Magyarország egyik nagy előnye a diverzitás Caroline Gilby szerint

2024. június 04.

A Hungarian Wine Summit nagyköveteként Budapesten járt Master of Wine többek között a furmintről és a kékfrankosról is elmondta véleményét.

A Magyar Bormarketing Ügynökség 2024-ben rendezte meg a megújult Hungarian Wine Summitot. Az április 21-25. között Budapesten és több borvidéken megtartott eseményen a magyar borászok hazai környezetben építhették tovább nemzetközi kapcsolataikat Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában. A Hungarian Wine Summit szervezői felkértek négy, a magyar borokhoz valamilyen módon régebb óta kötődő nemzetközi szakembert, hogy jelenlétükkel, előadásaikkal támogassák a magyar bor ügyét. A Vince a négy nagykövet mindegyikét felkérte, mondja el a véleményét a magyar bor nemzetközi lehetőségeiről, illetve magáról a Hungarian Wine Summitról.

Wojciech Bońkowski és Elizabeth Gabay Master of Wine-ok, valamint John Szabo Master Sommelier után a cikksorozat negyedik, befejező részében Caroline Gilby mondja el gondolatait a magyar bor és a Hungarian Wine Summit kapcsán. Az angol Master of Wine hölgy szakterülete Közép- és Kelet Európa, azon belül is kiemelten foglalkozik Magyarországgal. A Tokaji Borlovagrend tagja, 2018-ban pedig – első nem magyarként – megkapta a Borászok Barátja díjat. Caroline Gilby szerint Magyarországnak a furmint lehet a kitörési pont, de fontos, hogy a nemzetközi fajtákkal is megtámogassuk azt.

egy férfi és egy nő állnak egymás mellett
Caroline Gilby és Robert Gilvesy magyar borász a Hungarian Wine Summiton Fotó: Hungarian Wine Summit / Talabér Géza

„A borvilág mára hatalmasra nőtt, minden szereplőnek – legyen az egy borászat, egy borvidék vagy egy egész ország – meg kell találnia benne a maga helyét. Azt a szegmenst, amit tényleg a magáénak érez és amiben az erősségeit ki tudja aknázni. A kommunikációnak, a marketingtevékenységnek, a közösségnek mind az ebben a szegmensben való sikert kell támogatnia.

Magyarország egy kis ország a globális piacon, egyetlen bortermelője egyedül aligha érhet el sikert. Összefogásra, közös cselekvésre van szükség. E tekintetben jó kezdeményezésnek gondolom a Londonban minden évben megrendezésre kerülő Furmint Február eseménysorozatot. A furmint a magyar bor egyik zászlóshajója, jó elgondolás megpróbálni bejáratni nemzetközi szinten is. Más kérdés, sikerülne-e ugyanezt elérni például egy kékszőlővel, mindenekelőtt a kékfrankossal. Azt tapasztalom ugyanis, hogy a világ borszakértőinek, borkereskedőinek fejében még mindig a szocializmus kékfrankos bora él és hát valljuk be, Ausztria is rengeteg energiát fektetett bele, hogy a fajtát velük azonosítsák.

Magyarország egyik nagy előnye a diverzitás, vagyis hogy a helyiek mellett számos nemzetközi fajtából készül jó minőségű bor. Érdemes lenne megpróbálni a merlot-val, cabernet franc-nal, chardonnay-val megalapozni a nemzetközi sikert, mert ezeket ismerik a világban. Utána jöhetnének a helyi fajták. Bármi is legyen a stratégia, intenzív edukációra van szükség a megvalósításához. Emberi történetek kellenek, hogy a vásárlók kötődjenek az adott borhoz, borászhoz, tájhoz. Kíváncsiak legyenek rá, hajlandóak legyenek akár felkeresni a helyet, ahol a bor született.”

Címlapfotó: Hungarian Wine Summit / Talabér Géza