chevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedesszertemailfacebookfilterhalinstagrammarha-vadminusphoneplussajtsalatasearchsertesstarszarnyastengeri-eteltiktokvincewishlist-activewishlist-inactive

Mégsem ördögtől való gondolat a zéró tolerancia eltörlése?

2023. augusztus 21.

Zéró tolerancia, igen vagy nem? A borfogyasztás szempontjából járjuk körbe a kérdést, hozunk pro és kontra érveket is.

Időről időre felröppen a zéró tolerancia eltörlésének kérdése, és nem mehetünk el mi sem mellette szó nélkül. Az idei Borkonferencián is a kiemelt témák között szerepelt, mi pedig a Vince Magazin áprilisi lapszámában foglalkoztunk vele részletesen.

Különösen nyáron, a nagy szabadságolások alatt érdekes témafelvetés ez, hiszen sokan utaznak autóval Horvátországba vagy Szlovéniába. És bizony, gyakorlatilag a határ túloldalán az első pihenőnél már úgy is dönthetünk, hogy áldozunk Bachus oltárán, és elfogyasztunk egy pohár sört, vagy bort. Majd ismét gépjárműbe ülünk, és folytatjuk utunkat. Ugyanaz az ember, ugyanaz az autó, csak egy leginkább képzeletbeli határt léptünk át. Mi változott? Míg déli szomszédainknál nincsen zéró tolerancia, addig nálunk igen.

Felkészületlenek vagyunk rá

Elég csak a szűk környezetünkben felmérést végezni, hányan gondolják úgy, hogy aki alkoholt fogyasztott, annak nem szabad autóba ülnie. Nálunk például a szerkesztőségen belül is megosztó a zéró tolerancia kérdésköre, de borászt is tudunk idézni.

Legutóbb 2020-ban merült fel komojan a zéró tolerancia eltörlésének lehetősége, akkor Demeter Zoltán tokaji borász a HVG-nek ekképpen nyilatkozott: „Meggyőződésem, ha egy pohár jó minőségű bort elfogyaszt az ember a vacsorához, megmarad a százszázalékos kontrollja.

De valószínűleg erre a felelősségre nem vagyunk még felkészülve.

Látva társadalmi közegünket 2020-ban, ahogy elhelyezi magát az egyén a közösségben, és ahogy viszonyul ehhez a közösséghez akár a közutakon is, nem vagyok biztos a 12. pont (a Borászok 12 pontja, Demeter Zoltán petíciója az első Orbán-kormány felé – a szerk.) pillanatnyi aktualitásában. Ha ma megkérdezne a miniszterelnök úr azzal kapcsolatosan, hogy lazít a zéró tolerancián, azt mondanám, hogy szimpatikus a kezdeményezés, de ebben a pillanatban a lakosság nagy része nem áll készen még erre.

Majd azért hozzáteszi:

jó lenne minden évben felülvizsgálatot tartani a közösségünk készültségére vonatkozóan.

Miért és kiknek lehet ma problémás a zéró tolerancia?

Itthon 2008 óta van zéró tolerancia, ami nemcsak az ittas vezetést tiltja, hanem az alkoholfogyasztás teljes tilalmát rendeli el járművezetés előtt. Azoknak, akiknek az alkoholos ital szorosan kötődik a munkájához, kifejezetten problémát jelent ezen mondat második fele. Nem arról van szó, hogy az ember ittasan szeretne vezetni, de néha elkerülhetetlen, hogy a borász megkóstolja a borát, és akkor aznapra – legalábbis jó időre – el is felejtheti az autót. Ezzel a problematikával mi itt a szerkesztőségben is gyakran szembesülünk, hiszen sokszor járunk borkóstolókra, amikor jól esne, ha bele is kortyolhatnánk a szívünknek igazán kedves tételbe.

ebéd mellé egy pohár bor
Fotó: Adam Bartoszewicz/Unsplash

A zéró tolerancia eltörlése mellett szólhat az is, hogy bornemzet vagyunk: az ebéd mellé elfogyasztott pohár bor éppúgy a kultúránk részét képezhetné, mint mondjuk a franciáknál. Az ominózus áprilisi lapszámunknak Varga Péter borász is nyilatkozott ebben a témakörben: „van egy több ezer éves kultúránk, és jön egy hatóság, amelyik azt mondja, hogy ezt egyáltalán nem tolerálja, ez abszurdum!

Arról természetesen szó sincs, hogy a borász a részegen történő vezetést támogatná, ahogy azokat a kommentárokat is méltatlannak tartja, amelyek szerint puszta marketingfogásról lenne szó. A Varga Pincészet eredményei kiválóak, a tulajdonos pedig nem szeretne azzal foglalkozni a mindennapi munkája során, amikor gyakran kóstolnia kell, hogy mikor és hogyan ülhet autóba. Varga Péter biztos benne, hogy nincs semmilyen hatással a szervezetére, ha iszik egy deci bort. „Abszurddá teszi a felelősen gondolkodó emberek életét a zéró tolerancia” – reagál az ötletgazda, amikor a közúti baleseti statisztikákról esik szó. (Részlet a Vince Magazin áprilisi lapszámában megjelent cikkből, szerző: Sólyom Bence.)

Bajban a magyar borágazat

Nem sétaszó, hogy infláció van, borászok között pedig manapság a két legfontosabb téma: az időjárás és az eladási nehézségek. Míg ők nyögik az elmúlt év(ek) áremelkedéseit palackártól az áramig, addig a termékeiken ezt alig-alig tudják érvényesíteni. Hiszen, míg az alap élelmiszerekből muszáj megvenni a jelentősen megdrágultakat, addig a fogyasztók érthetően borból a továbbra is általuk megszokott biztonságos ársávban szeretnének maradni. Még annak az árán is, ha ezzel kompromisszumot kell kötniük a minőség tekintetében. Látszólag ma itthon a középkategória van veszélyben, pont az, amelyből egy vendéglátóhelyen valószínűleg a leginkább választanánk egy pohár bort az étkezéseink mellé. De nem csak ezt a szempontot érdemes megvizsgálni.

Új trendek jönnek. A gintonik hazai fellángolása, vagy a vermut esetleges térnyerése is automatikusan magával hozzá a borfogyasztók számának csökkenését. Az Index cikkében hozza Bock József korábbi kijelentését, mely szerint az évi átlagos borfogyasztás 2010-ben még 23-24 liter volt fejenként. Ez a szám mostanra 15-16 literre csökkent. (A HNT oldalán elérhető adatok itt tekinthetőek meg.) A szőlőtermőterületeink viszont nem mennek össze (vagy nem ennyire látványos mértékben). Bock József nem véletlenül van képben ennyire a számokkal: a zéró tolerancia eltörlésének egyik hazai élharcosa.

Egy tengerentúli példa

A témával kapcsolatosan Nagy Sebestyén borszakíró, -kereskedő, -rendezvényszervező is megszólalt a saját blogján. Ebben, többek között Chilét hozza fel pozitív mintaként, ahol vizsgálják, milyen hatást is okozott a zéró tolerancia bevezetése.

„Amíg nálunk sötét politikusok és orvosbárók bugyuta kvartyogása artikulálja az ittas vezetésről szóló közbeszédet, addig vannak szerencsésebb országok, ahol ez nem feltétlenül csak így van. Ilyen például a már említett Chile, ahol 2012-ben vezették be a ZT-t és azóta elég sok részletes és alapos elemzés készült a hatásairól, melyek nyilvánosak. Ezekből kiderül, hogy valóban egyértelmű összefüggés van tisztán a ZT bevezetése és a balesetek számának csökkenése között, de ezek nagyon nagy százalékban „kis” balesetek – nincs bizonyítható hatása a ZT bevezetésének a súlyos vagy halálos kimenetelű balesetek alakulására. Van viszont hatása az alkoholfogyasztásra (kis mértékben csökkenti a nem „heavy drinkerek” körében). A fő magyarázat minderre az, hogy a ZT a „kis ivókat” tartja vissza az ivástól (tehát az nem iszik miatta semmit, aki amúgy csak 1-2 pohárral ivott volna), míg önmagában a ZT-nak semmilyen hatása nincs a nagy ivókra, akik jellemzően a súlyos és halálos baleseteket okozzák.”

A jelen

A Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumról úgy látszik, hogy vizsgálja a zéró tolerancia eltörlésének lehetőségét. Teszi ezt annak okán is, hogy a Varga Péter által is említett baleseti statisztikák egyre kisebb számokat mutatnak, már ami az alkoholos befolyásoltság alatt álló balesetokozást illeti. Az Index vonatkozó cikkének állítása szerint a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból kiolvasható, hogy 2008-ban még 2177 ittas vezető okozott balesetet, tavaly viszont már csak 1192. A csökkenő tendencia tovább folytatódott idén. A 2023. január–márciusi időszakban 188 ilyen jellegű baleset történt, míg tavaly ez a szám 249 volt.

Míg Csehországban, Szlovákiában, illetve Romániában is tilos alkohol befolyásoltsága alatt vezetni, számos szomszédunknál és Nyugat-Európában is lehet. A határérték nem mindenhol azonos: 0,2-0,8 ezrelék között mozog. De ezt sem úgy kell érteni, hogy ezekben az országokban mindent lehet. Különbség van ugyanis az alkohol befolyásoltsága alatt történő vagy az ittas vezetés között.

A lazítás egyik fő ellenzője, Zacher Gábor szerint egyébként alapvető baj van már magukkal a számokkal. Az ország „első számú” toxikológusa a téma újra fellángolása kapcsán felhívta a figyelmet: a probléma ott kezdődik, hogy egy átlagos ember nem tudja kiszámolni, mennyi idő alatt szívódik fel az alkohol a szervezetében, hiszen ez rengeteg mindentől függ.

Követhető mintázat

Itthon a zéró tolerancia ellenzői többségében ittas vezetőket vizionálnak maguk előtt, akik nem tartják be a limitet.

Egy 2021-es tanulmányban az ittas vezetés és a zéró tolerancia vizsgálata közben online, anonim kérdőívvel igyekeztek feltérképezni a szabályozás elfogadottságát (Polyákovics Balázs: Járművezetés ittas állapotban és a zéró tolerancia – egy kutatás eredményei. Közbiztonsági Szemle, 2. évf. 1. sz. 39–56.). Az eredmények közül nem is az a legérdekesebb, hogy mindössze a kitöltők 20%-a támogatná az eltörlést; sokkal beszédesebb, hogy 90 százalékuk nem bízna a többi autósban, mert szerintük nem tartanák be a limitet, és ittasan vezetnének. (Részlet a Vince Magazin áprilisi lapszámában megjelent cikkből, szerző: Sólyom Bence.)

Lássunk most egy példaországot, mondjuk az olaszokat. Hozzánk hasonlóan náluk is gyakorlatilag mindenhol készítenek bort. Vajon milyen szabályokat vezettek be annak érdekében, hogy az autósok igenis betartsák a limitet?

Mindenekelőtt érdemes tudni, hogy a náluk alkalmazott 0,5 ezrelékes határérték nem mindenkire vonatkozik. A zéró tolerancia hatálya alá tartoznak:

  • akik hivatásszerűen vezetnek, például buszsofőrök, taxisok
  • akik 3 évnél rövidebb ideje rendelkeznek jogosítvánnyal
  • a 21 év alatti személyek

Aki nem esik ezen kategóriákba, viszont a határértéken felül fogyaszt alkoholt, súlyos büntetésre számíthat. Elég éppen csak egy ezrelékkel átlépni a küszöbértéket (0,05-0,08%), máris repülhet a jogosítványunk 3-6 hónapra, és akár 2 ezer eurós (mai árfolyamon kb. 780 ezer forint) büntetést is kaphatunk. 0,08% érték felett még ennél is többet kell fizetni, illetve fél év-év szabadságvesztéssel is járhat az ügy. Súlyos büntetést kockáztat tehát az, aki nem tartja be az előírásokat.

Mit hozhat a jövő?

Ezekből a magas bírságokból még akár annak a javaslatnak a finanszírozására is telhet, amelyet Matteo Salvini nemrégiben jelentett be. Az olasz infrastrukturális és közlekedési miniszter javaslata szerint az éjszakai bárok illuminált állapotban lévő vendégeik számára ingyenes taxikat, vagy shuttle buszokat biztosítanának. Talán képtelenségnek tűnik az ötlet, viszont alapos megfontolás után hat városban is elindították a tesztüzemet. Természetesen ellenzők is akadnak, vannak olyanok, akik szerint Salvini ezzel magát az alkoholfogyasztás egészségtelen mértékét támogatja.

Akárhogyan is, a zéró tolerancia eltörlésének kérdésköre komplikáltabb annál, mint hogy holnaptól akkor mindent szabad. Egy sor olyan szigorítás és szabályozás is járhat vele, amely a fentebbi baleseti statisztikák számát esetlegesen még tovább is csökkentheti. Persze lehet, hogy az egész pro és kontra érvelés felesleges.

Érdekes fordulat az elmúlt hónapok eseményeit nézve, hogy bár hivatalos szinteken vagy törvényalkotói oldalon nem merült fel a szabályozás módosítása, az Európai Bizottság foglalkozott a kérdéssel. A bizottság március elején jelentette be, hogy bizonyos módosításokkal együtt az egész Európai Unió területére kiterjesztené az ittas vezetésre vonatkozó zéró tolerancia szabályát. És bár ez még egyelőre csak egy javaslat, az már biztos, hogy az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni a kérdést. (Részlet a Vince Magazin áprilisi lapszámában megjelent cikkből, szerző: Sólyom Bence.)

Szerző: Kalmár Borbála
Címlapfotó: Anton Mislawsky/Unsplash

A vince.hu örömmel fogadja az italkultúra és a gasztronómia aktuális trendjeivel, jelenségeivel kapcsolatban megfogalmazott véleményeket. A vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ám fontosnak tartjuk a szakmai párbeszéd támogatását.