chevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedesszertemailfacebookfilterhalinstagrammarha-vadminusphoneplussajtsalatasearchsertesstarszarnyastengeri-eteltiktokvincewishlist-activewishlist-inactive

Az innováció létkérdés – interjú Dr. Prónay Bencével, a Borkonferencia főszervezőjével

2024. február 20.

A fiatalok számára vonzóvá kell tenni a bort – válaszolja Dr. Prónay Bence arra a kérdésre, miért az innováció a 2024-es Borkonferencia hívószava. A sikert szerinte többek között az alkoholmentesített bor, a mesterséges intelligencia, vagy éppen egy újfajta csomagolás hozhatja el.

VINCE: Mik a 2024. március 1-i Borkonferencia főbb témái és miért pont ezeket választottátok?

DR. PRÓNAY BENCE: A fő hívószó idén az innováció, a termékfejlesztés, e köré szerveződik a Borkonferencia programja. Hiszen egyaránt van hozzá kapcsolódása a részben vagy teljesen alkoholmentesített boroknak, a rezisztens fajtáknak, a borászatokban egyre gyakrabban használt robotoknak, a mesterséges intelligenciának, a borélménynek vagy éppen az öngondoskodásnak. Sőt, mi idevesszük még csomagolási a megoldásokat is. Azt gondoljuk ugyanis, hogy a borhoz, mint termékhez ez is szorosan hozzátartozik. Egy-egy újítás, például a „kólásdobozos”, vagyis „can”-be csomagolt habzó borok, borkoktélok piacra dobása komolyan befolyásolhatja egy pincészet sikerét. Ezekről a témákról lesz tehát előadás, mesterkurzus vagy éppen kerekasztal-beszélgetés.

fekete-fehér képen egy szakállas férfi ül egy asztalnál
Fotó: Mák Tamás

VINCE: Úgy gondoljátok, ezek azok a folyamatok, trendek, amik az elkövetkezendő években meghatározzák, alakítják a borok világát?

DR. PRÓNAY BENCE: Ezek már mind velünk élnek, a magyar borászoknak érdemben foglalkozni kell velük. Ha nem teszik, lemaradnak. Meggyőződésem, a mesterséges intelligenciára most nem, mint a munkahelyeinket elvevő, hanem inkább, mint a döntéseinket, munkánkat támogató eszközre kell tekinteni. Aki nem veszi igénybe például az értékesítésnél, sokkal nehezebben fog magának piacot találni. A részben vagy teljesen alkoholmentesített boroknak Magyarországon még alacsony az elfogadottsága, de világszinten vitathatatlanul dinamikusan növekszik a piaca. Ha erre nem reagálunk, akkor az emberek más alkoholmentes terméket, például sört fognak választani bor helyett, mi pedig fokozatosan elvesztjük a termelési alapot, tovább csökkenek szőlőterületeink. Ezeket a gondolatokat szeretnénk elültetni a hazai szereplők fejében. De természetesen még számos aktuális téma van, amit örömmel beillesztenénk a programba. Ilyen többek között a natúrbor, a borkoktél, ám pillanatnyilag ennyi fér egy egynapos konferenciába.

VINCE: Alkoholmentesített bor, borkoktél, mesterséges intelligencia. Olyan kifejezések, amik nehezebben összeegyeztethetők a mai magyar borászatokat vezető idősebb generációnak a borról alkotott képével.

DR. PRÓNAY BENCE: Ma már ők sem vitatják a tényt, hogy a bor világszinten visszaszorulóban van. A fiatalok nem pótolják a kieső idősebb fogyasztókat. Meggyőződésem, hogy azért nem, mert a bornál még nem tudtunk számukra vonzó innovációt felmutatni. Ez nem azt jelenti, hogy a klasszikus, magas minőségű borok helyett mostantól például csak borkoktélt készítsünk. De a fiatalokat nagy valószínűséggel igenis a borkoktéllal és társaival lehet megnyerni az ügynek és csak utána tudjuk őket edukálni és terelgetni a hagyományos borok felé.

emberek ülnek egy teremben
Fotó: Borkonferencia

VINCE: A mesterséges intelligencia valóban átszövi lassan az egész életünket. Kifejezetten a szőlő- és borágazat hogyan tud profitálni ebből?

DR. PRÓNAY BENCE: Számos példa mutatja, a növényvédelemtől kezdve a traktorok hatékony működtetésén és a boranalitikán át a marketingig ma már minden munkafolyamatban segítségünkre van a mesterséges intelligencia. Használatának nyilván vannak – például számítástechnikai – veszélyei. A legnagyobb kockázatnak mégis azt látom most, ha nem élünk a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel.

VINCE: A részben vagy teljesen alkoholmentesített bor előállítása nem csak szándék kérdése, az alkohol kivonásához nagyon drága berendezésre van szükség. Mit tud tenni a Borkonferencia ezen a téren?

DR. PRÓNAY BENCE: A Borkonferencia feladata, hogy gondolatokat közvetítsen, kérdéseket vessen fel. Segítünk a szakembereknek körbejárni a témákat. Bízunk benne, hogy ennek következményeként együttműködések jönnek létre, amik révén akár berendezések közös megvásárlására, kutatóintézetek közös megbízására is sor kerülhet. A 2023-as konferencián behatóan foglalkoztunk a mérethatékonyság kérdésével, az innovációs elvárásoknak való megfelelés követelménye kiváló terület és egyben talán utolsó esély is a széles körű összefogásra.

VINCE: Te is említetted, az egy főre eső borfogyasztás világszinten és ezen belül Magyarországon is jelentősen visszaesett. Mindeközben az alkoholfogyasztás nem csökken számottevően, az emberek egész egyszerűen mást kezdtek inni. Hogy lehet ezt a trendet megfordítani?

DR. PRÓNAY BENCE: Itt tulajdonképpen visszatértünk az első kérdéshez, vagyis a Borkonferencia által 2024-ben fókuszba állított fő üzenethez: az innováció megkerülhetetlen. A konferenciának mindig fontos szervezőelve volt, hogy rámutasson a közgazdasági racionalitás fontosságára, de egyszerre edukáljon és erősítse a kulturális oldalt is. A bor a kultúránk része, amit ha egyszer hagyunk halványulni, utána csak évtizedek alatt építhető vissza. Nem csak arról van szó, hogy a kivágott ültetvényt újra kell telepíteni. Vissza kell majd csábítani az embereket ehhez a szakmához, vagy éppen a borvidékeinkre. Ez fáradságos munka. Szóval az idei mesterkurzuson sem kizárólag alkoholmentesített borokat fogunk kóstoltatni, megmutatjuk a kiváló minőségű, hagyományos magyar borokat, hogy a vendégeink megértsék, olyan kulturális érték van a kezünkben, amit együtt kell gondoznunk.

Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Mák Tamás