Parafadugó visszagyűjtő programot indított egy ismert áruházlánc

2024. október 08.

A fenntarthatóság jegyében beindított programban a cél a parafadugó többféle módon történő újrahasznosítása.

Október 7-től kezdődően a Waitrose nevű üzletlánc több boltjában kísérleti jelleggel vezeti be a parafadugó visszaváltását. A gyűjtőpontok kialakításával az üzletlánc ökológiai lábnyomát szeretnék csökkenteni.

Az Egyesült Királyságban egyes helyeken immár a borosüvegek parafadugói is visszaválthatók. A Waitrose szupermarket-üzletlánc kezdeményezésére 2024. október 7-től a kijelölt gyűjtőpontokra mostantól bárki visszaviheti nem használt borosüveg dugóit, amiket később újrahasznosítanak. A programot már egy éve tervezi az üzlet, a kezdeményezés végül most indult el. A leadott dugókat a világ legnagyobb parafafeldolgozó cége, az Amorim gyűjti be. Ott első körben a következő hetekben leadott mennyiség függvényében döntik el, hogy pontosan milyen formában használják fel – írja a The Drinks Business. A parafából feldolgozásakor általában poháralátétet, talajtakaró anyagot, padlóburkolatot készítenek, de akár a cipőkészítéshez is felhasználhatják.

A Waitrose és az Amorim együttműködésének célja, hogy a jövőben további új, innovatív megoldásokat találjanak a parafa újrahasznosítására, valamint hogy szélesebb körben is elinduljon a program. A kezdeményezés nem újkeletű. A környezettudatosság jegyében a Waitrose 2023 óta a saját márkás borospalackokat kapszula (az üveg nyakán elhelyezett színes fólia) nélkül árulja.

Barry Dick, a Waitrose italbeszerzési vezetője az idézett cikkben elmondta, a vásárlókhoz évente nagyjából 25 millió parafadugó kerül. „Jelenleg az értékes, újrahasznosítható anyag jelentős része a kommunális hulladékban landol. A parafa egy tartós anyag, így újrahasznosítva számos termék készülhet belőle, miután a borosüveg lezárójaként már nem funkcionál” – tette hozzá. Elmondása szerint a programot a fenntarthatóság miatt indították el, de szeretnék csökkenteni a hulladék mennyiségét is. Bár nem ők az elsők, az ő beszállásuk nagy lökést adhat az ügynek. 2021-ben a Majestic borkereskedő cég kezdte a sort, ám az ő forgalmuk nem hasonlítható a Waitrose-éhoz.

Szerző: Csáka Eszter
Címlapfotó: Lucas Santos / Unsplash