4+1 bormarketing stratégia, hogy több bor fogyjon

2023. január 26.

Aggasztó a helyzet: egyre kevesebben fogyasztanak bort, miközben egyre többen fognak bortermelésbe. Egy jó bormarketing stratégia aranyat ér, gondolatébresztőnek mutatunk most pár ötletet.

Kiváló borokat készítünk itthon, viszont, ahogyan annak idején nekem tanították, az a jó bor, ami el van adva. A legnagyobb probléma talán abban rejlik, hogy egyre nehezebb a fiatal generációt bevonni a borkultúrába. Hódít a gintonik, felemelkedőben a sörfogyasztás, hogy a talán legnépszerűbb Aperol Spritzet – amelynek már téli változata is van – ne is említsük.

Mégis, hogyan lehetne rávenni a fiatalokat, hogy több bort fogyasszanak? A kérdés nem könnyű, ha létezne rá válasz, minden bizonnyal milliókat érne. Azt viszont már tudjuk, mi az a bormarketing stratégia terén, amit kipróbáltak eddig, és ami ideig-óráig talán működött is a millenial és a Z-generáció fiataljai körében. A wine-searcher.com cikke most az amerikai megoldásokat szemlézte, lássuk, hátha van olyan, ami itthon is beválhat!

A muskotály-bumm

Általánosságban a legtöbb sok borász azért telepít olyan szőlőfajtát, mert neki az a személyes preferenciája. Talán érdemes megfordítani a képletet: mi az, amire igazán nagy a kereslet?

Amerikában 2010-ben megduplázódtak a muskotály boreladások, míg 2011-ben 70%-kal nőttek. Hogy mi kellett ehhez? Néhány rapper, akik nem restelltek borokról rappelni. Sajnos a muskotály-bumm kérészéletű volt. Ennek oka valószínűség szerint a szóban forgó borok minőségében keresendő. Az amerikaiak édesszájúak, azonban harmonikus és kiegyensúlyozott muskotályost nehéz készíteni.

Pedig egy jó muskotályos bort még alacsonyabb alkohollal is ki lehet hozni, az egészség pedig mindig jó hívószó.

Felszálló ágban a vörösborok

A vörösborok piacán a marketingesek célcsoportja Amerikában sokáig a fiatal felnőttek voltak. Ehhez jöttek olyan címkék, mint a 19 Crimes rajzai, valamint egy olyan szószóló, mint Snoop Dog.

View this post on Instagram

A post shared by 19 Crimes (@19crimes)

A vörös házasítások pedig szárnyalni kezdtek. Itt azzal a nehézséggel sem kellett szembenézni, hogy a szőlő egyszer elfogy – mint a muskotály esetében – , hiszen tömérdek merlot és zinfandel ültetvény van USA-szerte. A gond itt is az, hogy az amerikaiakat az édes ízekkel lehet megfogni… A reménykedés szerint a fiatalok, mire betöltik a 40-et, majd a száraz borok felé fordulnak, kezdve a tájbortól a dűlős borokig. Ám a valóság azt mutatja, hogy az idő múlásával inkább a párlatok érdeklik őket.

Itthon talán érdemes a jól elkészített könnyű vörösborokkal próbálkozni, erre jó példa a villányi RedY sikere.

A pléh dobozos boroké a jövő?

két kéz koccint pléh dobozos itallal
Fotó: No Revisions/Unsplash

A pléh dobozos borok tartol(hatná)nak Amerikában. A pléh doboz környezetkímélő – ami odaát mindig hívószó –, könnyű, kisebb űrtartalommal rendelkezik. Viszont, valamiért a pléh dobozos boroknak fémes íze van, míg a söröknek nem. A megoldást talán az jelentené, ha valaki rájönne, mivel érdemes kibélelni egy ilyen tároló edényt, addig azonban ez is felejtős lehet.

Natúr borok

Világszerte trend, nálunk is hívószó a natúr bor kifejezés. Könnyű megfogni a fiatalokat: elég azt mondani nekik, hogy a konvencionális eljárással készült borok teli vannak kemikáliával. Ki az, aki azt mondaná erre, hogy köszi, de ő mégis inkább mérgezné magát? Ugyanakkor a gond abban rejlik, hogy a natúr borok minősége nem igazán megbízható. Ráadásul a borhibákra és borbetegségekre is gyakran tekintenek úgy a szakemberek, hogy ez természetes. A jó natúr bor ritka, mint a fehér holló; beszerezhetőségük miatt nehéz tömegével rávenni a fiatalokat a fogyasztásukra.

A recept egyszerű: kell egy jó és megbízható termék, és kell egy könnyen értelmezhető eladási csatorna.

+1 Merre tovább?

boros dugók
Ez is jó marketing üzenet, de már a visszatérő fogyasztókat célozza meg
Fotó: D A V I D S O N L U N A/Unsplash

Mindig jó ötlet felkérni egy ismert zenészt, hogy készítsen egy albumot a borokról, vagy álljon egy márka mögé, mint mondjuk Snoop Dog.

A Sidewayz filmnek köszönhetően emberek tízezrei kezdtek el pinot noirt inni – talán itt az ideje a folytatásnak?!

Sokat segítene egy kis támogatás is, amely a bor egészségesebb mivoltát hivatott hangsúlyozni. Ki lenne jobb influenszer erre, mint egy profi sportoló, aki egy pohár vörösborral zárja a napot?!

A lehetőségek tárháza végtelen, a cselekvést azonban nem lehet halogatni. A borfogyasztók száma egyre csökken, a jövő reménysége pedig a fiatalokban van.

Szerző: Kalmár Borbála
Címlapfotó: David Todd McCarty/Unsplash