Mi köze a whiskynek a szaunához?

2024. október 18.

Whisky-forradalmat próbál éppen kirobbantani egy finn cég, egyesek szerint azonban csak egy ügyes marketingfogásról van szó.

A finnországi Kyrö Distillery piacra dobta a világ első szaunában készült whiskyjét. Bár úgy tűnhet, puszta marketingfogásról van szó, a cég állítja, komoly előnyei vannak a módszernek. A lepárló közleménye szerint a Sauna Stories No.1 rumhordóban érlelődött, és egy speciálisan erre a célra épített szaunában lett kíméletesen felmelegítve. A folyamat szerintük lehetővé teszi, hogy a párlat „kiizzadjon magából minden diszharmóniát” – olvasható a The Drinks Businessnek az újdonságot bemutató cikkében.

Mint írják, mindez ráadásul a lehető legfenntarthatóbban működik: a szauna üzemeltetéséhez használt energia a lepárlási folyamatból során keletkező hőből származik.

A szaunázás közben a hordók belső hőmérséklete eléri az 50°C-ot. A The Drinks Business szerint ez a hőhatás sokat dobhat a whisky ízén. Minél melegebb van ugyanis, annál gyorsabban veszi fel az ital a hordós, fűszeres jegyeket – magyarázza a cikk. Emellett a páratartalom is erős befolyásoló tényező.

Kalle Valkonen, a Kyrö vezetője azt vallja, a világ legtermészetesebb dolga úgy whiskyt készíteni, hogy az tükrözze az őt körülvevő kultúrát. Az a tény, hogy Finnországban lényegében nem létezik whiskygyártás, azonnal úttörőként pozícionálja a céget, az imázson pedig sokat dob a szaunás megoldás. (Egyben konkurálni tudnak a jelenleg éppen nagyon divatos svéd-dán-norvég csodaitallal.)

Kérdés már csak az, ki fizeti meg mindezt: egy palack jelenleg 150 euró, azaz 60 ezer forint.

Címlapfotó: Thomas Park / Unsplash