokaji Minaro Hotelben megrendezett Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság, amely az egyéni győzelmeken túlmutatva a magyar bor exportpiaci megítélésének egyik kulcseseménye lehet.

Több mint megmérettetés

„A sommelier-bajnokság költségvetése négy év alatt majdnem megtízszereződött. Idén olyan kiemelt támogató partnerekkel dolgozhatunk, mint a Magyar Bormarketing Ügynökség (Wines of Hungary) és a Béres Szőlőbirtok, amelyek gyorsan felismerték, hogy a versenyen való jelenlét erős pozíciót jelent a külpiaci márkaépítésben” – mondja Lippai Mihály. Bár korábban maga is versenyzett, ma már inkább szervez, mentorál, közösséget épít.

Fotó: Magyar Sommelier Club

A bajnokság a sport világában ismert módon „open championship” formában zajlik – tehát a magyar bajnoki címért magyar állampolgárok versenyeznek, ugyanakkor a legjobb versenyző, a győztes lehet külföldi is. Ez a modell nemcsak a szakmai színvonalat emeli, de lehetőséget ad a magyar versenyzőknek, hogy nemzetközi mezőnyben fejlődjenek.

Az esemény valóban komoly szakmai kaliberekkel büszkélkedhet. A zsűriben ott lesz Czinki Tamás MS, Matt Citriglia MS (a floridai Southern Glazer’s Wine and Spirits edukációs igazgatója), valamint Wojciech Bońkowski MW – az első kelet-közép-európai Master of Wine. A zsűriben emellett tíz nemzetközi sommelierszövetség képviselői is részt vesznek. A verseny után a résztvevők kirándulást tesznek Tokajba, ahol Ron Wiegand MW, MS tokajiaszú-mesterkurzust, Wojciech Bońkowski MW előadást tart majd.

Befektetés a magyar bor jövőjébe

Fotó: Magyar Sommelier Club

A versenyre olyan szakemberek érkeznek, akik borlapokat írnak, éttermeket vezetnek, borbeszerzésért felelnek, kereskedelmi döntéseket hoznak – és akikre érdemes hatással lenni. A verseny támogatása tehát nem csupán presztízsértékű szakmai elköteleződés, hanem olyan befektetés is, amely hozzájárul a magyar bor exportpiacainak formálásához. Ha úgy tetszik, a támogatóktól ez egy stratégiai befektetés a magyar bor jövőjébe.

„Szükség van olyan partnerekre, akik nemcsak erőforrást, hanem bizalmat is adnak a hosszú úton, amely a végső célhoz vezet: váljon a „magyar bor” olyan minőségi védjeggyé, amely magyarázat nélkül is értelmezhető. A sommelier bajnokság egy komoly szakmai találkozó, ami alkalmat kínál arra, hogy a magyar bor a nemzetközi döntéshozók poharába kerüljön. A részt vevő külföldi szakemberek élményeiket, tapasztalataikat hazaviszik, és saját piacukon továbbadják azokat vendégeiknek. Ez az élményszerű kapcsolat a magyar borral az egyik legerősebb pre-sales eszköz, ami ma rendelkezésünkre áll” – összegzi a bajnokság hozzáadott értékeit Lippai Mihály.

A cikk a Vince Magazin 2025. júliusi lapszámában jelent meg. A magazin kívánt lapszáma vagy akár előfizetés is megrendelhető a HG Média webshopjában.

Szerző: Vancsik Ivett
Címlapfotó: Magyar Sommelier Club