chevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedesszertemailfacebookfilterhalinstagrammarha-vadminusphoneplussajtsalatasearchsertesstarszarnyastengeri-eteltiktokvincewishlist-activewishlist-inactive

Helyzetkép az új hulladékgazdálkodási szabályok gyakorlati alkalmazásáról – 2. rész

2024. március 07.

A MOHU szakembereit is megszólaltatta Sztanev Bertalan a BorÉRT Egyesület alapító tagja és a BorÉRT Online Borjogi Útmutató szerkesztője exkluzív borjogi cikksorozata második részében.

Egy összetett, az adminisztrációt és a jelölést is érintő új szabályozás bevezetése nem egyszerű feladat. Különösen akkor, ha a vonatkozó szabályozás finomhangolása menet közben zajlik. Az érintettekkel a témában lefolytatott beszélgetések során kiderült, hogy további nehézséget jelent a hulladékgazdálkodással nem összefüggő, új, kötelező jelölések elhelyezését célzó megoldások megtalálása is. A 2024. július 1-én induló visszaváltási rendszerrel párhuzamosan az év végéig a belföldi forgalmazóknak a tápérték, az energiatartalom és az összetevők jelölésére vonatkozó új elemeket is el kell helyezniük a címkén. Az exportban érdekelt borászati vállalkozások ennek a problémakörével már most találkoztak, mivel az exportpartnerek erre igényt tartanak. Nem is beszélve arról, hogy az Európai Unió tagországainak visszaváltási logói eltérnek egymástól. A magyar előírások szerinti jelölés így nem alkalmazható más országok piacán forgalmazott borászati termékek esetén.

A cikksorozat első részében megismerhettük két borászat véleményét és tapasztalatait a 2024. július 1-vel induló visszaváltási rendszerrel kapcsolatban. Ahogy azt két borászati vállalkozás példáján érzékelhettük, vannak még nyitott kérdések. A végső válaszok megtalálása néhány fontos kérdésben még várat magára. A rendszer bevezetésekor felmerülő gyakorlati problémák a jogalkotót is arra késztetik, hogy finomhangolja a végrehajtási szabályokat. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is számos javaslattal élt a jogalkotó felé, hogy a borászati vállalkozások válláról minél több terhet le tudjon venni. A végrehajtásban részt vevő MOHU is igyekszik minél több kérdésre választ adni a piaci szereplők számára. Emellett egyre több borászati vállalkozás lép a tettek mezejére, hogy időben fel tudjon készülni.

Grand Tokaj – a tápérték és az összetevők jelölését is figyelembe kell venni

A Grand Tokajnál is gőzerővel készülnek az új szabályok alkalmazására. A nehézséget náluk az okozza, hogy a pincészet arculatváltozása már éppen lezajlott, amikor meg kellett kezdeni a visszaváltási rendszerre a felkészülést. Egyelőre 4-5 termékük auditja fejeződött be. További nehézséget okoz, hogy a tápérték és az összetevők jelölése újabb címkemódosítást igényel. Ezt már most le kell vezényelniük, mert az exportpartnereik ezeknek az új elemeknek a jelölését már megkövetelik. A célországokban ráadásul a visszaváltási logók a magyartól eltérőek. Ennek megfelelően minden célországba más címkét kell alkalmazniuk. A többnyelvűség miatt amúgy sem tudnak egy hátcímkét alkalmazni valamennyi célország esetében. Kiemelték, hogy a MOHU-val a kapcsolattartás gördülékeny, ami nagyban megkönnyíti a felkészülést.

MOHU

A bortermelők mellett megkérdeztük a MOHU-t is, ők hogyan látják a helyzetet, milyen lépésekkel segítik a piaci szereplőket. Tájékoztatásunkra a MOHU elmondta, az internetes felületükön részletes videós és írott anyaggal kívánnak segíteni a piaci szereplőknek a DRS rendszerbe történő regisztrációhoz. A bortermelők visszajelzése alapján a rendelkezésre álló információs felület jól használható, az jól végigvezeti a felhasználót a regisztrációs folyamaton.

borosüvegek vége, rajtuk színes kupakok
Fotó: iMattSmart / Unsplash

Hangsúlyozták, érdemes a regisztrációs folyamattal egyidőben valamennyi csomagolást előkészíteni. A regisztrációhoz egyrészt szükséges azok legfőbb paramétereinek megadása, másrészt a regisztráció lezárását követő 10 napon belül a csomagolásokat auditálás céljából el is kell juttatni az auditálást végző szervezetek valamelyikéhez. Ha a csomagolásnak csak a tervei ismertek (mock up), akkor az ismert paraméterek megadásával is elindíthatja a borászat az auditálási folyamatot. Ha elkészült a végső csomagolás, a forgalmazást megelőzően legalább három nappal kell azt bemutatni a MOHU-nak.

Fontos megemlíteni, hogy az auditálás célja a csomagolóanyag géppel történő kezelésének vizsgálata. Ebből következően negatív következménye nincs az auditnak. Vagy azzal zárul a folyamat, hogy a gép a csomagolást kezelni tudja, vagy pedig azzal, hogy nem, így a csomagolás nem lesz DRS kötelezett. Ha a folyamatot nem tudják végigvinni, hiánypótlást kérnek az auditálás sikeres lezáráshoz. Hiánypótlásra adhat okot, ha a címkén lévő információt a gép nem tudja olvasni, a jelölés nem elég tartós, a jelölések elhelyezése nem megfelelő. A MOHU ilyen esetek elkerülése érdekében javasolja, hogy az általuk kiadott jelölési útmutató szerint járjanak el a borászatok.

A DRS kötelezettsége alá csak azon termékek kerülnek be, amelyek az audit során megfelelnek, azaz a kihelyezett visszaváltó gépek kezelni tudják. A visszautasítás azt is jelenti, hogy az érintett csomagolás mentes lesz a kötelezettség alól, tehát a DRS logó nélkül is forgalomba hozható. Ilyen palack például a hosszított rajnai típusú palack is. Ez magasságánál fogva nem fér a gépbe, így mentes a visszaváltás kötelezettsége alól.

Előfordulhat, hogy a csomagolás változik a forgalmazás időtartama során. Új vonalkódra és új auditra csak abban az esetben van szükség, ha a csomagolás bármely paraméterében 10%-ban eltér a már auditált csomagolástól. Egyéb esetben az audit csak új verzióként kezeli a megváltozott csomagolást és nem szükséges új vonalkód elhelyezése.

Itt mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a MOHU csak az egyutas csomagolással foglalkozik. A többutas csomagolások kezelése továbbra is a kereskedők feladata. Az ilyen csomagolásokon csak az újratöltést jelző logót kell elhelyezni, de nem szükséges új vonalkódot alkalmazni.

A MOHU szakemberei megjegyezték, komolyabb rendszerfejlesztés nélkül egyelőre nem tudják az egységpalackok generális auditját alkalmazni. A regisztráció egyelőre igényli az egyedi azonosítást, így az auditálás kötelezettsége minden bortermelő összes olyan üveg, műanyag és fém csomagolótermékére vonatkozik, ami érintett a kiskereskedelmi gépi visszaváltásban.

A MOHU-nál eddig körülbelül 3700 csomagolás auditja indult el (2024. február 20-ig). Ebbe az összes italgyártó beletartozik, nem csak a bortermelők. Sikeresen körülbelül 900 termék auditja zárult le. Hiánypótlásra több mint 500 csomagolás auditja során volt szükség. Az auditra beküldött mintacsomagolások száma még meglehetősen alacsony.

A MOHU a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával együttműködve regionális tájékoztatókat is tart a borászati vállalkozások számára. Szekszárdon már lezajlott egy ilyen. Lesz még Móron, Badacsonyban és Somlón is. Ezen túlmenően van lehetőség a MOHU által hétfőnként tartott webináriumokra is becsatlakozni. Erre a MOHU központi elektronikus címén lehet jelentkezni (info@mohu.hu). A hétfői webináriumok célja, hogy a folyamatok gyakorlati kérdéseiről lehessen a MOHU szakembereit kérdezni.

A cikksorozat hamarosan folytatódik a harmadik résszel.

Szerző: Sztanev Bertalan, borágazati szakértő, a BorÉRT Egyesület alapító tagja
Címlapfotó: Oscar Söderlund / Unsplash